Košice 16. októbra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR – Pavel Neubauer)
Aktualizované 16. októbra 13:30
Opozičná strana PS kritizuje navrhované rušenie IC vlakov a ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) vyzýva, aby zvrátil takýto krok. “V najbližších dňoch spustíme aj petíciu za zachovanie týchto vlakov a najmä zachovanie rýchleho efektívneho udržateľného spojenia medzi Košicami a Bratislavou,” uviedol predseda poslaneckého klubu PS Martin Dubéci v stredu v Košiciach. Témou sa podľa neho bude zaoberať aj Výbor Národnej rady SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Dubéci na tlačovom brífingu poukázal na to, že najkratší čas vlakového spojenia medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku sa má predĺžiť.
“Z Bratislavy do Košíc budeme vďaka Ficovej vláde cestovať o celých 45 minút dlhšie. Kvalitné a rýchle spojenie medzi Košicami a hlavným mestom je kľúčové pre rozvoj nášho regiónu. Práve časová náročnosť je často dôvodom, prečo do Košíc necestovať, neusporiadať tu podujatie či vôbec tu pôsobiť,” skonštatoval.
V súčasnosti pritom podľa neho neexistujú dobré alternatívy pre vlakové spojenie. Poukázal aj na nedokončenú diaľnicu medzi východom a západom Slovenska. Avizované dotované letecké spojenie medzi Košicami a Bratislavou si podľa neho užije len zopár bohatších ľudí. “A ešte ho aj budeme dotovať miliónom eur ročne. IC vlaky chcú pritom zrušiť, lebo sú vraj drahé,” dodal. Strana k téme žiada aj o stretnutie generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexu.
Poslanci hovoria o sťažení cestovania, ZSSK vidí nové možnosti
Poslanci PS Richard Dubovický a Zuzana Mesterová uviedli, že zrušenie IC vlakov sťaží ľuďom cestovanie za prácou, zdravotníctvom či službami aj v ďalších mestách a regiónoch na východe Slovenska.
ZSSK ku kritike navrhovaných zmien uviedlo, že cieľom je zvýšiť počet vlakov nielen na trase Bratislava – Žilina – Košice a cestujúcim ponúknuť viac spojov a väčšiu flexibilitu pri plánovaní ciest. “Zvýšenie počtu vlakov prinesie úpravu časov našich spojov, aby sme zabezpečili efektívne zaradenie nových liniek, pričom pohodlie a kvalita cestovania zostanú zachované,” skonštatoval hovorca ZSSK Dominik Drevický. Prípadné zmeny grafikonu podľa spoločnosti prinesú zvýšený počet vlakov nielen v diaľkovej, ale aj v regionálnej doprave. “Konečné rozhodnutie o týchto zmenách bude prijaté po schválení nového grafikonu, pričom našou prioritou je rozšíriť možnosti bez zníženia úrovne služieb,” dodal hovorca.
Ministerstvo dopravy: Rušenie IC vlakov je spojené s hodinovým taktom expresov
Zrušenie IC vlakov je spojené so zavedením tzv. hodinového taktu expresov. “To znamená, že kým dnes medzi západom a východom jazdil vlak každé dve hodiny, po novom bude jazdiť každú hodinu. Cestujúci teda získajú viac vlakov, ktoré navyše nebudú také preplnené ako dnes,” uviedla v stredu pre TASR hovorkyňa Ministerstva dopravy (MD) SR Petra Poláčiková. Reagovala tak na kritiku rušenia IC vlakov zo strany opozičného Progresívneho Slovenska (PS).
Ministerstvo poukazuje na to, že expresy na rozdiel od IC vlakov zastavujú aj v iných staniciach, takže táto zmena je výhodná pre väčšiu skupinu cestujúcich. “IC vlaky boli každoročne stratové a ich obsadenosť bola len na úrovni približne 50 percent. Ak voláme po tom, aby sa štát správal ako rozumný hospodár, je práve toto jeden z krokov, ako sa ním stať,” skonštatovala Poláčiková.
“Prekvapuje nás zmena postoja PS, keďže to bol práve ich poslanec Štefan Kišš, pod ktorého vedením Útvar hodnoty za peniaze dlhodobo presadzoval zrušenie IC vlakov a zavedenie hodinového taktu. Zároveň by sme radi upozornili, že zmeny na železniciach nijako nesúvisia s leteckou linkou Bratislava – Košice,” uviedla hovorkyňa ministerstva.