Bratislava 25. januára 2020 (HSP/Foto: archív)
Taliansko osemdesiatych rokov. Klany sicílskej mafie medzi sebou neľútostne bojujú o moc. Vláde sa situácia vymyká z rúk, až kým sa neobjaví prvý zradca. Tommaso Buscetta (Pierfrancesco Favino) urobí to, čo bolo doposiaľ nepredstaviteľné. Poruší prísahu, popíše praktiky najväčšej mafiánskej organizácie Cosa Nostra a pomôže tak sudcovi Falconemu dostať stovky jej členov za mreže
Onedlho sa však začne schyľovať k tvrdej pomste. Strhujúci a v mnohom pravdivý príbeh človeka, ktorý navždy zmenil svet mafie, nakrútil legendárny režisér Marco Bellocchio. Film Prvý zradca uviedli v hlavnej súťaži na festivale v Cannes a v týchto dňoch prichádza do slovenských kín.
Tommaso Buscetta je v živote aj vo vzťahoch nevypočítateľný a je v neustálom pohybe. Vymyká sa priemeru, je inteligentný, okúzľujúci, efektívny a obdarený prirodzenou autoritou. Je to mafián verný Cosa Nostre, ale aj svojim osobným zásadám a nebojí sa postaviť autoritám. Od konca 70. do začiatku 80. rokov čelí rastúcej sile klanu Corleonesi, ktorý vedie nekompromisný Totò Riina. Táto skupina nemá žiadne zľutovanie a prekračuje základné princípy Cosa Nostry: zabíjajú ženy a deti a odstraňujú všetko, čo im stojí v ceste. Táto skupina nemá pre Tommasa Buscettu miesto. Keď sa v roku 1982 presťahuje so svojou milovanou ženou a deťmi do Ria de Janeira, snaží sa svoj angažmán v mafii ukončiť. No mafiu nejde opustiť ľahko a organizácia ho prenasleduje. Lenže brazílska polícia ju predbehne a vydá ho do Talianska.
Buscetta navrhne talianskej justícii dohodu: bude spolupracovať a výmenou za život a ochranu prehovorí o mafii. Čoskoro je konfrontovaný s majestátnym, neúprosným a húževnatým sudcom Giovannim Falconem a my sa dostávame do najhlbších zákutí sicílskej organizácie: vraždy, strieľanie a podvody. To všetko dotvára kulisy Buscettových výpovedí. Ten sa ukáže byť najväčšou záhadou Cosa Nostry – nikto netuší, prečo kolaboruje. Vyzerá to, že ho poháňa pomsta a túžba odhaliť mafiu, čo sa však nezhoduje s jeho doterajšími hodnotami. Počas svojho priznania zdôrazňuje priepasť, ktorá existuje medzi „jeho“ mafiou a tou corleonskou. Snaží sa tak ospravedlniť pravú Cosa Nostru. V jeho interpretácii figuruje Totò Riina ako najväčší zradca.
Zrada je téma, ku ktorej sa film znovu a znovu vracia. Núti nás totiž premýšľať o problematike zmeny. Môže sa niekto za svoj život skutočne a hlboko zmeniť, alebo je to len pretvárka? Je zmena spôsob uzdravenia, pokánia? Vydal sa Buscetta, ktorý celý život odmietal označenie „informátor“, na cestu uzdravenia a pokánia, aby sa stal novým človekom? Alebo si vytvoril vlastnú spravodlivosť?