Bratislava 26. marca 2019 AKTUALIZOVANÉ (HSP/Foto:SITA-Petit Press)
Posledný týždeň pred druhým kolom prezidentských volieb vrcholí aj kampaň dvoch zostávajúcich kandidátov Zuzany Čaputovej a Maroša Šefčoviča, V rámci nej si kandidáti platia aj televízne, printové či internetové reklamy, ktoré sa započítavajú do celkového rozpočtu kampane. Podľa zverejnených informácií blogera Igora Melichera boli Čaputovej spoty v televízii Markíza hradené z účtu jej spolustraníka z Progresívneho Slovenska Michala Trubana, čo by podľa jeho slov bolo v rozpore so zákonom
“Pozrel som si transparentné účty kandidátky Čaputovej a jej tretích strán. A našiel som niečo, na čo by som rád upozornil,” uviedol bloger v komentári na stránkach denníka Pravda a zverejnil aj záznam z transparentného účtu Trubana, ktorý mal uhradiť časť kampane Čaputovej.
Melicher k tomu píše: “Michal Truban, podpredseda Progresívneho Slovenska, ako tretia strana v kampani Zuzany Čaputovej si bez minimálneho rešpektu k pravidlám, objednal inzerciu na TV Markíza v prospech Čaputovej. Tretia strana by pri tom nemala platiť inzerciu v rozhlasových a televíznych médiách s licenciou. Takýto druh kampane si totižto kandidáti musia platiť sami.”
Na transparentom účte Trubana je totiž uvedený výdavok vo výške 30 600 eur na mediálnu reklamu v TV Markíza pre Zuzanu Čaputovú. “A tu nastáva prvé porušenie zákona.”
Bloger cituje paragraf zákona, podľa ktorého si výdavky v rámci RTVS a vysielateľov s licenciou hradia sami kandidáti.
“Pokiaľ dobre viem, Michal Truban nie je Zuzana Čaputová a pokiaľ sa nemýlim, Michal Truban na prezidenta nekandiduje. Poslal však zo svojho transparentného účtu platbu televízii Markíza za reklamný spot pre kandidátku Čaputovú, ktorý si však mala hradiť zo svojho transparentného účtu ona sama. V tomto prípade je tu zjavné podozrenie, že Čaputovej tím mohol porušiť zákon,” konštatuje Melicher.
Autor taktiež informoval, že podal podnet na Štátnu komisiu pre voľby a kontrolu financovania politických strán. “Chcem na tento problém slušne upozorniť ako obyčajný občan, ktorý celú kampaň sleduje. Slovenská verejnosť si to po všetkých tých rečiach o slušnosti a poctivosti zaslúži vedieť.”
Reakcia Čaputovej
Po zverejnení týchto informácii prišlo zo štábu Zuzany Čaputovej priznanie pochybenia a ďalšie jej ospravedlnenie.
“Žiaľ, v tejto veci naozaj došlo k pochybeniu. Vysielanie politickej reklamy v televízii zaplatila riadne registrovaná tretia strana, pán Michal Truban, ktorý má transparentný účet a môže podľa zákona vykonávať kampaň v môj prospech. Došlo k pochybeniu a tretia strana nemala zaplatiť politickú reklamu v televízii, nakoľko televíznu reklamu uhrádza kandidát,” priznala vo vyhlásení kandidátka na prezidentku.
Doplnila, že po zistení chyby bolo vysielanie spotu okamžite zastavené. “Pokiaľ ide o politickú reklamu, ktorá už odvysielaná bola, pri nej zjednáme nápravu.”
Čaputová vyhlásil, že sumu, ktorú za ňu uhradil Truban mu pošle na jeho účet a náklady vykáže vo svojej kampani.
“Za pochybenie sa ja aj môj tím ospravedlňujeme. Nekonali sme so zlým úmyslom,” sype si popol na hlavu Čaputová.
Uvedené vyjadrenia sú podobného typu, ako odprezentoval prezident Andrej Kiska v súvislosti s odpočtami dane. On tiež tvrdí, že jeho firma nekonala so zlým úmyslom, hoci od štátu žiadal neoprávnenú vratku dane.
A preto, porušovanie zákona nemožno odbyť len nekonečným ospravedlňovaním sa. Ľutosť prejavil aj Bašternák, ktorý však už za svoje konanie nesie zodpovednosť v podobe odsúdenia súdom na 5 rokov odňatia slobody.