Nitra 5. decembra 2019 (HSP/Foto: Ľudmila Synaková)
Na dosky nitrianskeho DAB v týchto dňoch priniesli slovenskú premiéru inscenácie izraelskej autorky Savyon Liebrecht Banalita lásky. Rozohráva príbeh jednej veľkej lásky, ktorá nemala budúcnosť
Inscenácia predstavuje na pozadí fiktívneho dialógu dve historické postavy – jedného z najväčších mysliteľov 20. storočia filozofa filozofa Martina Heideggera, ktorý žil na prelome 19. a 20. storočia a sympatizoval s Hitlerom a jeho nacistickou stranou a jeho mladú židovskú študentku Hannah Arendt, ktorá sa neskôr stala významnou politickou teoretičkou.
Hannah Arendt stvárnila Eva Pavlíková, ktorá nám na margo inscenácie povedala: „Musím sa priznať, že som v tomto smere bola nepopísaný papier. Nepoznala som filozofiu Martina Heideggera ani Hannah Arendt. Na rolu som sa pripravovala veľmi dôsledne. Pozrela som si na YouTube vynikajúcu prednášku českej profesorky Anny Hogenovej, ktorá prednáša o Heideggerovu filozofiu o teórii autenticizmu a zohnala som si tiež všetky jeho knihy. Toto skúšobné obdobie mi dalo veľmi veľa, čo sa týka poznania. Spomenula som si na slová profesora Zachara, ktorý ma učil na vysokej škole, ktorý nám hovoril – Keď to, čo robíš, dá niečo čo i len jednému človeku niečo, tak tvoja práca mala zmysel. A verím, že sa nájdu diváci, ktorí odídu z divadla po zhliadnutí tejto hry s príjemným pocitom.“
Hra spracováva začiatok vzťahu týchto dvoch osôb na konci 20. Rokov. Stretávajú sa v malej študentskej chatke. Divák sa stane svedkom príbehu lásky medzi mladou a drzou študentkou a úspešným profesorom. Dej sa prelína s obrazmi starej, už svetovo uznávanej Hannah, ktorá reflektuje svoj vzťah s Martinom Heideggerom. Príbeh sa končí stretnutím postáv po rokoch.
Inscenácia prináša niekoľko aktuálnych a závažných tém – od spoločenských predsudkov, privátnej témy lásky, ktorá nie je spoločnosťou akceptovaná z dôvodu veľkého vekového rozdielu a je aj neprijateľná vzhľadom na vtedajšiu nacistickú ideológiu, cez tému holokaustu, antisemitizmu až po otázky súčasnej politiky štátu Izrael a zodpovednosti človeka za svoje činy.
Hra je dokumentárnou drámou, v ktorej autorka skúma dobové udalosti cez prizmu emocionality a je veľkou hereckou príležitosťou pre štyroch hercov – dve ženy a dvoch mužov. Téma je spracovaná cez pohľad mladého človeka – študenta Michaela, ktorý sa snaží pochopiť aj politicko-historický kontext, ale aj osobné konanie a rozhodnutia hlavných postáv.
Ľudmila Synaková