Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) zistil, že z peňazí, ktoré sa vyberú v elektronickom mýtnom systéme za prejazd nákladných áut a autobusov po spoplatnených úsekoch diaľnic a ciest, ide na budovanie a opravy diaľnic a ciest len jedna desatina, hoci primárne by tieto peniaze mali smerovať na tento účel.
Z každého eura, ktoré bolo na mýte vybrané, išlo v uplynulých rokoch 48 centov spoločnosti SkyToll, ktorá je prevádzkovateľom a zároveň majiteľom technologických mýtnych zariadení, 7 percent nejakým verejnosti neznámym ďalším zmluvným partnerom a iba 45 percent národnej diaľničnej spoločnosti.
Pritom po splatení investičných nákladov na vybudovanie systému mal už dávno celý príjem z mýta smerovať na rozvoj cestnej infraštruktúry vo vlastníctve Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Napriek tomu desiatky miliónov eur putujú každoročne na účet firmy, ktorej reálne náklady na udržiavanie systému sú rádovo nižšie. Percento každoročne odvádzané spoločnosti SkyToll je dokonca vyššie, než bolo pôvodne zmluvne dohodnuté ešte pre režim pred splatením investičných nákladov, a pri porovnaní napríklad s Českou republikou je neúmerne vysoké.
Vzhľadom na tieto skutočnosti NKÚ skonštatoval, že systém neplní uznesenie vlády a neplní svoj základný cieľ prispievať k výstavbe nových komunikácií.
Čo je však ešte horšie, napriek tomu, že štát zaplatil vybudovanie mýtneho systému sumu 256 miliónov eur, celý systém je v majetku spoločnosti SkyToll. Podľa NKÚ takýto stav je v rozpore s princípmi hospodárnosti a je tu možnosť, že tu došlo zo strany zodpovedných osôb k porušeniu povinností pri správe cudzieho majetku.
Zmluva s firmou SkyToll platí do konca roku 2022, a keďže štát musí zabezpečovať výber mýta aj po tomto termíne, je v rokovaní s firmou SkyToll v nepríjemnej situácii, pretože táto by ho v časovej tiesni mohla vydierať.
Všetci vieme, že slovenské cesty nie sú práve v optimálnom stave, ak to máme povedať jemne. Ich stav má nepochybne svoj podiel aj na dopravnej nehodovosti, povráva sa napríklad, že poškodená a neopravená cesta bola aj príčinou hororovej dopravnej nehody s dvanástimi obeťami, ktorá sa stala nedávno pri Nitre. Z peňazí, ktoré by mali podľa uznesenia vlády prichádzať z mýta do rozpočtu na výstavbu a opravu ciest a diaľnic, tam však prichádza iba jedna desatina… Kto za to môže? Kto a prečo to zariadil takto? Kto má na svedomí obete tohto spôsobu „hospodárenia“ so štátnymi peniazmi?
K záležitosti sa vyjadrila aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS):
Tlačová správa UNAS:
Predsedníctvo Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) s veľkým rozhorčením prijalo závery správy Najvyššieho kontrolného úradu o nehospodárnom nakladaní s finančnými prostriedkami z vybraného mýta za používanie diaľnic a ciest I. triedy nákladnými automobilmi.
Žiadame Ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka o neodkladné zjednanie nápravy tak, aby vybrané finančné prostriedky za mýto boli transparentne rozdelené hlavne na obnovu diaľnic a ciest I. triedy.
Súčasne žiadame o dôslednú analýzu príčin zisteného nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami s trestnoprávnou zodpovednosťou kompetentných funkcionárov.
Práve zavedenie nevyváženého mýtneho systému v Slovenskej republike bolo dôvodom celoštátneho štrajku autodopravcov v roku 2010!
V prípade, že nedôjde k náprave zistených skutočností o nehospodárnom nakladaní finančných prostriedkov z výberu mýta, zvážime všetky zákonné prostriedky na zjednanie nápravy, vrátane celoštátneho štrajku autodopravcov a dopravnej blokády Ministerstva dopravy a výstavby SR, Národnej diaľničnej spoločnosti a SkyToll Slovensko.
Je nepredstaviteľné, aby sme my, autodopravcovia dreli od rána do mrku, riskujúc vlastné zdravie a bezpečnosť, nepoznali rodiny a na druhej strane tolerovali rozkrádanie peňazí, ktoré od nás štát vynúti zákonom!
Ivan Lehotský