Od januára sa štrajky v spoločnosti Wolt šíria ako lesný požiar: Česká republika, Grécko, Dánsko, Fínsko, Gruzínsko, Chorvátsko, Nemecko a Srbsko. Štyri z týchto štrajkov sa uskutočnili tento týždeň.
Mnohé z týchto štrajkov spája hashtag #ReWolt a ich dôvody sú veľmi podobné: zavedenie nového platobného systému, ktorý výrazne znížil mzdy.
Dynamické stanovovanie cien
V niektorých z týchto krajín je zavedený nový systém platieb založený na “dynamickom oceňovaní”, v rámci ktorého sa o výške odmeny za doručenie rozhoduje na základe rôznych vstupných údajov, čo znamená, že už neexistuje jasná väzba medzi odmenou a prejdenou vzdialenosťou.
Projekt Gig Economy zaznamenal zmenu zmluvy o poskytovaní služieb spoločnosti Wolt vo Fínsku, ktorú 17. januára podpísal Lauri Hallavo, fínsky prevádzkový riaditeľ, a ktorá začala platiť od 24. januára.
V novej zmluve sa uvádza, že vstupné údaje, ktoré formujú novú algoritmicky stanovenú sadzbu odmeny, “zahŕňajú napríklad vzdialenosť, poveternostné podmienky, veľkosť dodávky, polohu obchodníka a denný čas”. Všimnite si slovo “napríklad”: jazdci nevedia, aké ďalšie vstupné údaje môžu byť zahrnuté, čo by mohlo zahŕňať – napríklad – ich osobný účet s históriou miery prijatia zásielok.
V zmluve sa jasne uvádza, že jazdec nebude informovaný o tom, aké údaje sa použijú pri tvorbe novej mzdovej sadzby: “[Kuriérsky] partner nebude informovaný o konkrétnych parametroch a/alebo zmenách parametrov ovplyvňujúcich ponúkanú odmenu”.
A aby bolo úplne jasné, že už neexistuje žiadny prostriedok, pomocou ktorého by jazdci mohli objektívne pochopiť, aká logika diktuje ich mzdové sadzby, v zmluve sa uvádza: “V dôsledku týchto zmien prestávajú platiť predchádzajúce tabuľky poplatkov znázorňujúce spôsob výpočtu poplatkov a všetky ostatné podmienky týkajúce sa výpočtu poplatkov za doručenie…”.
V rozhodnutí súdu v Amsterdame z tohto týždňa sa uvádza, že spoločnosti Uber a Ola musia vodičom vysvetliť, ako sa ich osobné údaje používajú pri výpočte mzdových sadzieb pomocou dynamických cenových algoritmov, čo otvára dvere pre vodičov v spoločnosti Wolt a iných platformách na rozvoz jedla, aby požadovali to isté.
Či už ide o nový dynamický cenový systém alebo iné zmeny v platobnom systéme spoločnosti Wolt, vlna štrajkov v spoločnosti, ktorú od konca roka 2021 vlastní americká firma DoorDash, naznačuje, že jazdci v celej Európe sú so zmenami mimoriadne nespokojní. Pozrime sa na jednotlivé krajiny.
Grécko
Kuriéri spoločnosti Wolt štrajkovali od 31. marca do 3. apríla a od 29. apríla do 1. mája vyhlásili ďalšie tri dni štrajku. Štrajk bol vyhlásený v reakcii na zníženie platov kuriérov.
Giorgos Stefanakis, predseda Zväzu pracovníkov v hotelierstve, cestovnom ruchu a stravovaní v Aténach (Attica), jeden z hlavných organizátorov štrajku, pre projekt Gig Economy povedal, že nový systém platieb stále zachováva prepojenie s prejdenou vzdialenosťou, ale nedáva “jazdcom právo podrobne vedieť, koľko dostávajú zaplatené”.
“Spoločnosť v podstate usmerňuje kuriérov, aby naháňali viac kilometrov, aby si zarobili na živobytie, takže to vedie k zintenzívneniu práce a jazdci sú nútení pracovať 10 až 12 hodín,” povedal.
Do štrajku sa celkovo zapojilo viac ako 2 000 jazdcov v Aténach a ďalších gréckych mestách, čo je ozvenou silnej mobilizácie v úspešnom štrajku E-Food v roku 2021, na ktorom sa Attica tiež podieľala. Stefanakis povedal, že “veľký úspech” štrajku E-Food dodal jazdcom Wolt sebavedomie.
Predseda odborov uviedol, že aplikácia Wolt počas štrajku nemohla fungovať, “pričom spoločnosť bola nútená posielať svojim zákazníkom správy, že ich nemôže obslúžiť”. Jazdci požadujú návrat miezd na úroveň z marca 2022, trvalé pracovné zmluvy, bezplatné poskytnutie všetkého potrebného vybavenia a dodržiavanie zdravotných a bezpečnostných požiadaviek.
Kuriéri Wolt v Grécku sa podelili o solidárne odkazy so svojimi kolegami štrajkujúcimi v Gruzínsku a naopak. Stefanakis povedal, že medzinárodná jednota jazdcov je “veľkou zbraňou a musíme ju využiť”.
Gruzínsko
V Gruzínsku štrajkujú kuriéri od 5. februára. Posledný štrajk sa začal 29. marca a je časovo neobmedzený: jazdci tvrdia, že budú pokračovať, kým nezvíťazia.
Archibald Mekeshi, umelecký riaditeľ v Tbilisi, ktorý bol jedným z hlavných organizátorov štrajku, pre projekt Gig Economy povedal, že štrajk, ktorý bol organizovaný prostredníctvom súkromnej skupiny na Facebooku bez akejkoľvek formálnej podpory odborov, bol reakciou na nový systém platieb zavedený začiatkom februára, ktorý zrušil bonusy, podľa ktorých jazdci dostávali zvýšenie platu po 100 doručeniach, potom po 200 doručeniach atď. Dôsledkom bol pokles miezd o viac ako 20 %, a to pred započítaním inflácie, ktorá v súčasnosti dosahuje viac ako 5 %.
“Teraz je tu nový systém platieb, jazdci chcú zvýšenie platových taríf, aby mohli zarábať to, čo predtým,” hovorí Mekeshi.
Na poslednej pracovnej konferencii štrajku sa zúčastnilo približne 300 jazdcov a Mekeshi sa domnieva, že v Tbilisi nie je viac ako 600 aktívnych jazdcov, takže približne polovica jazdcov je aktívne zapojená do štrajku. Štrajkujúci majú hlavné protestné miesto v meste a potom sa rozchádzajú po meste, kde piketujú v reštauráciách a poskytujú informácie verejnosti.
“Je to veľmi rušivé,” hovorí Mekeshi. “Spoločnosť KFC mala s firmou Wolt ťažké rozhovory kvôli vplyvu na rozvoz jedla, rovnako ako mnohé ďalšie reštaurácie. Máme rockové hviezdy a šéfa gruzínskej filharmónie, ktorí píšu a robia videá spoločnosti Wolt, v ktorých hovoria ‘spravodlivosť pre kuriérov’.”
Gruzínska platforma pre spravodlivú prácu vydala minulý týždeň vyhlásenie, v ktorom uviedla, že je “znepokojená” správami, že štrajkujúcim kuriérom spoločnosti Wolt v Tbilisi bolo doživotne zakázané používať túto aplikáciu. Tvrdia, že podobné kroky inej platformy na rozvoz jedla v roku 2021 viedli k vyšetrovaniu verejného ochrancu práv, ktorý zistil, že zákazy predstavujú nezákonnú diskrimináciu. Verejný ochranca práv sa 5. apríla stretol s jazdcami spoločnosti Wolt, aby si vypočul ich obavy.
Mekeshi hovorí, že spolu so zvyšovaním platov je jednou z ich požiadaviek ukončenie “protiústavných hrozieb a diskriminácie” štrajkujúcich jazdcov. Napokon chcú “zmenu miestneho vedenia, ktoré diskriminuje jazdcov”.
Spoločnosť Wolt Georgia uviedla, že je ochotná s jazdcami rokovať, ale odmietla požiadavky štrajkujúcich na “kolektívne rokovanie”, na ktorom by boli prítomní všetci jazdci. Vzhľadom na to, že štrajk sa stal čoraz známejším, minister práce zvažuje vymenovanie sprostredkovateľa medzi jazdcami a vedením spoločnosti Wolt Georgia, ktorý by sa snažil spor vyriešiť.
Kuriéri spoločnosti Wolt v Tbilisi poslali solidárne správy štrajkujúcim v Grécku a Mekeshi chce, aby globálna centrála spoločnosti vo Fínsku prevzala zodpovednosť.
“Náš odkaz vedeniu spoločnosti Wolt znie: bez ohľadu na to, aký máte systém, kuriér musí dostať spravodlivú mzdu,” hovorí.
Dánsko
V Dánsku bol dynamický cenový systém zavedený neskôr ako vo Fínsku, ale aj tak vyvolal rovnakú odozvu, keď po jeho zavedení v marci jazdci organizovali štrajky a blokády “tmavých predajní” spoločnosti Wolt.
Steve (meno bolo zmenené z dôvodu anonymity), bývalý jazdec spoločnosti Wolt, ktorý je naďalej aktívny v rámci hnutia pracovníkov rozvážajúcich jedlo v Kodani, povedal pre projekt Gig Economy, že reakcia jazdcov na nový dynamický cenový systém bola “najviac nahnevaná, akú som videl”. Jeden z jazdcov v súkromnej skupine na Facebooku tvrdil, že vďaka novému systému platieb teraz zarába o 35 % menej. Počas dvoch protestov sa počet jazdcov zvýšil z 50 na približne 80, ktorí skandovali proti “woltskej mafii”.
Hoci štrajky zatiaľ nepriniesli výsledky, vedenie bolo nútené spolupracovať so štrajkujúcimi jazdcami a bola vytvorená sieť, ktorá má dobré vzťahy s odborovým zväzom 3F.
Česká republika
V Prahe sa uskutočnili dva štrajky spoločnosti Wolt, druhý 14. februára. Kuriéri protestovali proti zavedeniu dynamického cenového systému, ktorý podľa nich znižoval mzdy, nebol transparentný a ukončil pevné sadzby za objednávku. Uviedli, že ich mzdy podľa nich klesli až o 20 %, a to bez zohľadnenia vplyvu inflácie, ktorá vo februári dosiahla viac ako 16 %.
Jazdci v českom hlavnom meste boli tiež nespokojní s tým, koľko nových kuriérov spoločnosť zaregistrovala v aplikácii, čo zintenzívnilo konkurenciu.
“Je nás teraz veľa a tvrdo bojujeme s ostatnými kuriérmi o každú objednávku,” povedal jeden z jazdcov, Pavel, pre CMG.
Fínsko
Jazdci spoločnosti Wolt vo fínskom meste Jyväskylä vstúpili 27. januára do štrajku na protest proti zavedeniu uvedeného dynamického cenového systému.
Demonštrovalo dvadsať kuriérov a nápis na aplikácii zverejnený na Twitteri naznačoval, že zákazníci si aspoň časť dňa nemohli rezervovať na stránke. Jazdci uviedli, že nové podmienky ich neinformujú o základnej platbe za každú jazdu ani o náhrade za najazdené kilometre. Jazdci mohli nové podmienky len prijať alebo odmietnuť.
“Keď idem do práce, neviem, koľko zarobím,” povedal pre Yle Pascal, jeden z jazdcov, ktorí sa pripojili k demonštrácii. “Ani nevieme, ako určujú výšku platieb. Cítime sa, akoby nás zradili.”
Vysvetlil, že jazdci sa snažili dať novému modelu šancu, kým si uvedomili, že nie je dobrý.
“Budeme pokračovať v štrajku, ak sa s nami nespoja a ak sa nedokážeme dohodnúť,” dodal.
Iltahleti 25. marca informoval, že skupina necelých 50 kuriérov Wolt protestovala v Helsinkách pred tržnicou Wolt.
“Ak sa veci nezmenia, budeme tu každú sobotu štrajkovať,” povedal Rod, jazdec spoločnosti Wolt.
Chorvátsko
Labournet Nemecko informoval, že kuriéri spoločnosti Wolt v Záhrebe založili začiatkom roka 2023 odborovú iniciatívu s názvom Wolt Delivery Initiative. Jazdci sú zamestnaní prostredníctvom subdodávateľov, čo sa v Chorvátsku nazýva “agregačný systém”. Prostredníctvom týchto sprostredkovateľských spoločností sú jazdcom odopreté trvalé pracovné zmluvy, zdravotné poistenie a ďalšie práva zamestnancov, ako je napríklad nemocenské voľno.
Jazdci tiež tvrdia, že v posledných mesiacoch sa im znížili platy, pričom najmä migranti trpia otrasnými podmienkami vrátane toho, že v jednej miestnosti býva spolu šesť ľudí.
“Je to boj o to, aby sme si zachovali svoje zárobky a dôstojnosť a nakoniec zostali v Chorvátsku,” povedal Domagoj Martinić, jeden zo zakladateľov iniciatívy Wolt Delivery. “Pretože práve táto práca nám dala možnosť prežiť v tejto krajine. Nenúťte nás odísť do Írska, Nemecka alebo kamkoľvek inam!”
Niektorí z jazdcov stojacich za iniciatívou, ktorí okrem iných požiadaviek chcú ukončiť systém agregátorov, boli podľa správy Labournetu terčom útokov a postupne boli prepustení. V posledných mesiacoch organizovali protesty a štrajky vrátane 10. marca.
Nemecko
Skupina kuriérov spoločnosti Wolt v stredu [5. apríla] v Berlíne podnikla štrajkovú akciu a protestovala pred nemeckým sídlom spoločnosti. Jazdci boli zamestnaní prostredníctvom subdodávateľa, ktorý zrejme zanikol. 120 jazdcov z radov migrantov tvrdí, že im neboli vyplatené mzdy od novembra, pričom celková suma predstavuje “niekoľko 100 000 eur”.
Podľa Valentina Nieblera, výskumníka v oblasti práce na platforme na Humboldtovej univerzite, ktorý sa v stredu zúčastnil na mobilizácii, jazdci, prevažne pakistanskí a indickí migranti, chcú, aby spoločnosť Wolt “prevzala zodpovednosť, zaplatila nevyplatené peniaze a ukončila svoj systém subdodávok”.
Centrála bola uzavretá zámkami na bicykle a Martin Bechert, právnik jazdcov, povedal: “Pracovníci chceli odovzdať Woltovi listy s požiadavkami alebo ich vhodiť do domovej poštovej schránky, ale meno na schránke bolo odstránené. To zvyčajne robia len zločinecké schránkové firmy. Myslím si, že to poukazuje na pochybný charakter spoločnosti.”
Wolt Germany pre Tagespiegel uviedol, že spoločnosť zamestnáva 4 000 kuriérov priamo v celom Nemecku, ale spolupracovala s “menším” subdodávateľom, u ktorého zistila “zjavné nezrovnalosti” a spoluprácu ukončila. Wolt tiež tvrdí, že podniká právne kroky proti zmiznutému subdodávateľovi, ktorého meno sa v správe neuvádza. Wolt Nemecko dodal, že skúma, “či a akou formou môžeme podporiť zamestnancov týchto spoločností v ich požiadavkách”, ale tvrdí, že sa to týka len 29 zamestnancov, nie 120.
Srbsko
Účet na Twitteri s názvom “Hlas pracovníkov digitálnych platforiem Srbska” zverejnil fotografiu približne 30 zhromaždených kuriérov spoločnosti Wolt a informácie o proteste v Belehrade 6. apríla, ktorého súčasťou bol aj protestný pochod.
Pracovníci požadujú zvýšenie platov, aby sa mzda vypočítavala na základe skutočne prejdenej vzdialenosti, aby boli v dostatočnom predstihu informovaní o všetkých zmenách algoritmu a aby sa zlepšilo vybavenie a aplikácia bez akýchkoľvek nákladov pre cestujúcich.
V správe v Blic sa uvádza, že protest sa uskutočnil aj v utorok [4. apríla], keď sa na námestí republiky zišlo približne 50 jazdcov, aby upozornili šéfov spoločnosti Wolt, že ak nebudú reagovať na ich požiadavky, “prejdú na plán B”. Rečník na zhromaždení povedal, že v rámci štrajku nebudú reagovať na aplikáciu, neprijmú ani neodmietnu ponúkané úlohy.
“Možno nás prepustia, ale pre nich je 50 veľká strata,” povedal jeden z jazdcov pre Blic.
Odpoveď spoločnosti Wolt
Projekt Gig Economy sa spoločnosti Wolt opýtal na štrajkovú vlnu, či rozumie obavám kuriérov z nového platobného systému a či v reakcii na tieto obavy zváži zmenu platobného systému.
Hovorca spoločnosti Wolt odpovedal: “V uplynulých mesiacoch sme zaviedli niekoľko aktualizácií aplikácie Wolt Partner App a platobného modelu a niektorí kuriérski partneri sú so zmenami nespokojní.
“Stručne povedané, aktualizovali sme partnerskú aplikáciu tak, aby sa oplatilo prijímať všetky typy úloh a aby boli rovnako atraktívne (napríklad vzdialenosť sa teraz meria na základe odhadovanej prejdenej vzdialenosti, nie priamej) a aby mali kuriérski partneri väčšiu kontrolu, keďže vopred vidia odhadovaný poplatok, ktorý za úlohu ponúkame – predtým, ako sa rozhodnú, či ju prijmú alebo odmietnu.
“Tieto zmeny znamenajú, že za niektoré úlohy sa platí viac ako predtým, zatiaľ čo za iné menej – aby sa zabezpečilo, že odmena za úlohu zodpovedá požadovanému úsiliu. Priemerná úroveň hodinového zárobku sa v mestách, v ktorých sme tieto aktualizácie spustili, výrazne nezmenila.
“Chápeme, že tieto aktualizácie sú pre kuriérskych partnerov veľkou zmenou, a je jasné, že sme o tom mohli lepšie informovať. Plne rešpektujeme právo kuriérskych partnerov verejne vyjadriť svoj názor a naďalej vedieme dialóg s našimi partnermi na všetkých našich trhoch a sme vždy otvorení spätnej väzbe.”
V súvislosti s doživotnými zákazmi pre jazdcov v Gruzínsku sa GEP opýtal, či má spoločnosť Wolt politiku trestania kuriérov, ktorí sa zúčastňujú na odborových organizáciách/odborových akciách. Spoločnosť Wolt odpovedala: “Nikomu zo spoločnosti Wolt nezakazujeme protestovať alebo nás vyzývať v médiách a podporujeme práva našich partnerov organizovať sa.”