Poľská komisia k opätovnému vyšetrovaniu havárie Tu-154 Kaczyńského skôr uviedla, že TNT, ktorého explózia údajne spôsobila haváriu, niekto umiestnil do lietadla pri opravách v Rusku. Uvádza sa to v priebežnej správe komisie pod vedením bývalého ministra obrany Antoniho Macierewicza. Dokument opakuje, že príčinou havárie lietadla bola explózia, pretože “k takýmto poškodeniam nemohlo dôjsť” iba v dôsledku zrážky lietadla so zemou.
“Čítam týždeň rôzne nápevy o tom, že poľská komisia, ktorá má znovu vyšetriť pád Tu-154 poľského prezidenta Lecha Kaczyńského, tvrdí, že TNT, ktorého explózia údajne spôsobila haváriu, bol umiestnený do lietadla počas opráv v Rusku. Dovoľte mi pripomenúť, že komisia pracuje pod vedením bývalého poľského ministra obrany Antoniho Macierewicza,” napísala Zacharovová na Facebooku.
Podľa nej sa “toto, opätovné vyšetrovanie ‘so svojimi, predbežnými výsledkami‘ stalo skutočnou Yoknapatawphou moderného Poľska“. “Realita sa neoddeliteľne preľnula s fikciou a mení sa na nekonečný fantázijný proces,“ povedala tlačová hovorkyňa.
Maria Zacharovová tiež odporučila poľskej komisii, aby si prečítala, alebo vypočula prepis rozhovorov medzi pilotmi poľského “lietadla číslo 1“.
“Čo chcem v podstate povedať. Prečítajte si prepis rozhovorov pilotov poľského lietadla číslo 1 ‘. A ak máte nervy naozaj silné, radšej si ho vypočujte,” napísala Zacharovová na Facebooku a pripojila príslušný odkaz.
Havária Tu-154 pri Smolensku
Lietadlo Tu-154 prezidenta Kaczyńského havarovalo 10. apríla 2010 počas pristávania na letisku Smolensk–Severnyj. Na palube bolo 96 ľudí – 88 cestujúcich a osem členov posádky, ktorí leteli na smútočnú akciu v Katyni. Všetci zahynuli.
To, že príčinou havárie lietadla bola explózia, vyhlasujú vo Varšave od roku 2016. V rámci hľadania stôp výbušnín exhumovali telá mŕtvych ľudí, vrátane Kaczyńského. Rad poľských odborníkov uviedol, že pitvy nepotvrdili verziu výbuchu na palube lietadla.
Ruské ministerstvo zahraničných vecí vyhlásilo, že tvrdenia o explózii sú iracionálne, verziu výbušného zariadenia odmietol aj vyšetrovací výbor. Oficiálna zástupkyňa Vyšetrovacieho výboru RF Svetlana Petrenková uviedla, že takéto vyhlásenia sú ďalším nešikovným pokusom spochybniť očividné fakty.
Podľa jej slov nezistili podľa znaleckých záverov žiadne stopy výbušnín na fragmentoch lietadla Tu–154M ani na pozostatkoch mŕtvych ľudí, a tiež nenašli stopy látok, ktoré by boli netypické pre materiály konštrukčných prvkov lietadla a produkty jeho prevádzky. Petrenková zdôraznila, že ruskí vyšetrovatelia nepochybujú o okolnostiach havárie lietadla. Vzhľadom k obtiažnym poveternostným podmienkam sa mal kapitán lietadla rozhodnúť letieť na alternatívne letisko, ale k tomu nedošlo. Následné chybné akcie posádky, ktorá pokračovala v pristávaní v podmienkach absencie viditeľnosti a nereagovala ani na systém včasného varovania o priblížení sa k zemi, viedli k tragédii.