Britský premiér Johnson rozbúril mediálnu hladinu vyhlásením, že veľa ľudí stratí svojich blízkych, ktorí sa nakazia na Corona vírusom. Už pred necelým mesiacom vláda vedela, že v Británii sú desiatky nakazených (pozitívne testovaných). To je veľmi zvláštne, lebo bežný život sa navonok vôbec nezmenil.
Britská vláda tvrdí, že v Británii môže byť potencionálne nakazených až 10 000 ľudí a napriek tomu neurobila žiadne opatrenia. Ak Spojené kráľovstvo nepodnikne rázne kroky, tak sa presunie, podobne ako iné európske štáty s laxným prístupom k nákaze, do fázy plánovaného „oneskorenia“, ktoré spôsobí to isté čo v iných európskych štátoch: nákaza sa rozšíri a potom začne geometrickým radom narastať počet nakazených a teda aj pozitívne testovaných.
Na rozdiel od Slovenska britský premiér Johnson otvorene varoval, že mnoho ďalších rodín príde o svojich milovaných. Problém je rovnaký ako na Slovensku, lebo vláda v Británii oznámila, že urobila tzv. mäkké a obmedzené opatrenia, ktoré sú menej prísne ako opatrenia prijaté inými krajinami, napríklad radikálne opatrenia v Číne a v Rusku.
Tieto mäkké obmedzenia, ktoré sa v praktickom živote vôbec neprejavujú, logicky posunú každý štát do fázy tzv. oneskorenia, keď napríklad na Slovensku v čase jarných prázdnin tisíce Slovákov spokojne cestovalo do Talianska a zahraničných oblastí, kde vírus už koloval a bolo to známe. Faktor volieb na konci februára vláda SR opäť odmietla brať do úvahy.
Británia postupovala presne tak ako Taliansko, výsledkom čoho bolo, že za necelý mesiac oficiálny počet infikovaných ľudí dosiahol skoro tisíc pacientov. To, že nemožno veriť oficiálnym štatistikám ľudia v demokracii či totalite už dávno vedia.
Nemecká kancelárka sa už pred časom vyjadrila, samozrejme pod nátlakom vedeckých centier a pracovísk, že vírusom sa nakazí 60-70% občanov štátu. Vedci chcú, aby ľudia vedeli čo ich čaká, je však otázkou, či ľudia dokážu aj kriticky vyhodnotiť postup politikov, ktorí celé týždne nerobili žiadne opatrenia, ktoré by zabránili šíreniu nákazy.
Po mimoriadych stretnutiach britskej vlády so špecializovanými bezpečnostnými štruktúrami štátu, hlavní vedeckí poradcovia vlády povedali, že skutočný celkový počet nakazených bude pravdepodobne rádovo oveľa vyšší. Vedúci lekárski odborníci vydali vyhlásenie, že v najhoršom možnom scenári sa predpokladá, že vírus nakazí 80% občanov štátu, pričom optimisticky predpokladajú úmrtnosť 1%. Čo to v praxi znamená na počet obyvateľov štátu, sa dá ľahko vyrátať. Na Slovensku sa takéto vyjadrenia z taktických dôvodov neurobili. Nechce sa šíriť panika.
Čo to však znamená? V Británii to predstavuje viac ako 500 000 predpokladaných úmrtí a v tomto kontexte treba vnímať už klasickú nečinnosť vládnych predstaviteľov európskych štátov a doslova hlúpe vyjadrenia predstaviteľov EÚ. Tým paradoxne prekáža uzatváranie hraníc, čo je v rozpore so všetkými zaužívanými a overenými lekárskymi a epidemiologickými postupmi. Aspoň majú Európania možnosť vidieť, aké záujmy sleduje vedenie EÚ. Stačí si urobiť logický záver na základe kritického myslenia.
Predseda britskej vlády Johnson verejne povedal, že všetci si musíme vyjasniť, že ide o najhoršiu krízu v oblasti verejného zdravia počas života dnešnej generácie (čo je asi úsek 80tich rokov). Mnohí občania porovnávajú túto nákazu so sezónnou chrípkou, ale to vôbec nie je správne. Totiž táto extrémne nenápadne šíriaca sa nákaza a súčasne nápadne rýchlo šíriaca sa nákaza je kvôli nedostatku prirodzenej imunity obyvateľstva oveľa nebezpečnejšia ako bežná chrípka.
To je typický paradox politikov v Európe. Vedia, že nákaza sa šíri nenápadne (bez príznakov) a súčasne extrémne rýchlo, vzhľadom na to, že podľa vedcov vykazuje známky toho, že nejde o prírodný vírus, ale o umelo vyrobený. Prežíva mimo tela človeka na rôznych povrchoch a správa sa diametrálne odlišne ako prírodné formy vírusov chrípky. Čiže má úplne iné vlastnosti ako prírodné vírusy. Napriek tomu vlády európskych štátov nepodnikli žiadne účinné opatrenia, ani vtedy, keď v Taliansku epidémia nabrala exponenciálny charakter. Napriek týmto faktom Johnson uviedol, že školy sa nezatvoria a ani nezakážu verejné podujatia (o to sa pokúsili v Škótsku), varoval však, že významné verejné pojatia môžu byť v budúcnosti zrušené.
Tento laxný prístup, nápadne pripomínajúci postup vlády SR, ako aj vlád iných európskych štátov, spôsobil masové rozšírenie nákazy. V Británii sa veselo žilo, športové podujatia (futbal) sa konali naďalej (plné štadióny) a keď už nákaza zasiahla celú krajinu, tak sa začali robiť čiastočné obmedzenia (letecké) a iné.
Oznámenia britských politikov typu, že ľudia by nemali vyraziť na okružné plavby a že žiaci by nemali cestovať do zahraničia, sú doslova cynické, ak je nákaza rozšírená po celej krajine. Vyhlásenie, že zámerom oneskorených reakcií štátu bolo zvýšiť schopnosť pohotovostných zdravotníckych služieb a celej spoločnosti sa lepšie vysporiadať s nákazou, odporuje logike.
Jednoznačne treba pripomenúť vyhlásenie lekárov z Talianska, že ľudia s miernymi príznakmi by mali zostať doma a najmä tí, ktorí sú vo vážnych problémoch, by mali volať pomoc telefonicky. Zdraví ľudia by sa mali preventívne izolovať vo svojich domovoch, aby nákaze predišli. Toto je najdôležitejšie posolstvo pre občanov.
Niektorí odborníci na oblasť epidemiológie a verejné zdravie sa v Európe však otvorene pýtajú, či vlády európskych krajín konali dostatočne rozhodne a nekompromisne, aby šírenie vírus zachytili a obmedzili. Odpoveď je jasná: nie. Odborníci z týchto sektorov zdravotníctva sa zhodujú, že sociálne dištančné opatrenia (obmedzenie verejných akcií, dopravy, slobody pohybu..atď.) sa mali prijať oveľa skôr, tvrdiac, že vlády európskych štátov hrajú ruskú ruletu s verejnosťou (v tomto duchu sa vyjadril redaktor časopisu Lancet R. Horton).
Laxný prístup vlád európskych krajín bude mať (a už má v Taliansku) tieto následky: 1.exponenciálne šírenie nákazy; 2. rovnaký nárast pozitívne testovaných občanov; 3. veľký nárast pacientov s vážnymi pľúcnymi komplikáciami; 4. nárast úmrtí pacientov najmä stredného a vyššieho veku; 5. preťaženie zdravotníckeho personálu a následné chyby v poskytovaní urgentnej starostlivosti; 6. kapacitná absencia priestorového, materiálového a prístrojového vybavenia v nemocniciach; 7. následné infikovanie zdravotníckeho personálu spôsobené nákazou nemocničných priestorov (sekundárny nedostatok tohto personálu); 8. sekundárny nárast úmrtí spôsobený nielen nárastom infikovaných a chorých pacientov, ale aj tým, čo obsahujú body 5 až 7.; 9. lokálne kolapsy zdravotníckeho systému; 10. Game over?
Preto je extrémne dôležité toto: 1. osobná a dobrovoľná preventívna izolácia, ktorá účinne chráni pred nákazou; 2. používanie prostriedkov chemickej a biologickej ochrany (aj provizórnych); 3. iba jeden člen rodiny alebo izolovanej skupiny je určený na styk s ostatnými členmi spoločnosti (zásobovanie vodou a potravinami); 4. aplikovanie dekontaminačných protokolov (aj provizórnych); 5. bezhotovostné platby v obchodoch; 6. používať zdravý sedliacky rozum a logiku.
René Balák