Bratislava 28. októbra 2022 (HSP/Foto: Screenshot)
Jožo Pročko sa zhurta pustil na svojom facebookovom profile do Mateja Drličku. Samozrejme, že podporuje odvolanie. V komentároch si však niektorí diskutujúci dovolili nesúhlasiť s ním. Celá záležitosť okolo Drličku je aj bez Pročka čudná
Svoj status Pročko uvádza tým, že Drličku nikto nešikanoval. Jasne, niektoré kontroly sú oprávnené a niektoré sú, takpovediac ad hoc. Vedel by o tom rozprávať napríklad Vladimír Soták, ktorý keď kritizoval vládu, nikto iný než sám predseda vlády sa mu začal vyhrážať kontrolami. Veľmi to pripomína obdobie predchádzajúceho režimu – hoci v oficiálnej politike vládla vedúca úloha strany, v skutočnosti vládli priami nadriadení, nikto si s nimi nechcel páliť prsty. Drlička si tých kontrol v poslednom čase užil až až.
Prvým argumentom Pročka je, že Drlička realizuje reformu, ktorá nemá oporu v jeho projekte predloženom pri výberovom konaní ani v Ozdravnom pláne pre SND, na základe ktorého bol navýšený rozpočet divadla. Toto hovorí človek, ktorý je súčasťou vládnej koalície. Drlička nesie zodpovednosť za to, že keď sa vo funkcii rozhliadol, zistil, že treba urobiť niečo iné, než si pôvodne predstavoval. Všetky strany vládnej koalície sľubovali podporu inštitúcii referenda, sľubovali, že nebudú siahať na sociálne opatrenia predchádzajúcich vlád. Všetci vieme, ako to dopadlo. Drlička však musí za zmenu svojho rozhodnutia niesť zodpovednosť v podobe odvolania. Politikom vládnych strán, vrátane Pročka, žiadna zodpovednosť za zmenu správania oproti predvolebným sľubom nehrozí.
Pročko tvrdí, že Drlička predložil rezortu kultúry a národnej rade antedatované dokumenty. A nie je to azda bežné? Veď vyšetrovateľov a iné orgány OČTK rovnaké konanie nikto ani nenapomenul, vyšetrovatelia dokonca boli povýšení! Štábna kultúra, Jožo! Pročko vytýka Drličkovi aj to, že v roku 2021 prepustil ľudí z techniky z historickej budovy divadla dnes prijíma nových. Lenže akosi nespomína, že vďaka pandemickým opatreniam vlády, ktorej je Pročko oporou, mohli títo ľudia akurát tak leštiť žiarovky na reflektoroch. Spomína tiež diskriminačné a nezákonné vyplatenie odstupného a diskriminačný mzdový poriadok SND. Ehm, ak je to tak, divadelné odbory sú na čo? Ďalším argumentom Pročka je “žiaľ sústavné nedodržiavanie interných predpisov SND – napr. Pracovný poriadok opery SND, Kolektívna zmluva SND, Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci.” A znovu to hovorí človek z vládnej koalície, tej koalície, ktorá si z ústavy a zákonov urobila trhací kalendár. Konflikt záujmov, ktorý ďalej Pročko Drličkovi vyčíta, si snáď koaliční politici mohli všimnúť už pri výberovom konaní.
“Drlička zatvoril starú budovu SND,” píše ďalej Pročko. Ale budovu podľa našich informácií pre divadelnú činnosť zavrel Inšpektorát práce v máji 2021. Vyčíta Drličkovi aj rôzne pochybenia v ekonomickej oblasti, ale najviac mu má za zlé (Fuj!) jeho medializovaný výrok z Budapešti: “… nanešťastie niektorí politici ešte dýchajú”. Povedal to podľa Pročka “v dobe , kedy extrémistická nenávisť zabíja v uliciach.” Jožo asi zabudol, ako sa nie v uzavretej spoločnosti umelcov ale na pódiu pred tisíckami ľudí kedysi správal Stanke. Ale ten svoju nenávisť otočil tým správnym smerom, toho si predsa všímať nebudeme!
Človek by sa aj zamyslel nad tým, čo Pročko píše, keby sa Pročko nepokúšal vytiahnuť smietku z oka inému, sám má pred prahom taký bordel, že Augiáš by bledol závisťou. To sa naozaj všetko závažné udialo počas dvoch mesiacov? Alebo ide o hon na čarodejnice s cieľom ešte viac vystupňovať napätie v spoločnosti, možno aj prinútiť určitú skupinu ľudí, aby si napriek nechuti k politike obliekla politické dresy a uniformy kultúrnej vojny? Toto totiž len pred dvomi mesiacmi uverejnil portál Teraz.sk:
22. augusta 2022. Ministerstvo kultúry SR nezistilo žiadne pochybenia zo strany vedenia SND v prípade znižovania stavu sólistov Opery SND. Preverenie správnosti týchto postupov zabezpečilo ministerstvo kultúry na základe podnetu sólistov Opery SND, ako aj poslancov výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá.
Vedenie Slovenského národného divadla sa po dôkladnej analýze efektivity fungovania sólistického súboru v Opere SND rozhodlo znížiť počet interných sólistov. Viacerým interným členom v rámci šetrenia financií namiesto pracovnej zmluvy ponúklo externé zmluvy. Za tento krok si vyslúžilo medializovanú kritiku zo strany časti operného súboru, ako aj od členov odborových organizácií.
Témou sa na podnet dotknutých sólistov zaoberali aj poslanci výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá, ktorí si ešte v máji od ministerstva kultúry vyžiadali kontrolu správnosti postupov pri znižovaní stavu sólistov Opery SND.
Ministerstvo kultúry správnosť postupov preverilo a nezistilo žiadne pochybenia zo strany SND.
„Organizačná zmena smerujúca k dosiahnutiu efektívnosti práce, produktivity práce a znižovaniu nákladov Slovenského národného divadla nie je v rozpore s pracovnoprávnou legislatívou ani interným riadiacim aktom, ktorým je štatút Slovenského národného divadla,“ konštatuje ministerstvo kultúry v protokole o kontrole