Bratislava 9. októbra 2024 (HSP/ Euronews/ Foto:TASR/AP-John Thys)
Hlavným bodom programu v pléne Európskeho parlamentu bola problematika elektrických vozidiel a rámec Európskej únie pre prechod na vozidlá s nulovými emisiami – európsky automobilový priemysel totiž bojuje s prechodom na nízkouhlíkové technológie, degradáciou dodávateľských reťazcov, zvýšenou konkurenciou z Ázie a zníženým dopytom po elektrických modeloch
Poslanci Európskeho parlamentu včera diskutovali o kríze, ktorá ohrozuje európsky automobilový priemysel – výrobcovia automobilov na celom kontinente totiž čelia uzatváraniu výrobných závodov, ku ktorému dochádza v dôsledku nízkeho predaja, upozornila na to redakcia Euronews.
Prechod na nulové emisie
Hlavným bodom programu bola problematika elektrických vozidiel a rámec EÚ pre prechod na vozidlá s nulovými emisiami, s cieľom dosiahnuť 100 % nulové emisné hodnoty do roku 2035.
V rámci tohto plánu sa má zákonný limit pre emisie oxidu uhličitého(CO2) z automobilov znížiť na budúci rok takmer o pätinu, a to na hodnotu nižšiu ako 94 gramov na kilometer. To je však termín, ktorý podľa vyjadrení zástupcov automobilového priemyslu nie je možné dodržať z dôvodu poklesu predaja elektrických vozidiel.
Brusel však zostáva neoblomný vo svojom postoji k výrobe elektrických vozidiel a tvrdí, že automobilový priemysel dostal dostatok času na prechod.
Výkonný podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič(SMER-SSD)počas svojho vystúpenia v parlamente povedal :„ Stanovenie cieľa vytvorilo istotu pre výrobcov a investorov. Tento cieľ tiež poskytol dostatok času na plánovanie spravodlivého prechodu. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry(International Energy Agency) má byť v roku 2024 každé piate predané auto elektrické. Európa si nemôže dovoliť zaostať a stratiť v týchto závodoch svoju konkurenčnú výhodu.“
Šefčovičove pripomienky sa stretli s kritikou zo strany niektorých ďalších prítomných strán. Jens Gieseke z frakcie EPP vyhlásil, že zameranie sa na elektromobily je „ slepá ulička“.
Gieseke uviedol, že EÚ by sa namiesto toho mala zaoberať širšou kombináciou technológií.
Tlak Číny
Európske automobilky sú medzitým naďalej pod silným tlakom Číny-
Napriek nedávnemu schváleniu ciel zo strany EÚ na elektromobily vyrobené v Číne má táto krajina v Európe stále silnú pozíciu, ktorú posilňuje jej schopnosť vyrábať elektromobily oveľa lacnejšie.
„Čína nás predbieha vo všetkých smeroch. Čínske elektromobily sú výrazne lacnejšie. A povedané na rovinu, v tejto technológii jednoducho prevzali vedenie. Musíme dosiahnuť, aby (európske)elektromobily boli opäť konkurencieschopné,“ povedal Mohammed Chahim, poslanec Európskeho parlamentu za stranu Holandskí socialisti a demokrati (Netherlands Socialists & Democrats).
„Potrebujeme nosné projekty, ktoré to umožnia. Napríklad investovaním do európskeho priemyslu výroby elektrobatérií v rámci spoločných podnikov. Môžeme zabezpečiť kvalitné pracovné miesta, podporiť miestne ekonomiky a znížiť našu závislosť od vonkajších síl,“ dodal.
Ako sa uvádza v hodnotiacej správe, ktorú si vyžiadala EÚ, ekonomiky v rámci všetkých 27 členských štátov EÚ by potrebovali podporu vo výške až 800 miliárd eur, aby blok zvládol prechod na čistú energiu a pripravil sa na účinnú hospodársku súťaž so svojimi globálnymi obchodnými partnermi.
Prečítajte si tiež :