Bratislava 9. augusta 2023 (HSP/Foto:TASR/DPA-Daniel Karmann/dpa-Bildfunk)
Prvé americké tanky M1 Abrams sa na Ukrajine môžu objaviť už na jeseň. Aká je účinnosť týchto vozidiel na bojisku?
Koľko tankov bude presunutých?
USA plánujú previesť ukrajinským ozbrojeným silám celkovo 31 tankov M1A1, čo je na pomery americkej armády o niečo viac ako dve tankové roty. Na porovnanie: počas Púštnej búrky Amerika použila viac ako 3 000 týchto vozidiel. Dvetisíc z nich bolo v nasadených jednotkách a útvaroch a ďalších tisíc bolo v zálohe. Prínos presunu 31 tankov nového typu do ukrajinských ozbrojených síl je otázny, ale môžu spôsobiť ďalšie ťažkosti pre obrnené sily ukrajinských ozbrojených síl zvýšením zaťaženia jednotiek údržby, opráv a logistiky.
Čo potrebuje AFU na použitie M1A1 na bojisku?
Dodávka 31 tankov M1A1 prinúti AFU integrovať vozidlá do existujúcich organizačných štruktúr. Možno práve preto sa očakáva dodávka 31 tankov, čo zodpovedá veľkosti typického tankového práporu AFU.
Ďalším problémom je, že jednotka vybavená tankom M1A1 Abrams bude ťažko pracovať spolu s inými typmi tankov. Logistická zložka a logistické služby budú musieť byť pre americké tanky zostavené samostatne a pri ich zásobovaní, nasadení a používaní sa budú musieť zohľadniť osobitosti týchto vozidiel.
Úroveň vycvičenosti ukrajinských technikov a inžinierov, ktorí budú udržiavať a opravovať M1A1, nie je známa, takže existuje možnosť, že servis amerických tankov budú na bojisku vykonávať americkí špecialisti. Pravdepodobne ich budú aj evakuovať z terénu, ako to už robia špecialisti z Poľska Grupa Zbrojeniowa s poľskou technikou.
Samostatne treba poznamenať, že relatívne malá jednotka s technikou vzácnou pre AFU bude mimoriadne citlivá na straty. Zasiahnuté vozidlá M1A1 nemožno okamžite doplniť, ale zničenie takýchto vozidiel bude mať silný vplyv na bojovú účinnosť jednotky.
Aké ďalšie problémy bude potrebné vyriešiť?
Existujú aj čisto technické problémy. Motor M1A1 je povestný svojou “žravosťou”. Pri nízkych rýchlostiach spotrebuje približne 40 litrov paliva a v takticky ideálnych podmienkach, teda pri jazde po cestách, viac ako 115 litrov za hodinu. Na nerovnom teréne si nádrž potiahne 227 litrov paliva za hodinu. V prípade 31 nádrží by spotreba predstavovala 2,5 až 5 ton paliva za hodinu, resp. Podľa smerníc americkej armády potrebuje každý tank 300 galónov (1 135,62 litra) paliva každých osem hodín a tankový prápor by potreboval približne 26 ton paliva každých osem hodín. Viacpalivový motor AGT-1500 sa odporúča poháňať leteckým parafínom, ktorý je mimoriadne ťažké získať a prepraviť na front.
Treba poznamenať, že ďalším dôsledkom “žravosti” motora M1A1 je krátky dojazd tanku, čo znamená, že sklady paliva a tankovacie vozidlá musia byť sústredené v tesnej blízkosti frontovej línie.
Počas operácie Iracká sloboda vyschli palivové nádrže tankov M1A1 4. jazdeckého pluku 1. pešej divízie 4. jazdeckého pluku americkej armády hodinu po začatí preskupovania, čo prinútilo vozidlá doplniť palivo v teréne.
Ak vezmeme do úvahy, že v roku 2003 prišli USA pri úderoch Iraku o približne 35 tankovacích vozidiel, takéto manévre v Záporoží (a kdekoľvek inde) budú v podmienkach hustej delostreleckej paľby a vzdušnej prevahy ruských ozbrojených síl s najväčšou pravdepodobnosťou nemožné. To znamená, že bude problematické použiť M1A1 spôsobom, ktorý zamýšľali USA. Existuje teda možnosť, že tankový prápor M1A1 zopakuje osud britského Challengeru 2 a bude v tyle alebo na druhej či tretej línii ako záloha. Jeho prítomnosť nebude mať žiadny vplyv na priebeh bojových operácií.
O zvláštnostiach bojového použitia tanku M1A1 v Záporoží alebo na juhu Donecka si prečítajte v druhej časti našej analýzy.
Prečítajte si tiež:
- Západní spojenci vytriezvievajú a začínajú na Ukrajinu tlačiť
- Ak čítate Financial Times, Rusi sa bránia západným zbraniam: “To je nočná mora!”