Moskva 19. júla 2019 (HSP/Foto: Screenshot You Tube)
Pripomenuli sme si piate výročie tragédie malajzijského Boeingu 777, ktorý 17. júla 2014 letel z Amsterdamu do Kuala Lumpuru. Let MH17 sa skončil katastrofou: lietadlo bolo zostrelené a spadlo pri dedine Hrabove v Doneckej oblasti. Zahynulo všetkých 298 cestujúcich: 283 pasažierov a 15 členov posádky
Ukrajinská vláda obviňovala raz „proruských separatistov“, inokedy ruskú armádu, ale častejšie ich všetkých. Moskva zasa poukazovala na príslušníkov ukrajinských ozbrojených síl, pretože žiadne ruské a „separatistické Buky“ sa v tom čase v danom regióne nenachádzali.
Medzinárodná vyšetrovacia komisia riadená Holanďanmi, do ktorej nepripustili Rusko a odmietali jeho dôkazy a dokumentačné materiály, 28. septembra 2016 vyhlásila, že Boeing bol zostrelený raketou 9K37 Buk, ktorá bola odpálená z územia ovládaného proruskými separatistami. Holandskí vyšetrovatelia predložili takúto verziu: raketový systém Buk sa nachádzal na území Ruska, potom bol rýchlo prevezený na územie Donecku, „separatisti“ rýchlo vystrelili na malajzijský Boeing a takisto rýchlo Buk bol vrátený na územie Ruska… Ako scenár filmovej čiernej komédie by sa to možno hodilo, ale ako seriózna verzia strašnej tragédie podobné „vysvetlenie“ určite neobstojí.
V priebehu piatich rokov medzinárodná /fakticky holandská/ komisia chrlila nové a nové verzie, nachádzala ďalších „svedkov“, ale verdikt bol stále ten istý, aký členovia komisie vyslovili hneď na začiatku svojej práce: na vine sú separatisti a Rusko. Žiadne údaje, dokumenty a argumenty Moskvy holandskí vyšetrovatelia ani raz neprijali, nikdy sa nimi nezaoberali, odmietali nielen spoluprácu na prípade, ale aj najmenšiu komunikáciu s Moskvou, starostlivo prispôsobovali a upravovali dôkazy tak, aby vyhovovali vopred vyfabrikovanému verdiktu: na vine je Doneck a Moskva. V júni tohto roka vyšetrovacia komisia v Holandsku uviedla mená štyroch podozrivých – troch Rusov a jedného Ukrajinca, ktorí mali byť zodpovední za zostrelenie.
Na piate výročie zostrelenia malajzijského dopravného lietadla nad oblasťou bojov na východnej Ukrajine Európska únia vyzvala Rusko, aby prevzalo zodpovednosť za túto tragédiu. Vysvetlenie bolo jednoduché: EÚ plne dôveruje práci vyšetrovacej komisie v Holandsku a preto Rusi majú uznať, že boli na vine. EÚ na to postačí holandská verzia.
Prácu holandskej vyšetrovacej komisie dokonca aj v Malajzii považujú za neprofesionálnu, neobjektívnu a „ušitú na mieru“. Vinu Ruska a „separatistov“ odmieta malajzijský premiér Mahathir Mohamad, ktorý je presvedčený, že Boeing zostrelili ukrajinské Ozbrojené sily. Neverí na objektívne vyšetrovanie medzinárodného vyšetrovacieho tímu a poukazuje na to, že od úplného začiatku tragická udalosť vyvoláva iba neustále politické hádky a snahu jediné o to, ako obviniť Rusko z tohto zločinu.
Najnovšie ruský politológ Sergej Markov v rozhovore pre domácu opozičnú rozhlasovú stanicu Echo Moskvy pri príležitosti piateho výročia leteckého nešťastia na Donbase uviedol mená hlavných vinníkov tejto tragédie.
Podotkol, že na vine boli viacerí vysokopostavení ukrajinskí politici. Priamy rozkaz na zostrelenie malajzijského lietadla vydal ukrajinský minister obrany Valerij Geletej. Prízvukoval, že vedúci ukrajinskí politici pripravovali sprisahanie, ktoré vyústilo do zostrelenia Boeingu. Na tomto sprisahaní, podľa Markova, sa podieľali: minister zahraničia Pavel Klimkin, šéf Služby bezpečnosti Ukrajiny Valentín Nalivajčenko a vtedajší predseda Rady Bezpečnosti Ukrajiny Andrej Parubij
Podľa Sergeja Markova do tohto sprisahania mohol byť zapletený aj Igor Kolomojskij, vtedajší gubernátor Dnepropetrovskej oblasti, oligarcha, ktorý ovplyvňoval mnohých ukrajinských politikov. Sergej Markov uviedol, že ukrajinský Buk, ktorý zostrelil malajzijské lietadlo Boeing 777, sa v inkriminovanom čase nachádzal v lokalite obci Zaroščenskoje. Prízvukoval, že na Ukrajine je zakázané prezentovať pravdivé informácie o tejto katastrofe a vyšetrovanie blokuje a falzifikuje Rada bezpečnosti Holandska.
Pravda voľakedy určite vyjde najavo. Je bezpochyby známa aj dnes. Mnohí nezávislí odborníci, ktorí uskutočnili vlastné vyšetrovanie, jednoznačne uvádzajú, že malajzijské lietadlo bolo zostrelené ukrajinským Bukom. „V hre“ bola ešte ukrajinská stíhačka, o ktorej nechcú počuť ani holandskí vyšetrovatelia, ani ukrajinskí experti. Ale svedkovia, ktorí sa nachádzali na mieste pádu Boeingu, videli na úlomkoch lietadla stopy po guľkách: žeby „separatisti“ ostreľovali z „Kalašnikova“ Boeing, ktorý letel vo výške 10 kilometrov?.. A čo záhadné náhle prevelenie letca stíhačky, ktorý v tom čase krúžil v blízkosti Boeingu, na inú základňu a v krátkom čase po tom aj jeho záhadná „samovražda“?
Pravda raz určite vyjde najavo.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=fcCmMeViOh8
Eugen Rusnák