Bratislava 25. marca 2023 (HSP/Foto:Twitter)
Aj napriek tomu, že sa podľa dočasne povereného ministra J. Naďa, Slovensko zapísalo do moderných dejín tým, že dodalo štyri MiG – 29 Ukrajine, tento „zápis do histórie”, zdá sa neocenila ukrajinská spoločnosť UkrTransNafta, ktorá sa chystá zvýšiť poplatky za tranzit ruskej ropy až na dvojnásobok
Ukrajina Slovensku zvýšila poplatky za tranzit ropy aj v minulosti. Od apríla 2022 sa cena navyšovala o viac ako 50%. Posledné navýšenie, ktoré vyrubila ukrajinská strana Slovákom malo byť od januára tohto roku o 13,6 eura za tonu (navýšenie o viac ako 18%). Pripravované ďalšie navýšenie, ktoré má nastať 1. apríla, má byť poriadne vysoké – má sa jednať až o dvojnásobok sumy, čiže 27,2 eura.
Ukrajinský prevádzkovateľ ropovodu Ukrtransnafta má v úmysle od 1. apríla zvýšiť tarifu za tranzit ruskej ropy cez hlavný ropovod Družba cez Ukrajinu v smere na Slovensko, Maďarsko a Česko, uviedol Argus s odvolaním sa na účastníkov trhu. Ako uvádza denník Kommersant, má sa jednať o zdvojnásobenie sadzby na 27,2 eura za tonu. Rast taríf v Kyjeve sa vysvetľuje nákladmi na obnovu infraštruktúry na prepravu ropy, ktorá bola zničená počas nepriateľských akcií.
Podľa zdrojov novín Kommersant, za pokusmi Kyjeva o zvýšenie sadzby za tranzit, môže byť aj nátlak na Maďarsko, ktoré nemieni prestať nakupovať ruskú ropu. Už dávnejšie sa pre Maďarsko zdvihlo clo aj na ďalšiu surovinovú trasu – ropovod Adria s kapacitou 11,5 miliónov ton ropy, ktorá spája prístav Omišalj v Chorvátsku s maďarskými kapacitami na rafináciu ropy.
Ruský vládny expert Igor Juškov nepovažuje možné zvýšenie tranzitnej tarify navrhované Ukrajinou za kritické pre spotrebiteľov. Podľa jeho názoru sú zámery Kyjeva motivované hlavne potrebou dodatočných financií. Pripomenul, že zvýšenie tarify budú v plnej miere znášať odberatelia, keďže náklady na čerpanie sú zahrnuté v cene ropy. To znamená, že napriek tomu, že Transneft formálne platí za tranzit, odosielateľ kompenzuje tieto peniaze spoločnosti, ktorá ich zase dostáva od spotrebiteľov. Juškov predpokladá, že aj po zdražení zostane trasa ropovodu z Ruska pre Maďarsko, Slovensko a Českú republiku zisková, keďže alternatívne možnosti dodávok si vyžadujú značné investície do rozvoja infraštruktúry.
V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť, že Ukrajina v auguste minulého roka zastavila tranzit ruskej ropy južnou vetvou ropovodu Družba, ktorá vedie aj na Slovensko. Dôvodom malo byť neuhradenie tranzitných poplatkov, kvôli sankciám uvalených Západom. Problém nastal po tom, čo európske banky ruskej strane vrátili platbu za tranzit pre ukrajinského prepravcu. Patovú situáciu nakoniec riešil priamo Slovnaft a jeho materská skupina MOL, ktorí iniciovali s ukrajinskou a ruskou stranou rokovania o tom, že by spomínané poplatky v záujme obnovenia dodávok ropy uhradili. Rafinéria Slovnaft po súhlase Ukrajiny a Ruska zaplatila tranzitné poplatky za prepravu ropy južnou vetvou ropovodu Družba. Po úhrade tranzitných poplatkov rafinériou Slovnaft, Ukrajina obnovila tranzit ropy pre Slovensko.