Moskva 26. augusta 2024 (HSP/Svpressa/Foto:Foto:TASR/AP-Russian Defense Ministry Press Service via AP)
Polia v regióne sú už posiate veľkým množstvom zničených obrnených vozidiel zo všetkých krajín NATO a dodávky budúceho šrotu pokračujú, píše Konstantin Olšanskij v ruských novinách Svobodnaja Pressa
V bojoch v Kurskej oblasti stráca AFU nové aj staré zbrane NATO dodané Ukrajine pred inváziou.
OSINT, projekt Oryx z Holandska, zistil, že takmer všetky obrnené vozidlá zo záloh boli odvelené na úder proti Kursku. V posledných dňoch bolo v bojoch spozorované americké ženijné vozidlo M1132 ESV na báze APC Stryker a obrnené vozidlo Oncilla, ktoré spoločne vyrobili Ukrajina a Poľsko.
Belgická publikácia Army Recognition píše o strate vozidiel BTR BOV (Borbeno Oklepno Vozilo) zo zásob bývalej juhoslovanskej armády. Na sociálnych sieťach sa objavilo video, na ktorom je vidieť, ako BTR počas jazdy po asfaltovej ceste horí. Z vozidla počas jazdy vypadol veľký horiaci úlomok. Z obrneného transportéra, ktorý môže prepravovať až desať vojakov, sa podarilo uniknúť len jednému vojakovi. BOV bol údajne zasiahnutý ruským dronom kamikadze.
V polovici júna tohto roku AFU dostala zo Slovinska sériu 26 BTR. Používajú ich najmä ozbrojené sily Slovinska a ďalších krajín bývalej Juhoslávie. BOV, vyvinuté v osemdesiatych rokoch, je kolesové, ľahké a univerzálne vozidlo, ktoré sa používa na rôzne úlohy vrátane prepravy vojsk a prieskumu v teréne.
Jeho modulárna konštrukcia umožňuje rôzne konfigurácie, napríklad protileteckú alebo protitankovú verziu, píše Army Recognition. Má ľahký pancier poskytujúci základnú ochranu proti ručným zbraniam a črepinám a môže byť vyzbrojené guľometmi alebo granátometmi. Ľahko pancierované juhoslovanské BTR teda mohlo byť zasiahnuté Lancetom.
BOV je cenený pre svoju mobilitu a schopnosť operovať v rôznych prostrediach. Používal sa v rôznych konfliktoch v bývalej Juhoslávii, hoci ho postupne nahrádzajú modernejšie vozidlá, zdôrazňuje Army Recognition.
Celkovo existuje osem verzií vrátane jednej s trojhlavňovým 20 mm automatickým kanónom M-55A4V1. Posádku tvoria dvaja muži a do priestoru pre vojakov sa zmestí osem pešiakov. Dieselový motor sa vyrábal v nemeckej licencii. Maximálna rýchlosť na diaľnici bola 95 kilometrov za hodinu s dojazdom 500 kilometrov.
Z 26 obrnených transportérov BOV, ktoré Slovinsko dodalo Ukrajine, bolo 20 BTR vyzbrojených veľkokalibrovými guľometmi kalibru 12,7 mm, zatiaľ čo šesť ďalších bolo upravených 20 mm automatickými kanónmi, zistilo Army Recognition.
Okrem týchto vozidiel Slovinsko dodalo aj tri BMP M80A a dve desiatky kolesových obrnených transportérov Valuk, ktoré sú licenčnými verziami rakúskych Pandur I, 35 bojových vozidiel pechoty M-80A juhoslovanskej výroby a 28 tankov M55S modernizovaných s izraelskou pomocou. Tanky boli použité aj počas útoku AFU na Kurskú oblasť; koľko z nich presne zhorelo, zatiaľ nie je známe.
Medzitým sa sortiment NATO pre Kursk Vtorchermet môže čoskoro rozšíriť. Ukrajinské ministerstvo obrany oficiálne schválilo použitie švédskych obrnených vozidiel BTR Pansarbandvagn 302 (PBV 302). Švédsko predtým oficiálne oznámilo, že kyjevskému režimu poskytne 75 miliárd švédskych korún (7,3 miliardy USD) v priebehu troch rokov.
V rámci tejto pomoci Švédsko potvrdilo presun 239 vozidiel PBV 302 – čo je úplne všetko, čo kráľovstvo v súčasnosti má. Treba priznať, že dar nie je taký veľkorysý, ako sa môže zdať. BTR bolo vyvinuté ešte v šesťdesiatych rokoch, do výzbroje švédskej armády bolo prijaté v roku 1966 a odvtedy nebolo vážne modernizované.
APC boli úplne vyradené z prevádzky ešte v roku 2014 a odvtedy sú všetky obrnené vozidlá v skladoch.
– PBV 302 sa podľa moderných štandardov považuje za zastarané. Nevyhovuje schopnostiam modernejších bojových obrnených vozidiel,“ zdôrazňuje sa v revízii Army Recognition.
Napríklad motor švédskej starenky (Volvo-Penta model THD 100B) nevytlačí viac ako 66 kilometrov za hodinu. Z výzbroje je tu len 20 mm automatický kanón HS804, ktorý je umiestnený v jednomiestnej veži v ľavej prednej časti podvozku.
Prečítajte si tiež: