Od svojho vzniku v obývacej izbe Harvardskej univerzity v roku 2004 sociálna sieť Facebook Marka Zuckerberga rozšírila obzor sociálnych médií v digitálnom svete. Jej celosvetový dosah teraz robí takmer nemožné, aby sa človek úplne vytratil z on-line ríše, ktorá urobila Facebook jednou z najbohatších a najviac politicky vplyvných firiem na svete.
Odstránenie aplikácie Facebook zo smartfónu – alebo dokonca spájanie viacerých sociálnych sietí – môže byť “harakiri” pre tých, ktorým sa nepáči myšlienka zdieľania ich osobných správ, fotografií a názorov bez ich vedomia či súhlasu. A aby sme boli presní, Facebook postupne zvyšoval objem digitálnych (osobných) informácií zdieľaných s vývojármi aplikácií tretích strán.
Globálny dosah Facebooku nie je závislý len od pôvodnej sociálnej siete. V ostatných rokoch spoločnosť vyvinula alebo odkúpila ďalšie aplikácie pre smartfóny, medzi ktoré patria Instagram a Facebook Messenger, ktoré sa stali súčasťou de facto digitálnej infraštruktúry mnohých ľudí.
“Facebook vytvára vzťah medzi svojimi platformami,” povedala Anja Bechmannová, vedúca výskumnej skupiny Digital Footprints Research na Aarhuskej univerzite v Dánsku. “Nemôžete sa vyhnúť používaniu aspoň nejakej formy Facebooku.”
Táto stratégia sa vyplatila. Spoločnosť Facebook teraz vlastní tri z top 10 najpoužívanejších aplikácií, ako uvádza poskytovateľ údajov comScore. A tieto ďalšie digitálne služby zhromažďujú aj digitálne informácie ľudí, aby podporili vysoko výnosnú reklamnú činnosť spoločnosti. Aj preto je takmer nemožné vymaniť sa z digitálnej ríše Zuckerberga.
Zatiaľ čo európske regulačné orgány pomerne úspešne spomalili spoločnosť Facebook v zbieraní údajov o užívateľoch služby WhatsApp v EÚ – obľúbenej službe, ktorú spoločnosť vlastnila – sociálna sieť naďalej rozširuje svoj vplyv na interneet, keď nedávno oznámila, že kupuje TBH, ďalšiu sociálnu sieť, ktorú väčšinou používajú teenageri.
Zuckerberg: “Som za to zodpovedný”
Milióny pokusov odchod z Facebooku súvisí s tvrdeniami, že Cambridge Analytica, londýnska organizácia, ktorá poskytla analýzu údajov pre prezidentskú kampaň Donalda Trumpa v roku 2016, nelegálne zhromažďovala údaje o facebookových aktivitách amerických voličov bez ich súhlasu.
“Toto je prebudenie,” povedala Anne Helmondová, profesorka nových médií a digitálnej kultúry na univerzite v Amsterdame. “Boli sme veľmi naivní v dôvere Facebooku.”
Regulátori ochrany súkromia v Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch teraz vyšetrujú podozrenia vrátane toho, či spoločnosť Facebook nemohla ochrániť digitálne informácie ľudí tým, že by neumožňila spoločnostiam tretích strán využívať svoju sieť na “vysávanie pokladu” osobných údajov.
Obidve spoločnosti popierajú akékoľvek pochybenia. Zuckerberg, 33-ročný generálny riaditeľ spoločnosti Facebook, uviedol, že internetový gigant má povinnosť chrániť informácie jednotlivcov, oznámil zmeny v tom, ako by sa dáta používateľov mohli po novom chránili, a zároveň sa ospravedlnili za prípadné zneužitie informácií online, “Založil som Facebook a na konci dňa som zodpovedný za to, čo sa deje na našej platforme,” napísal.
Tento pseudo pardon prišiel príliš neskoro. Mnohí z 2.2 miliárd používateľov sociálnej siete po celom svete odišli z Facebooku na Twitter, aby vyhlásili, že Facebook úplne vymazali. Dokonca aj Brian Acton, spoluzakladateľ spoločnosti WhatsApp, sa zapojil do akcie a povedal svojim 33 000 stúpencom na Twitteri: “Nastal čas. #deletefacebook. ”
Ríša “lajkov”
Ľudia, ktorí si vymazali Facebook a pridružené aplikácie pre smartfóny, si môžu myslieť, že unikli spoločnosti. Ale nie je to celkom tak.
Ako súčasť stratégie sociálnej siete, ktorá je zarytá do online zvykov ľudí, sociálna sieť uzavrela dohody s desiatkami miliónov webových stránok na celom svete, aby vložila slávne tlačidlo spoločnosti “like” na celý internet.
Cieľom bolo uľahčiť ľuďom zdieľať tento obsah so svojimi priateľmi z Facebooku. Niekoľko regulačných orgánov a sudcov v oblasti ochrany súkromia v EÚ však vyjadrilo obavy, že tieto obchody umožnia Facebooku zhromažďovať údaje o svojich užívateľoch aj o neprihlásených používateľoch. Spoločnosť tieto obvineniach popiera.
Dosah sociálnych sietí nad rámec vlastných aplikácií sa nezastaví.
Zhruba 15 miliónov webových stránok tiež umožňuje ľuďom rergistrovať a prihlásiť sa prostredníctvom Facebooku. Podľa SimilarTech, poradenstva v oblasti digitálneho marketingu, spoločnosť sa tak stáva de facto systémom identifikácie pre obrovské množstvo webových stránok a zároveň pomáha možnosť zhromažďovať údaje o internetových aktivitách ľudí.
Od roku 2014 sociálna sieť podobne vybudovala vysoko lukratívnu digitálnu reklamnú sieť, ktorá rozširuje existujúce marketingové kampane spoločností na platforme na zvyšok internetu. Mnohé reklamy, ktoré teraz vidíte napríklad online, sú spojené so službou Facebook.
Približne 1 miliarda ľudí na celom svete pravidelne vidí tieto reklamy generované Facebookom vždy, keď surfujú na webe. Táto globálna platforma stavia sociálnu sieť na drhé miesto v poradí za spoločnosťou Google v množstve peňazí, ktoré každoročne generuje z online reklám.