NAŽIVO

Pohraničná stráž Bosny a Hercegoviny začala v utorok vyšetrovať legalitu cesty Milorada Dodika do susedného Srbska napriek zatykaču vydanému za porušenie ústavy.

Včera 20:24

Úrad vysokého komisára OSN uviedol, že viac ako 21.000 Sýrčanov z náboženskej menšiny alavitov utieklo do Libanonu po ozbrojených stretoch medzi stúpencami bývalého sýrskeho režimu a silami novej vlády.

Včera 20:14

Británia vyjadrila nádej, že dohoda o pozastavení útokov v Čiernom mori medzi Ruskom a Ukrajinou odštartuje ďalší pozitívny vývoj tohto konfliktu. Hovorca britského premiéra Keira Starmera uviedol, že stanovisko v tejto chvíli je, že, samozrejme, dúfajú v pokrok.

Včera 20:13

Tusli Gabbardová pred spravodajským výborom Senátu uviedla, že napriek prebiehajúcim rokovaniam je Rusko stále hrozbou pre USA. Ako hrozby tiež označila Čínu, Irán a Severnú Kóreu.

Včera 20:00

Buckinghamský palác uviedol, že plánovaná návšteva britského kráľa Karola III. a kráľovnej Camilly vo Vatikáne bola odložená na základe odporúčania lekárov.

Včera 19:59

Španielska vláda predstavila návrh zákona, ktorým by kriminalizovala využívanie AI na vytváranie pornografických videí s použitím tváre alebo tela osôb bez ich súhlasu. Vláda vo vyhlásení uviedla, že nové opatrenie má byť súčasťou širšieho návrhu, ktorého cieľom je “chrániť mladé dievčatá a chlapcov, ako aj dospievajúcich pred nebezpečenstvami digitálnych technológií” a “zaručiť ich právo na súkromie”.

Včera 19:45

Na Námestí františkánov v Budapešti sa v utorok demonštrovalo proti novelizovanému zákonu o zhromažďovaní, ktorého výsledkom je aj zákaz pochodu Pride.

Včera 19:33

Kremeľ po uzavretí dohody o neútočení v Čiernom mori zdôraznil, že predtým než vstúpi do platnosti, musia byť zrušené sankcie voči ruským bankám, ktoré sa podieľajú na medzinárodnom obchode s potravinami a hnojivami.

Včera 18:56

Ostrov Man sa môže stať prvým miestom na Britských ostrovoch, ktoré legalizuje asistovanú smrť. V utorok poslanci hornej komory miestneho parlamentu (Tynwald) schválili návrh zákona o eutanázii.

Včera 18:55

Zelenskyj uviedol, že Spojené štáty rokujú s Ruskom o štatúte ukrajinských území bez účasti Kyjeva.

Včera 18:54

Vojenské kapacity a ekonomická odolnosť Ruska z neho robia hrozivého konkurenta, uviedol úrad riaditeľa Národnej spravodajskej služby USA v súvislosti s ročným hodnotením hrozieb na rok 2025.

Podľa americkej spravodajskej služby “jadrové a konvenčné vojenské kapacity Ruska spolu s jeho preukázanou ekonomickou a vojenskou odolnosťou z neho robia hrozivého konkurenta”.

Včera 18:53

Včera 18:52

Lekár zodpovedný za koordináciu liečby uviedol v rozhovore pre denník Corriere della Sera, že zdravotnícky tím, ktorý sa staral o pápeža Františka počas jeho pobytu v nemocnici, zvažoval pre jeho dýchacie ťažkosti 28. februára prerušenie jeho liečby. Rozhodli sa však radšej pre postup, ktorý ohrozil jeho orgány.

Včera 18:17

Zelenskyj privítal dohodu o pozastavení útokov v Čiernom mori, ktorú v Rijáde vyrokovali ukrajinská, americká a ruská delegácia. Dohodu označil za “krok správnym smerom”, ale kritizoval záväzok USA pomôcť Rusku s vývozom poľnohospodárskych produktov.

Včera 17:56

Utorkový výbuch v areáli Poličských strojární nemožno brať podľa Jany Černochovej na ľahkú váhu. Dúfa, že to nesúvisí s bezpečnostnou situáciou.

Včera 17:44
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Peter Švec analyzoval pád lietadla AN-24 pri Hejciach: Ani politici, ani profesionáli dodnes nevedia, čo nevedia

Pád vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce neustále rezonuje v slovenskej spoločnosti. Dôvodov je viacero. O život pri tejto najväčšej tragédii v histórii slovenského letectva prišlo 42 vojakov, prežil len jediný, Martin Farkaš.

❚❚
.

Ste autorom rozsiahlej analýzy o tragickej udalosti pádu AN-24, pri ktorej zahynulo 42 vojakov. Čo vás podnietilo k tomu, aby ste analyzovali príčiny pádu?

To je dlhý príbeh, ale začal by som tým podstatným. Som totiž otec myšlienky vlastnej slovenskej obrany, ktorú som vyslovil už v roku 1990 a za ktorú bol proti mne spustený teror vtedajších federálno-unitárnych šovinistov. Od normalizačných pohovorov až po prokurátorské vyšetrovanie. Bol som jeden z tých poslancov tzv. Federálneho zhromaždenia, ktorí prispeli k tomu najcennejšiemu, čo máme – k štátnosti.

Veľmi mi teda záleží na tom, aby moje „dieťa“ bolo zdravé a životaschopné a patrí do toho aj bezpečnosť lietania. Nielen vojenského, ale aj civilného. Patríme totiž medzi štáty nielen s bezkonkurenčne najnižšou rozlietanosťou v rámci celej EÚ, meranou počtom prepravených cestujúcich k počtu obyvateľov, ale tiež s najnižšou úrovňou latentnej bezpečnosti lietania merané počtom katastrof a obetí na výšky náletov.

.

 

Pre analýzu sú potrebné určité zručnosti. Kde si ich získavali?

Vo svojej kariére som mal za 42 rokov možnosť zažiť rôzne typy, aj rôzne kvalitatívne úrovne organizácie lietania. Od aeroklubového, cez vojenské, až po rôzne typy civilnej dopravnej prevádzky. Mal som tiež šťastie nielen si vyformovať analytické zručnosti, ale aj ich čiastočne uplatniť pri účasti na vyšetrovaní zopár leteckých nehôd. Hoci moje hlavné analytické zameranie bolo a naďalej zostáva v oblasti bezpečnostnej a obrannej politiky. Všímal som si veľmi podozrivé praktiky, ktoré som sám zažíval.

Už počas môjho štúdia na operačnom stupni vojenského vzdelania na akadémii vo Veľkej Británii v roku 1995 som sa zorientoval v teórii toho, čo sa volá organizačná kultúra. Zistil som, že mnohé nezdravé praktiky v letectve spadajú práve pod hlavičku nezdravej inštitucionálnej kultúry.

Počas neskoršieho štúdia na Kráľovskej akadémii obranných štúdií v roku 1999 som vo svojej diplomovke vytvoril koncept pôsobenia proti presile na princípoch štúdia teórie chaosu, ktorý vychádzal z nelineárnych a tzv. manévrových prístupov. Moja diplomovka bola ohodnotená ako jedna z najlepších desiatich z ročníka a bola publikovaná v ročenke Seaford House Papers v roku 2000.

.

 

Dali sa poznatky získane vo Veľkej Británii aplikovať aj na systém na Slovensku?

Po návrate z tejto strategickej akadémie, akejsi britskej „Vorošilovky“ som si uvedomil, že môj koncept sa dá metodicky vynikajúco uplatniť pri posudzovaní leteckých katastrof a predpokladov leteckých nehôd. Tak som na jej základe v roku 2000 vykonal východiskovú analýzu faktorov bezpečnosti lietania v našich vzdušných silách a najskôr som prezentoval list vtedajšiemu veliteľovi vzdušných síl.

V liste som odporučil stručný koncept zásadných opatrení na elimináciu veľmi nezdravých trendov v bezpečnosti dopravného lietania vo vzdušných silách. Na jeho konci som otvorene uviedol, že ak sa tieto faktory podcenia, môže hroziť to najhoršie. Vtedy som bol jeden z 10 najvyšších funkcionárov veliteľstva vzdušných síl.

 

.

Čo nasledovalo potom?

Obsahovo identickú správu som prezentoval náčelníkovi Generálneho štábu o rok neskôr, keď som bol ustanovený do jednej z asi desiatky najvyšších funkcií v ozbrojených silách.

Tam som už využil aj ďalšiu skúsenosť z prípravy Vojenskej stratégie, na ktorej som sa ako predseda malej komisie zásadnou mierou podieľal. Strategické koncepty vojenských ohrození ako je koncept predstihu výstrahy, koncept času prípravy, ako aj koncept akceptovateľného rizika (tiež to vychádzalo z metodiky mojej diplomovky) boli veľmi unikátne a odvážne. Tie som síce aplikačne použil až neskôr pri príprave konceptu vzdušných síl, ale bol som nimi inšpirovaný do skutku, ktorý som urobil – celý list som pretavil do informačnej správy pre Náčelníka GŠ.

 

Aký bol postoj vašich nadriadených? Prijali správu?

Moja informačná správa bola utajená a diplomaticky mi bolo odporučené, že v rámci mojej funkcie šéfa vojenského prieskumu a elektronického boja nemám zodpovednosť za oblasť bezpečnosti lietania. Pritom bezpečnosť lietania sa priamo dotýkala činnosti pluku špeciálneho určenia, ktorý bol v mojej podriadenosti a činností mojich iných podriadených zložiek.

Ak sa dobre pamätám, informačná správa si zaslúžila dokonca druhý stupeň – Tajné.

Na snímke Peter Švec

 

Takže váš koncept zmeny definitívne pochovali?

Potom som dostal ďalšiu príležitosť. Po ustanovení do funkcie GR sekcie ministerstva sa mi nechtiac naskytla ďalšia príležitosť prezentovať zarážajúce zistenia. Mal som totiž v podriadenosti jedno z troch štátnych letectiev v našom malom štáte – vtedajšiu Vojenskú leteckú akadémiu. Síce som ju preberal bez jediného schopného výcvikového lietadla, aj s platným politickým rozhodnutím, že škola bude zrušená.

.

Ale dodnes som menej osvietenými kolegami obviňovaný za zrušenie Bielych albatrosov aj zo zrušenia školy. Napriek tomu, že časť skupiny som zachránil pred prevodom pod „Vzdušné sily“ modernizáciou lietadiel a vykonaním všetkých vojskových skúšok nového vybavenia. Napriek tomu, že práve ja som trval na akceptovaní funkcie GR s podmienkou, že moju Alma Mater zachránim.

Spoločne s vtedajšími rektormi som ju pretransformoval na civilnú fakultu TU Košice. Jeden z mála kvalifikovaných ministrov obrany, ktorý sa v čase ustanovenia už viac ako 10 rokov venoval širšej oblasti bezpečnosti, ma vymenoval za predsedu Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva. Pomer racionalizmu voči zotrvačnosti v myslení v nej bol spravidla 2:8, občas 3:7.

Správa bola robená z otvorených zdrojov, z veľkej časti z môjho osobného rokmi analýz vytvoreného „know-how“. Ale s uplatnením už uvádzanej metodiky tak, aby mohla byť predložená na buď širokú odbornú, v ideálnom prípade na verejnú diskusiu.

Ako predseda som mal právomoci konečnej úpravy textu a tam, kde v záveroch a odporúčaniach nebola zhoda celej komisie som zaradil vetu asi v zmysle „v tejto otázke nebol v komisii dosiahnutý konsenzus“. Takýchto viet bolo v správe vysokých pár desiatok. Nový minister – totálny amatér, pokračoval v tradícii totalít – správu utajil.

Písal sa rok 2004 a aj tá skutočnosť prispela k môjmu rozhodnutiu venovať sa naplno môjmu celoživotnému koníčku a na konci septembra opustiť ozbrojené sily. Realizácia jedného z navrhnutých opatrení by tiež vytvorila záruku, aby 42 cenných životov neskôr 19. januára 2006, čiže takmer 1 a pol roka po mojom odchode do civilu, nevyhaslo.

.

 

Z ozbrojených síl ste síce odišli, ale nezanevreli ste na ne. Po páde AN-24 vás prekvapilo utajenie vyšetrovacej správy?

Potvrdila sa platnosť porekadla, že doma nikto nie je prorokom. Medzitým som už robil na čiastočný úväzok v jednej leteckej spoločnosti manažéra letovej bezpečnosti, v ktorej som pripravil prvý „Program letovej bezpečnosti“ v histórii Slovenska. A tiež som do katastrofy stihol byť viac ako rok letovým riaditeľom v inej leteckej firme, kde ma pozvali ako manažéra zmeny.

No a už som vo voľnom čase robil podľa mojej unikátnej koncepčnej metodiky analýzy leteckých katastrof a predpokladov leteckých nehôd prvých dvoch z typov, ktoré som lietal. Neskôr som pridával ďalšie mne intímne známe typy.

Potom prišla tá smutná správa. Ale najmä ustanovenie komisie, totálne prekonaný prokurátorský spôsob vyšetrovania, zodpovedajúci v modernom svete prekonaným praktikám. O pár mesiacov neskôr boli publikované časti vyšetrovacej správy.

.

Ako vieme, v rámci totalitnej tradície správu utajili. Prečo ma to neprekvapuje? Načo umožniť iným, aby sa z katastrofy v rámci prevencie poučili? Asi bol dôvod. Nuž a už vtedy som svoje výhrady verejne komentoval. A odvtedy som neprestal, akurát sa zmenili formy – dnes som poradcom predsedu združenia, ktoré zastupuje pozostalých obetí.

V maďarskej obci Hejce 19. mája 2007 odhalili Memoriál obetiam leteckého nešťastia vojenského špeciálu AN-24

Vo svojej analýze vysvetľuje viaceré faktory možnej príčiny. Ak sa na to pozrieme z vtáčej perspektívy pilota pri vyšetrovaní vnímate určitú politizáciu. Čo bolo na celom procese vyšetrovania spolitizované?

Už samotné vymenovanie predsedu komisie – neletca, neodborníka, je jednoznačné politikum. Vyšetrovanie katastrofy, v ktorej mala evidentne najväčší vplyv organizačná kultúra rezortu samotným rezortom, je tiež jednoznačné politikum.

Prokurátorský systém vyšetrovania typický pre totality a nezrelé štáty, najmä po potvrdení predpokladu, že nebol spáchaný trestný čin, čiže posádka nespôsobila katastrofu zámerným aktom masovej vraždy, je tiež jednoznačné politikum.

Nepozvanie do vyšetrovania výrobcu lietadla a výrobcu motorov (lebo popri priateľskej Ukrajine aj nenávidené Rusko) hádam ani netreba spomínať, veď čo už môže byť vážnejšie, jasnejšie a hlúpejšie politikum.

Politizáciou je aj odmietanie odtajnenia a podpory obnovy vyšetrovania nezávislou komisiou s kvalifikovaným predsedom a tímom. Kým? Politikmi. Lebo by sa mohli odhaliť špinavé praktiky politicky napojených oligarchov, cicajúcich rezort svojimi podozrivými kontraktmi. Nerobím záver, uvádzam jeden z podozrivých faktorov, ktorý vyšetrovateľom evidentne „unikol“.

Potvrdiť, alebo vyvrátiť podozrivé a nezodpovedané otázky môže len obnovené vyšetrovanie. Politické bolo aj rozhodnutie z dôvodu šetrenia nenainštalovať protizrážkový systém výstrahy (TAWS alebo GPWS) pri poslednej modernizácii, ktorý by poskytol vysokú šancu (ako vieme zo Smolenska – nie záruku) stať sa veľmi účinnou záchrannou sieťou. Veď od zavedenia tento systém radikálne znížil počet katastrof typu tzv. CFIT (kontrolovaná zrážka s terénom), ktorým táto katastrofa jednoznačne bola.

.

 

Ako podľa Vás prebiehala nehoda na jej posledných úsekoch?

Uviedol som to v kapitole pripravovanej knihy a redakcii dávam plný súhlas na publikovanie ktorejkoľvek z pasáží tejto kapitoly, prípadne na pokračovanie aj celú kapitolu.

 

Poďme k príčine pádu. Väčšine ľudí najprv napadne pýtať sa, KTO je na vine. Vy však upozorňujete, že je potrebné sa pýtať, ČO je na vine. Prečo?

Pretože ak chceme robiť účinnú prevenciu pred opakovaním rovnakých podmienok, ktoré napomohli vzniku reťazca súvislostí, výsledkom ktorých bola katastrofa, tak sa musíme pýtať správne otázky. Na vec sa naozaj treba pozrieť filozofiou vyšetrovania leteckého novoveku. Katastrofa sa stala a už sa neodstane.

Ciele vyšetrovania novoveku sú prevencia a poučenia, nie hľadanie vinníka. Ani posádka sa jednoznačne nechcela zabiť. Aké sú možné správne otázky? V leteckom novoveku sa pýtame napríklad: ČO zavinilo, že posádka sklesala pod minimálnu bezpečnú výšku? Veď všetci chceli žiť.

.

ČO zavinilo, že posádka nevedela, že má povinnosť robiť teplotnú opravu? ČO zavinilo, že posádka zrušila let podľa prístrojov a pri dobrej viditeľnosti si dovolila klesať vizuálne do neznámeho terénu? ČO zavinilo, že im to civilný riadiaci lietania dovolil? ČO zavinilo, že na civilnom radarovom centre nefungovala automatická výstraha, že posádka klesá pod minimálnu sektorovú nadmorskú výšku?

ČO zavinilo, že si nevšimli úvodnú veľmi vysokú vertikálnu rýchlosť klesania, alebo ak si ju všimli, že im nebola podozrivá? ČO zavinilo, že nevolali okamžite posádku a nenariadili jej zastaviť klesanie?

ČO zavinilo, že záchranársky vrtuľník tam nebol rýchlejšie? A keď priletel, tak nemohol pomáhať?

ČO spôsobilo, že lietadlo nebolo vybavené ľahko dostupným technickým prostriedkom – protizrážkovým systémom GPWS, ktorý mohol byť tou rozhodujúcou záchrannou sieťou?

 

Vyšetrovanie však vinníka našlo…

Vyšetrovatelia hľadali a našli vinníka. To, či bol ten vinník naozaj spôsobilý, aby mohol vykonávať svoju funkciu, či ustanovovanie ľudí s jeho kombináciou skúseností a prípravy zodpovedá porovnateľným kritériám v leteckých kultúrach s najvyššími úrovňami latentnej bezpečnosti, to sa už nikto nepýtal. Takých otázok, ktoré sa mali pýtať a evidentne sa nepýtali, je oveľa viac. Takže aj preto treba obnoviť vyšetrovanie.

.

Moje zistenia odhaľujú nový zásadný faktor. Je totiž nesporné, že posádka je pri nepriaznivej konštelácii len poslednou záchrannou sieťou pred katastrofou. V zdravej organizačnej kultúre je prakticky vždy, keď nastane problém, účinnou záchrannou sieťou.

V nezdravej organizačnej kultúre tak dlho ťahá leva za chvost, až raz bolestivo zahryzne a zabíja.

Záchranári zbierajú telesné pozostatky obetí havárie slovenského vojenského lietadla AN-24 na kopci Borsó pri obci Hejce


Podľa vyšetrovacej správy bolo príčinou pádu pochybenie posádky, pretože nevyužila prístroje, ktoré mala k dispozícii na palube, a nedodržala bezpečnú výšku lietadla nad terénom. Čo teda piloti mali vedieť, ale v dôsledku inštitučného fungovania nevedeli?

Posádka pochybila, inak by sa katastrofa nestala, ale celý organizačný systém (od výberu, výcviku, technologického vybavenia, kombinácie posádok, cez predpisy, školenia, odborný dozor, organizáciu letov, atď.) musí byť nastavený tak, aby pochybenie posádky neviedlo v reťazci faktorov do katastrofického výsledku. Tento systém veľmi nezdravej organizačnej kultúry, ktorý bol rozhodujúcou hĺbkovou príčinou katastrofy, vyšetrovanie neskúmalo.

Už vieme, že pri vyšetrovaní nejde o hľadanie vinníka. To je prekonaný prístup. Mimochodom, chorá organizačná kultúra je tiež „ľudský faktor“, ale nie ten, ktorý sa ľahko prijíma masou verejnosti – „pilot“ – ukážte mi fotku, „ukrižujme ho“.

Lenže ako chcete postihovať systém, ktorý sa neučí zo skúsenosti vykúpených krvou desiatok tisíc obetí v histórii dopravného lietania? Ktorý nie je ochotný ani hlbokej sebareflexie. Ktorý je postavený na zatĺkaní, vyviňovaní seba a zosobňovaní pochybení svojich ľudí.

Robenie chýb je ľuďom absolútne prirodzené. Posádka sa nechcela zabiť. Posádka a aj všetci traja členovia, ktorí mali pri tomto type katastrofy schopnosť fungovať ako záchranná sieť, boli obeťami rovnako, ako všetci cestujúci. Prijíma sa to ťažko, verejnosti sa to predáva ešte ťažšie, táto to neraz s odporom odmieta. Tí menej osvietení odborne fundovanejší jednotlivci doslova zúria už pri prezentovaní takéhoto prístupu. Ale je to tak.

.

 

Piloti mali pochybiť aj tým, že nenastavili index rádiovýškomera. Ak by tak boli urobili, mohol tento prístroj ochrániť posádku pred pádom?

Je to absolútne vylúčené. Tento index by na výsledok ani na prevenciu pred katastrofou v danom teréne, v klesavom lete nemal absolútne žiadny vplyv. Argumentácia týmto faktorom je jednoznačným dôkazom nekvalifikovanosti vyšetrovania a záverov, ako aj identifikácie príčin tejto katastrofy.

Rádiovýškomer nehrá pri letoch v uvedených podmienkach v akých leteli, žiadnu úlohu. Toto môžem ako odborník konštatovať s bohorovnou absolútnou istotou. Argumenty sú v kapitole a budú v knihe. Vrátane vizualizácie na obrázku boli dodané ministrovi obrany. Uvádzanie tohto záveru je vážnym dôvodom na nutnosť obnovy vyšetrovania katastrofy novou komisiou.

 

Otec zosnulého Ľudovíta Orlického pre náš portál uviedol, že piloti riešili problém s poruchou pravého motora. Ako vy vnímate tieto tvrdenia o možnej príčine pádu?

Predpokladám, že vysadenie jedného z motorov nastalo až ako dôsledok dotyku vrtúľ s porastom pri zmiernení klesania do kopca v posledných sekundách letu. Nevidím indície, ktoré by nasvedčovali tomu, že motor vysadil ešte vo vzduchu a že vysadenie motora bolo prvotnou príčinou katastrofy.

.

Aj keď je silný predpoklad, že lietadlo bolo preťažené, s jedným motorom by mohli pokračovať v lete. S preťaženým lietadlom by nemuseli byť schopní stúpať, ale boli by schopní klesať minimálnou rýchlosťou klesania.

Ibaže, potvrdiť alebo vyvrátiť to môže iba zapojenie výrobcu motora do vyšetrovania a explicitné testy expertov od výrobcu. Ako vieme, výrobca nebol do vyšetrovania vôbec zapojený, čo je samo osebe veľmi podozrivé. O to viac, že vizuálne dôkazy jednoznačne potvrdili veľmi neštandardné polohy pák ovládania jednej pohonnej jednotky.

Prestavenie ovládacích prvkov mohlo nastať v posledných sekundách letu po náraze, keď posádka ešte žila. Čiže samotná poloha pák nie je dôkazom vysadenia motora vo väčšej výške. Je to len ďalší vážny jednoznačný dôvod na obnovu vyšetrovania.

Vôbec nezáleží na tom, čo si myslím, alebo predpokladám. Faktom je, že výrobca nebol a mal byť súčasťou komisie.

 

.

Ako o ďalšej možnej príčine sa hovorí aj o zámernom nastraženom výbušnom systéme. Naznačujú to podľa Vás trosky lietadla?

Nenaznačujú. Takúto príčinu považujem za málo pravdepodobnú.

Ale na palube vojenského špeciálu mohli byť prepravované aj osobné zbrane a munícia. Časť vyšetrovacej správy by to konštatovala. Verejne by uviedla, či mali alebo nemali vplyv na katastrofu, akurát by sa utajili určité technické a numerické parametre.

Ak muníciu alebo náboje prepravovali, tieto mohli vybuchnúť ako následok katastrofy. Ak sa to zistilo, tento samotný fakt nie je dôvod utajovať.

 

Podľa dostupných informácií Srbi vidia i možnú súvislosť medzi haváriou lietadla a masovými hrobmi, o ktorých pravdepodobne získali poznatky naši vojaci počas pobytu v misii. Informácie, ktorými disponovali, im mohli byť osudnými. Čo si myslíte o tejto teórii, ktorá je tiež vznikla aj možno vďaka tomu, že správa z vyšetrovania je utajená?

V lietadle sa nachádzali cestujúci z vojenskej polície a z tajných služieb. Mohli prepravovať aj citlivé materiály rôzneho charakteru. Tieto fakty by určite neboli zverejňované, jednoznačne by išlo o predmet utajenia, podľa citlivosti možno až najvyššieho stupňa.

Pochopiteľne, ak srbské tajné služby majú takéto indície, alebo dôkazy, tieto majú právo vhodnými formami prezentovať a v prípade nutnosti hľadať riešenie diplomatickým spôsobom cestou svojich partnerských organizácií na Slovensku.

Utajenie vždy prirodzene priživuje podozrievavosť aj konšpiračné teórie.

Na snímke kapitán Martin Farkaš, ktorý ako jediný prežil leteckú katastrofu na mieste nešťastia pri pamätníku na kopci Borsó počas pietnej spomienky pri príležitosti 12. výročia leteckej katastrofy pri obci Hejce 19. januára 2018

Vráťme sa k obetiam – synom, manželom, otcom. Čo bolo príčinou, že prežil len 1 vojak?

Práve CFIT je odborný „terminus technicus“ bezprostrednej príčiny tejto katastrofy. CFIT z anglického „Controlled Flight Into Terrain“. Zjednodušene povedané, posádka v presvedčení, že letí po bezpečnej trajektórii letu narazila do terénnej prekážky počas riadeného letu. Čiže lietadlo malo funkčnú posádku, posádka mala funkčné a riaditeľné lietadlo, bola presvedčená, že letí správne a ako sa ukázalo, nachádzali sa inde.

Absolútne rovnakej bezprostrednej príčiny, ako v prípade Tu-154 poľských vzdušných síl o viac ako 4 roky neskôr 10. apríla 2010. Rovnakej, ako v prípade lietadla T-43A (B-737) vzdušných síl USA v chorvátskom Dubrovníku o 10 rokov skôr 3. apríla 1996, pri ktorej zahynul aj minister vlády USA. Pokiaľ je známe, správa ani len neobsahuje tento termín.

Medzi spolupôsobiace príčiny nesporne patrilo pochybenie posádky. Ale jednou zo závažných spolupôsobiacich príčin, ktoré komisia ani len neodhalila, bola absencia vedomostí o prepočte minimálnej bezpečnej výšky v podmienkach teplôt hlboko pod nulou. To je samo osebe závažným dôvodom na obnovu vyšetrovania s novou komisiou.

Hĺbkové, čiže skutočné príčiny, sú vo všetkých prípadoch oveľa komplexnejšie a systémové. Tieto sa veľmi podobajú v štátnych letectvách mnohých štátov, aj v leteckých spoločnostiach s nízkou úrovňou latentnej bezpečnosti. Najmä v inštitúciách prevádzkujúcich veľmi malé počty lietadiel každého typu.

Nuž a hĺbková príčina sa dá zhrnúť pod jeden pojem – chorá inštitucionálna kultúra, ktorá nevybavila posádku nástrojmi na to, aby mohli fungovať ako záchranná sieť. Laicky sa dá nezdravá inštitucionálna kultúra najzrozumiteľnejšie vyjadriť slovným spojením  „bordel v organizácii“.

.

Len pripomínam, tej organizácie, ktorá vyšetrovala samu seba. V konkrétnych podmienkach je prežitie jedného cestujúceho zázrak, ale samotný náraz podľa charakteru katastrofy mohlo prežiť oveľa viac cestujúcich, zabil ich mráz.

 

Vyšetrovanie je uzavreté, správa o ňom je utajená, pozostalí ale nenašli vnútorný pokoj a nie sú stotožnení s výsledkami vyšetrovania. Čo je podľa v tejto chvíli potrebné urobiť pre nich ako občanov SR, ktorí prišli o svojich blízkych v dôsledku služby vlasti?

Pozostalí ani nemôžu byť spokojní s výsledkami vyšetrovania. Už len na základe faktorov, ktoré som uviedol je nutné obnoviť vyšetrovanie.

V záujme prevencie si vysoko vážim odvahu, nasadenie a odhodlanie zástupcov pozostalých, ktorí požadujú obnovenie vyšetrovania. Nie sú prví v histórii, ktorí svojou vytrvalosťou pomohli posunúť bezpečnosť lietania do bezprecedentných výšok. Je potrebné nájsť politickú odvahu a presadiť obnovenie vyšetrovania.

Životy obetiam nikto nevráti, ale aroganciou politickej moci je ich obeta vlastne dehonestovaná rezortom, v ktorom slúžili a vládami svojej vlasti, ktorej slúžili.

Verím, že po voľbách nastane v tomto smere zmena. Utajenie celej správy je priam urážkou pozostalých, prejavom typických totalitných praktík rezortu a vládnej moci, ale aj zneuctením obetí.

Pozostalí ako kompromis navrhli vypracovanie extraktu správy, štruktúrou zodpovedajúcemu civilným vyšetrovacím postupom a predpisom, ktorý by bol odtajnený. A nie je to potrebné robiť len pre pozostalých. Je to potrebné urobiť pre všetkých občanov, pre všetkých aktívnych vojakov a občianskych zamestnancov.

Dokonca je to potrebné urobiť v záujme bezpečnosti samotných zodpovedných, ktorí obnovu vyšetrovania zatiaľ arogantne a občas zúrivo odmietajú. Ale ktorí sa raz môžu sami nachádzať v nesprávnom čase na nesprávnom mieste len preto, že vyšetrovanie bolo odflákané a závery neboli relevantné. Lebo hĺbkové príčiny niekto nechcel vidieť, alebo nemal odvahu, prípadne kvalifikáciu, aby ich odhalil. Oni totiž veria, že rezort a lietanie v ňom sa zmenili.

Ako človek s intímnou hĺbkovou znalosťou systému myslenia a organizačnej kultúry v rezorte na všetkých úrovniach riadenia, ako aj človek, ktorý dostal životnú šancu vidieť systém lietania aj na opačnom spektre kvality, môžem bez obáv tvrdiť, že zmena zvnútra je vylúčená.

Šancu na zmenu všetky vedenia rezortu vlastizradne zahodili tým, keď po sprofesionalizovaní ozbrojených síl v roku 2005 nezaviedli komplexný funkčný systém záloh, ktorý bol kritickou podmienkou prechodu na profesionalizáciu. Od kadetských zborov, cez niekoľko tisícové aktívne zálohy, možno o niečo väčšie pasívne zálohy, až po pomerne masívne, ale svojou podstatou papierové všeobecné zálohy.

Je tiež nemožné urobiť zásadný prielom v latentnej bezpečnosti lietania s organizačnými štruktúrami, ktorými disponujú rezorty so štátnym letectvom, teda tak obrany, ako aj vnútra, s dvomi lietadlami a teda hŕstkou pilotov každého typu. Aj v tom explicitné zistenia mojich 18 rokov trvajúcich analýz asi 1500 leteckých nehôd indikujú, že cestujúci a posádky štátnych dopravných lietadiel malých štátov sedia na sude s pušným prachom bez akejkoľvek výstrahy o čase výbuchu.

Ani politici, ani profesionáli dodnes nevedia, čo nevedia.

 

.
Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Iliaš

Marián Tkáč

Andrej Valihora

Milan Šupa

Ivan Štubňa

Zdeno Drdol

.
.
.

Smer-SD a SNS konečne predstavili zmeny na uregulovanie politických mimovládok

Smer-SD a Slovenská národná strana predstavili zmeny v návrhu zákona k mimovládnym organizáciám. Ako na tlačovej konferencii priblížil poslanec parlamentu…

25. 03. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Dôležitý krok: Krajcer stiahol svoju kandidatúru na člena rady STVR

Kandidát na člena Rady STVR Daniel Krajcer sa rozhodol stiahnuť svojou kandidatúru. Oznámil to vo vyhlásení pre médiá. “Moja kandidatúra…

25. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prieskum: Dve strany dosiahli svoj aktuálny strop a je pravdepodobné, že postupne pôjdu dole

Voľby do Národnej rady SR by v marci vyhralo hnutie Progresívne Slovensko (PS) so ziskom 21,7 percenta hlasov, tesne za…

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Matovič prerazil ďalšie dno, Gašpar podal návrh na disciplinárne konanie

Podpredseda parlamentu Tibor Gašpar podáva návrh na začatie disciplinárneho konania voči Igorovi Matovičovi. Dôvodom sú výroky, ktoré Matovič predniesol v…

25. 03. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Na čom sa dohodlo Rusko a USA v Rijáde

Kľúčové vo vyhlásení Ruskej federácie po rokovaniach v Saudskej Arábii

25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Smer-SD navrhne odvolať Remišovú z čela výboru pre nezlučiteľnosť funkcií

Poslanci Národnej rady SR za Smer-SD navrhnú v parlamente odvolávanie Veroniky Remišovej (Slovensko, Za ľudí, KÚ) z postu predsedníčky Výboru…

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Americké tajné služby zanalyzovali, v čí prospech je dlhá vojna a čo pre jednotlivé strany vrátane USA hrozí

Rusko vlani prevzalo iniciatívu na fronte, a preto môže byť pri rokovaniach o ukončení vojny schopné urobiť požadované ústupky v…

25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Generál Ševčík pre HS o šokujúcich aktualitách okolo Černáka, vyšetrovaní a jeho možnom prepustení: Bolo to naozaj desivé

Novinové články, knihy, filmy… V ostatných mesiacoch sa na verejnosť dostávajú rôzne informácie o skutkoch a živote bývalého bossa slovenského…

25. 03. 2025 | Rozhovory | 9 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Rozhovory | 9 min. čítania | 0 komentárov

ISW: Rusko sa snaží o hlbšiu spoluprácu s USA, nie o mier s Ukrajinou

Rusko nemá záujem o zmysluplné rokovania o ukončení vojny na Ukrajine. V najnovšej správe o vývoji vojny na Ukrajine to…

25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Ruskej armáde sa podarilo postúpiť v Torecku

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 13 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 13 min. čítania | 0 komentárov

Liberálna štvanica na nepohodlných pokračuje. Pseudo konzervatívny denník si nevidí pred nos

Neuveriteľné, kam až siaha pokrytectvo starých médií a liberálnych aktivistov. Tvária sa, že z nich alternatíva robí terče, pritom sami…

25. 03. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Európa: stratená v strachu a zúfalstve alebo v popieraní úpadku svojej elity?

Ukrajina je pre EÚ len zámienkou, aby sa nezaoberala svojimi problémami

25. 03. 2025 | Komentáre | 13 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Komentáre | 13 min. čítania | 0 komentárov

Poslanci začali rokovať o návrhu na voľbu predsedu parlamentu

Poslanci Národnej rady SR začali v utorok popoludní rokovať o návrhu na voľbu predsedu parlamentu

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Progresívnym vymývačkám mozgov na školách nie je koniec, europoslanec vyzýva vládu aj premiéra

Je 1,5 roka po voľbách a novinári z progresívneho Denníka N, ktorý je vnímaný ako tlačový orgán strany Progresívne Slovensko,…

25. 03. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Americkí lídri mali plánovať útoky cez mobil. A nielen to. Do četu omylom pridali známeho novinára. Trump reaguje

„Ťažko povedať, čo sa stane s mierom na Ukrajine.“ Do médií sa dostala dôverná korešpondencia Trumpových spolupracovníkov

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Je známe miesto, kde zlikvidujú nakazený dobytok

Dobytok usmrtený v dôsledku nákazy slintačky a krívačky bude okrem žilinskej kafilérie likvidovaný aj vo vojenskom priestore za Levicami. Po…

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ako to vlastne je s mRNA vakcínami? Belousovová má odkaz pre Kotlára

Pred českou Poslaneckou snemovňou v rámci seminára Súčasný pokles pôrodnosti v ČR a v Európe vystúpil prof. RNDr. Jaroslav Turánek,…

25. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Skoncuje Ukrajina s cyrilikou? Je to snaha vynájsť bicykel, vraví filologička

Nápady niektorých ukrajinských predstaviteľov na prechod z cyriliky na latinku je „snahou vynájsť bicykel, na ktorom sa bude pohodlne voziť…

25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Takto vyzerá demokracia po európsky?

S trpkou dávkou irónie sa zvykne v informovaných kruhoch hovoriť: „Buďte dobrí na Ameriku, inak k vám prinesieme demokraciu“ .…

25. 03. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov

Nezvyčajné dizajny, ktoré nám uľahčujú každodenný život

Nezvyčajné dizajny, ktoré nám uľahčujú každodenný život: Niektoré predmety, s ktorými sa stretávame v každodennom živote, sa môžu zdať svojím…

25. 03. 2025 | 0 komentárov

Frederiksenová: Návšteva americkej delegácie vytvára na Grónsko neprijateľný tlak

Plánovaná návšteva americkej delegácie v Grónsku vytvára „neprijateľný tlak“ na tento arktický ostrov aj na Dánsko, povedala v utorok dánska…

25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Video: Jednotka zahraničných žoldnierov na Ukrajine počas svojej bojovej práce

Ukrajina, 25. Marec 2025 - Jednotka zahraničných žoldnierov, súčasť 59. samostatnej motostreleckej brigády ukrajinských ozbrojených síl, zverejnila nové video zo…

25. 03. 2025 | 0 komentárov

Nezájem politiků. Upozornění na nebezpečí spojená s přítomností DNA v mRNA vakcínách ignorují

Mezinárodní Iniciativa North Group počátkem prosince 2024 publikovala výzvu vládám evropských států, ve které upozorňuje politiky na nebezpečí spojená s přítomností…

25. 03. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Cibuľu potriem olejom a uskladním. Za tento trik by som mala dostať zlatú kulinársku medailu

25.03.2025 Redakcia Vášeň v tebe - Ako skontrolovať, či je cibuľa pokazená? Hoci je táto zelenina preslávená svojimi zdraviu prospešnými…

25. 03. 2025 | 0 komentárov

Waltzova budúcnosť po úniku údajov je otázna

V Bielom dome prebiehajú aktívne diskusie o budúcnosti poradcu pre národnú bezpečnosť Mikea Waltza po úniku tajných údajov o amerických…

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Čínske autá valcujú Európu: predaj narástol o 64 %, no elektromobily zaostávajú

25.3.2025 Redakcia Auto trendy . Pokračujúca čínska invázia na európsky automobilový trh je nezastaviteľná. Predaj čínskych vozidiel v priebehu roka…

25. 03. 2025 | 0 komentárov

Sorošovci sa smejú z Huliakovej postavy. Hrubo zaútočili aj na Roberta Fica

Fenomén body shaming znamená formu šikany druhých ľudí prostredníctvom nespravodlivo kritických či posmešných komentárov, týkajúcich sa prevažne vzhľadu, postavy, či…

25. 03. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Vládny kabinet vyhlásil mimoriadnu situáciu

Vládny kabinet schválil návrh Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s výskytom vysoko nákazlivého…

25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 10 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Aktualizované 25. 03. 2025 | Z domova | 10 min. čítania | 0 komentárov

Stále sa nedarí obnoviť tranzit plynu cez Ukrajinu, azerbajdžanský plyn zrejme vypadáva z hry

Slovensko je už takmer tri mesiace bez dodávok plynu z východu. Tranzit plynu cez Ukrajinu na Slovensko a ďalej na…

25. 03. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Pohraničná stráž Bosny a Hercegoviny začala v utorok vyšetrovať legalitu cesty Milorada Dodika do susedného Srbska napriek zatykaču vydanému za porušenie ústavy.

Včera 20:24

Úrad vysokého komisára OSN uviedol, že viac ako 21.000 Sýrčanov z náboženskej menšiny alavitov utieklo do Libanonu po ozbrojených stretoch medzi stúpencami bývalého sýrskeho režimu a silami novej vlády.

Včera 20:14

Británia vyjadrila nádej, že dohoda o pozastavení útokov v Čiernom mori medzi Ruskom a Ukrajinou odštartuje ďalší pozitívny vývoj tohto konfliktu. Hovorca britského premiéra Keira Starmera uviedol, že stanovisko v tejto chvíli je, že, samozrejme, dúfajú v pokrok.

Včera 20:13

Tusli Gabbardová pred spravodajským výborom Senátu uviedla, že napriek prebiehajúcim rokovaniam je Rusko stále hrozbou pre USA. Ako hrozby tiež označila Čínu, Irán a Severnú Kóreu.

Včera 20:00

.

Rusi zasiahli "neziskovku" na výrobu zbraní v Sumách a vojenské zariadenia v Charkove, Kyjeve, Čerkasoch a ďalších regiónoch

Ukrajina, 25. Marec 2025 - Ruské zdroje upresnili správy o tom, ktorý objekt bol zasiahnutý v dôsledku útoku na Sumy.…

25. 03. 2025 | 0 komentárov

Odovzdanie jadrových elektrární do rúk USA premení Ukrajinu na kolóniu

Ak Ukrajina odovzdá riadenie svojich jadrových elektrární Spojeným štátom, riskuje, že sa stane energetickou kolóniou zameranou na vývoz elektrickej energie…

25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Najnebezpečnejšia cesta sveta: Po tejto trase sa modlia aj najskúsenejší šoféri

25.3.2025 Redakcia Auto trendy . Predstavte si, že sa nachádzate na úzkej horskej ceste, kde vás od 1000-metrového útesu delí…

25. 03. 2025 | 0 komentárov

Šialené. Univerzita v Oxforde vymenila klasickú gramatiku. Latinský ceremoniál dostane “nebinárnu“ podobu

Oxfordská univerzita ide “s dobou”. Má v úmysle zmeniť 800 rokov starý slávnostný ceremoniál v latinskom jazyku, aby bol genderovo…

25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Princezná Diana, Michael Jackson či Kennedy. Ako by vyzerali dnes?

Great Senior Living je platforma venovaná blahobytu starších ľudí, ktorá nedávno začala malý projekt nazvaný "Gone But Not Forgotten". Ide o vzdanie…

25. 03. 2025 | 0 komentárov

Melicher: „Na Ukrajine sa strácajú darované zbrane rovnako rýchlo ako darované miliardy“

Najnovšie správy potvrdzujú, že darovaný vojenský materiál či finančná pomoc nemusí končiť na Ukrajine, ale môže sa rôznymi cestami z…

25. 03. 2025 | Z domova | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 03. 2025 | Z domova | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Iliaš

Marián Tkáč

Andrej Valihora

Milan Šupa

Ivan Štubňa

Zdeno Drdol

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov