Jaroslav Paška ďalej uviedol, že minister obrany Peter Gajdoš prišiel v utorok 2 apríla podať poslancom NR SR podrobnejšie informácie o údajnej “americkej finančnej pomoci“ určenej vojenským letiskám na Sliači a pri Kuchyni.
Z jeho odpovedí poslancom okrem iného vyplynulo:
1. Americká armáda už má v rámci Európskej iniciatívy odstrašenia v štátnom rozpočte USA vyčlenené finančné zdroje na vybudovanie “ich vlastnej, veľkej muničnej bázy pri MalackáchL Má ísť konkrétne o 45 skladov pre rozdielne druhy munície pre celý stredoeurópsky región. (str. 25. dokumentu European Detterence Initiative).
2. Podľa ministra obrany ide o “výsostne americkú stredoeurópsku regionálnu muničnú bázu”. Paška pritom tvrdí, že “Generálny štáb ozbrojených síl SR, ani ministerstvo obrany, takýto muničný celok na Slovensku nepotrebuje, neplánuje a nikdy o jeho vybudovanie nikoho nepožiadalo”. Dôkazom má byť aj vyhlásenie ministra obrany SR na rokovaní Európskeho výboru NR SR dňa 2. apríla 2019.
3. Pre zaistenie a garantovanie osobitného postavenia vojakov US Army, ich zmluvných partnerov a rodinných príslušníkov pôsobiacich na Slovensku “podmienili USA” svoje investovanie na Slovensku (a to aj do iba ich vlastných objektov a zariadení) uzavretím “špeciálnej medzinárodnej zmluvy (tzv. Dohody o obrannej spolupráci),” ktorá bude nadradená nášmu právnemu systému a vytvorí pre US Army osobité, exkluzívne podmienky, vysoko nad štandardami pravidiel SOFA NATO, platných pre pôsobenie iných spojeneckých armád počas pobytu na Slovensku.
4. Gesciu nad rokovaním o zmluve „Defense Cooperation Agreement“ (DCA) s USA si udelilo MZVaEZ samo, a to smernicou, v ktorej určilo aj spôsob, ako sa má s uvedeným dokumentom pracovať a nakladať.
5. Paška tiež uvádza, že podľa Zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Čl. I, § 5, ods. (5) „Ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a orgány miestnej štátnej správy zverejňujú materiály programového, koncepčného a strategického charakteru a texty navrhovaných právnych noriem po ich uvoľnení na medzirezortné pripomienkové konanie.“
6. Americký návrh na uzavretie zmluvy „Defense Cooperation Agreement“ (DCA) je nesporne „materiálom koncepčného a strategického charakteru“, ktorý navyše zasahuje do ústavných pomerov na Slovensku. Preto bolo a je MZVaEZ povinné na požiadanie sprístupniť tento pôvodný americký návrh zmluvy nielen poslancom NR SR, ale aj širokej verejnosti a neriešiť, či a ako sa na zverejnenie môže pozerať druhá zmluvná strana. Nakoniec, aj pán veľvyslanec USA, Adam Sterling pri medializácii zmluvy sám požiadal o vecnú, verejnú diskusiu, opierajúcu sa o fakty.
Preto je podľa Jaroslava Pašku skutočnosť, že Ministerstvo zahraničia stále bráni zverejneniu úplného znenia pôvodného, americkou stranou predloženého návrhu zmluvy (DCA) (ktorý komplexne vypovedá o tom, čo vlastne USA od Slovenska požadujú), znepokojujúca a nemiestna.
“Občania majú právo vedieť, čo štát pre nich chystá. A transparentnosť procesov formovania vzájomných vzťahov je jedným zo základných atribútov slušnej, civilizovanej, demokratickej správy spoločnosti.”