Bratislava 26. februára 2021 (HSP/Foto:Screenshot)
Kamery a radary pozdĺž ciest, za každé prekročenie rýchlosti automaticky zaslaná pokuta, takto si predstavuje budúcnosť cestnej premávky na Slovensku policajný prezident nominovaný ešte Pellegrinim, Peter Kovařík. Podporu našiel aj u ministra vnútra Mikulca
Už v roku 2016 malo vtedajšie vedenie rezortu vnútra rozbehnutý tento megatender, v ktorom chceli za vyše 140 miliónov eur nakúpiť viac ako 700 radarov a kamier. No stopli to vtedajší koaliční partneri vládneho Smeru – národniari zo SNS.
Smer už predtým uskutočnil mýtny tender, na ktorom dodnes profituje skupina J&T. Spomenúť treba aj zavedenie elektronických registračných pokladníc pre podnikateľov pod hrozbou 3 tisícových pokút. Tieto online eKasy „proti daňovým únikom“ stáli každého podnikateľa dokopy cez 1000 eur. Dnes je hlavný aktér zavedenia týchto pokladníc na „boj proti daňovým únikom“ Michal Suchoba na úteku pred stíhaním, jeho spoločník Brhel vo väzbe a šéf finančnej správy Imrecze detto. Len vtedajší minister financií Kažimír zatiaľ stále „sedí“ iba v kresle guvernéra NBS.
Duch tohto typu biznisu odchodom Smeru nezmizol a naďalej žije, či už v nominantovi Hlasu policajnom prezidentovi Kovaříkovi, ale aj v novej vláde, ktorá sa dostala k moci práve sľubmi, že sa tieto zlodejské tendre vypaľujúce občanov nebudú opakovať.
Nový policajný prezident Peter Kovařík sa teraz rozhodol pre nákup radarov, kamier a riadiaceho centra. Má na to aj podporu ministra vnútra Romana Mikulca. Tým pádom by prekračovanie rýchlosti na cestách v budúcnosti nemali merať iba policajti. Ak všetko pôjde bez komplikácií, nový systém objektívnej zodpovednosti by sa mohol začať rozbiehať o rok.
„Šesť rokov dozadu tu bola snaha nastaviť automatizované systémy, boli na to určené peniaze. My to dnes vnímame ako rovnako potrebné ako kolegovia vtedy,“ vysvetlil šéf polície a dodáva: „Ak ako vodič viem, že mám na diaľnici úsekové meranie, tak si nastavím tempomat, lebo viem, že inak mi automaticky príde pokuta. Nevnímam to ako šikanovanie.“
Projekt by mal byť financovaný z európskych peňazí, Brusel by sa ním mal zaoberať v apríli. „Máme podporu ministra a vo fonde obnovy na to máme aj balík peňazí. Možno neurobíme všetko tak, ako sa vtedy plánovalo, ale myslím si, že to za tú sumu postavíme. Rádovo sa dnes rozprávame o 40 miliónoch eur na tento účel,“ vysvetľuje Kovařík.
Za tie peniaze však treba urobiť všetko, nielen automatizované systémy na cestách – kamery, radary. Musí tam byť aj centrum, ktoré tie dáta spracuje a bude hneď rozosielať pokuty. Miesta, kde by mali radary stáť, naplánovali už pred rokmi dopravní policajti. Vychádzali pritom z miest, kde sa často stávajú tragické dopravné nehody. Najviac ich malo byť na cestách prvej triedy, kde Kovařík odporúča používať tempomat.
Dopravný analytik Jozef Drahovský hovoril už pred rokmi, že taký systém chýba. Jeho zastavenie Dankom pred 5 rokmi vníma ako premrhanie technologickej príležitosti. Podľa neho by bolo veľmi dobré, keby systém fungoval už niekoľko rokov dozadu. Práve takýto systém môže podľa jeho slov reálne znížiť počet obetí na cestách.
Peter Suchý