Bratislava 10. septembra 2022 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Slovenský zväz ľadového hokeja (SZĽH) nezakázal reprezentovať hráčom, ktorí pôsobia v Rusku a v Kontinentálnej hokejovej lige (KHL). Rozhodol o tom štvrtkový Výkonný výbor a o svojom rozhodnutí informoval v krátkom stanovisku. Následne sa rozpútali ataky “sponzorov”, ktorí si akosi zvykli robiť politiku namiesto biznisu
Slovensko sa tak nepridalo ku krajinám, ktoré sa odhodlali k takémuto kroku po ruskej invázii na Ukrajinu. Zákaz reprezentovať hráčom pôsobiacim v KHL schválili napríklad vo Francúzsku, Švédsku, Fínsku a Česku.
V prebiehajúcej sezóne pôsobí V KHL sedem slovenských hokejistov. Bronzoví medailisti zo ZOH v Pekingu – brankár Patrik Rybár (Spartak Moskva), obranca Michal Čajkovský (Sibir Novosibirsk) a útočník Michal Krištof (Admiral Vladivostok). Okrem nich aj brankár Adam Húska (Torpedo Nižnij Novgorod), bek Christián Jaroš (Avangard Omsk) a útočníci Samuel Buček (Neftechimik Nižnekamsk) a Adam Liška (Severstaľ Čerepovec).
Na Slovenský hokejový zväz však následne začali tlačiť sponzori, ktorí oznamovali odstúpenie od reklamných zmlúv. Dosiaľ tak urobili Orange a Škoda auto.
SZĽH sme kontaktovali, vyjadrili svoje znepokojenie a o tejto situácii budeme ďalej diskutovať so zámerom, aby toto rozhodnutie prehodnotili,” reagoval za Orange manažér korporátnych vzťahov Tomáš Palovský.
V podobnom duchu sa vyjadrila aj spoločnosť Škoda Auto. “ŠKODA AUTO Slovensko, ako dlhoročný partner a podporovateľ slovenského hokeja, vníma celú záležitosť veľmi citlivo a vzniknutá situácia nás neteší. Ide každopádne o interné rozhodnutie SZĽH, ktoré budeme so zväzom diskutovať a celú záležitosť pozorne sledovať.
Toto správanie týchto veľkých zahraničných firiem je aj nie je prekvapivé. Tieto firmy už dávno robia viac politiku ako biznis. Orange aj Škoda sa napríklad snažia vyhladovať niektoré médiá, ktoré ich vlastníkom názorovo nie sú po chuti a nenakupujú v nich reklamný priestor. Ide najmä o alternatívne média, ktorým dokonca odmietajú poskytovať inak bežne dostupné komerčné služby. Veľké korporácie sa tak snažia ovplyvňovať verejný diskurz a následne politiku. Na hodnotové ovplyvňovanie populácie sa neostýchajú využiť aj reklamu. Reklamné posolstvá často neobsahujú iba informácie o produkte ale podsúvajú a propagujú aj rôzne často zvrátené a choré neomarxistické ideológie.
Politické pôsobenie hlavne nadnárodných korporácií sa ukazuje ako ďalší problém, ktorý bude treba riešiť na legislatívnej úrovni. Korporácie, ktoré sa snažia zasahovať do politického diania alebo sa pokúšajú ideologicky ovplyvňovať spoločnosť, by bolo potrebné zdaniť takzvanou politickou daňou pre biznis. Z tejto dane by sa následne sanovali škody, ktoré tieto korporácie v spoločnosti narobia.
V podobnom duchu sa vyjadril aj Tomáš Taraba zo strany Život: “Slovenský zväz hokeja by mal principiálne ukončiť spoluprácu nielen s Orangom, ale s každou firmou, ktorá si myslí, že národný klub je ich podniková afterparty. Drzosť týchto firiem je výsmechom štátnosti a jasne im treba ukázať, že nie sme odkázaní na ich príspevky.”
Navrhnem zákon, aby Orange ak nebude mať plne pokrytie územie Slovenska platil penalizácie a z toho si poplatíne aj hokej. Budú mať menej starosti vypaľovať hokejový zväz a viac sa budú starať o služby zákazníkom.
Poslankyňa NR SR Romana Tabak k tomu dodáva: “Nové bloky jadrovej elektrárne v Mochovciach budú spaľovať urán z Ruska. To je OK?” pýta sa poslankyňa a naráža na dvojtvárnosť týchto spoločností. Veď ak majú taký veľký problém s Ruskom, mali by sa v prvom rade odpojiť od elektriny a od plynu. Romana Tabak zároveň tieto spoločnosti vyzýva – “Dajte pokoj športovcom!”