Bratislava 11. júla 2024 (HSP/Foto:Classic Car Loft and carVertical)
Kým niektorí ľudia investujú na akciovom trhu, iní uprednostňujú predvídateľnejšie typy investícií, ako sú klasické autá. Klasické vozidlá, vyrobené pred viac ako tridsiatimi rokmi, si získavajú stále väčšiu obľubu medzi ľuďmi hľadajúcimi investičné príležitosti. Podľa Matasa Buzelisa, automobilového experta pracujúceho pre portál carVertical, hodnota starostlivo vybraných, bezchybných modelov sa môže niekoľkonásobne zvýšiť, dokonca aj po niekoľkých rokoch
Čo sa považuje za klasické auto?
Aby bolo auto považované za klasiku, malo by byť vyrobené pred viac ako 30 rokmi. Avšak nie každé tridsaťročné auto je vhodné ako budúca investícia. Objem produkcie, cena a dôvody výroby nám môžu napovedať, prečo sú niektoré vozidlá považované za pravé klasiky, zatiaľ čo iné nie.
Napríklad, vozidlo, ktoré bolo vo svojej dobe mimoriadne populárne a masovo dostupné, pravdepodobne nebude veľmi žiadanou klasikou, kým jeho najnadupanejšia, najvýkonnejšia alebo najvzácnejšia verzia by mohla byť medzi nadšencami populárna a považovaná za cennú klasiku.
Vezmime si Ford Sierra – šlo o populárne auto v 80. a 90. rokoch, ale nie je to model, ktorý by bol žiadaný medzi zberateľmi klasických vozidiel. Cosworth, vysoko výkonná verzia Fordu Sierra, ktorá bola určená na závody a mala obmedzenú výrobu, je však iný prípad.
Tu je niekoľko skvelých príkladov v rôznych cenových reláciách, ktorých hodnota by sa mala v budúcnosti zvýšiť:
- Mercedes-Benz 500SL nebo 600SL (R129) – nadčasový dizajn od výrobcu Mercedes-Benz. Tieto roadstery boli na svoju dobu skvelo prepracované a sú často vyhľadávané nadšencami nemeckých automobilov.
- Audi S2 Coupe – tento model, vybavený ikonickým 2,2-litrovým päťvalcovým motorom s 20 ventilmi, ponúka výrazný výkon pri zachovaní charakteristického vzhľadu značky Audi.
- Peugeot 205 GTI 1.9 – často považovaný za krstného otca segmentu hot-hatch. Auto, ktoré ponúka veľa zábavy, hoci je jeho výkon je podľa dnešných štandardov skôr konzervatívny.
- Citroën SM – ikonický Citroën s prímesou Maserati. Veľmi špeciálne auto s odpružením, ktoré je sofistikovanejšie ako u dnešných luxusných áut.
- Lancia Delta Integrale EVO (alebo EVO2) – extrémne drahé auto, ktoré si veľkú prestíž prinieslo z majstrovstiev sveta v rely. Veľmi cenný kúsok pre akéhokoľvek zberateľa áut.
Tenká hranica medzi investíciou a koníčkom
Kupcov klasických áut možno rozdeliť do dvoch skupín: na tých, ktorí autá kupujú a predávajú s cieľom dosiahnuť zisk, a na tých, ktorí si vozidlá zaobstarávajú pre osobný zážitok a využívajú ich iba pri špeciálnych príležitostiach.
Vodičov, ktorí uvažujú o kúpe klasického auta, často zvádza myšlienka, že si užijú jazdu v danom vozidle a potom ho predajú za výhodnú cenu. Môže sa však stať, že auto bude vtedy už príliš ojazdené a nezachová si svoju pôvodnú hodnotu. Ľudia, ktorí kupujú autá ako investíciu, s nimi zvyčajne nejazdia, aby autá zostali v špičkovom stave a nevystavovali sa riziku havárií či porúch. Využívajú ich len pri špeciálnych príležitostiach a vyhýbajú sa extrémnym poveternostným podmienkam.
To tiež znamená, že takéto autá musia byť uložené v suchej, izolovanej a teplotne regulovanej garáži, čo si vyžaduje ďalšie investície.
Staršie autá lákajú mladších vodičov
Mladí a neskúsení vodiči často mávajú pre kúpu staršieho auta rozličnú motiváciu. Pre niektorých je vozidlo len prostriedkom, ako sa dostať z bodu A do bodu B, a nezaujímajú sa o automobilovú kultúru. Iní neveria svojim vodičským schopnostiam, preto si vyberajú staré a lacné auto, aby v prípade nehody predišli finančným stratám.
Existujú však aj mladí nadšenci, ktorí chcú zažiť pravé emócie spojené s klasikami, v ktorých možno jazdili ich rodičia či prarodičia. Tieto autá môžu evokovať nostalgiu a prinášať cenné spomienky, no častokrát sa tiež považujú za výbornú investíciu.
Bezchybné klasiky môžu byť drahšie na západných trhoch
V západnej Európe je kultúra klasických áut etablovaná viac, zatiaľ čo vo východnej Európe niektorí majitelia ani nevedia, aký poklad vlastnia, alebo aká je skutočná hodnota staro vyzerajúceho Mercedesu-Benz. Preto, ak je vozidlo veľmi žiadané, oplatí sa ho predať na západných trhoch, ako sú Taliansko, Francúzsko, Nemecko, Belgicko alebo Veľká Británia.
„Kultúra klasických áut je výraznejšia v západných krajinách, kde svetoznáme výstavy priťahujú špičkových zberateľov, ktorí prezentujú svoje portfólio klasických áut a hľadajú obchodné príležitosti. To taktiež poukazuje na potenciál medzinárodného predaja klasických vozidiel. V dnešnom prepojenom svete online aukcie uľahčujú tento proces viac ako kedykoľvek predtým,“ navrhuje Matas Buzelis, automobilový expert a vedúci oddelenia komunikácie portálu carVertical.
Vyjednávanie so súkromnými predajcami: jednoduchšie, ale rizikovejšie
Kým kupujúci očakávajú, že narazia na vzácne auto, ktorého majiteľ si neuvedomuje jeho skutočnú hodnotu, pravdepodobnosť nájdenia takejto príležitosti je nízka.
Predajcovia väčšinou vedia, čo predávajú, pretože sú to profesionáli v odbore na plný úväzok. Preto ak sa staršie a dobre udržiavané autá predávajú v autosalónoch, bývajú výrazne drahšie.
Celý nákupný proces je transparentnejší pri získavaní auta od autorizovaných predajcov, pretože svoje vozidlá pred predajom kontrolujú. Kúpa auta od súkromných predajcov nesie so sebou riziká, keďže môže byť ťažké na prvý pohľad posúdiť, ako bolo vozidlo udržiavané a riadené.
Iba autá verné pôvodnému dizajnu stoja za kúpu
Aj zberateľské klasické autá sú často rekonštruované a prelakovávané, a máločo z ich pôvodného vzhľadu zostane nedotknuté. Aby si staré klasické vozidlo udržalo čo najväčšiu hodnotu, musí byť čo najviac pôvodné a v čo najlepšom stave.
„Nie je nič horšie, než mať vozidlo s lacnými opravami, obzvlášť ak ide o autá, ktorých údržba je veľmi náročná a nákladná. Napríklad staršie modely Mercedes-Benz boli vo svojom čase veľmi pokročilé, ale ich opravy sú dnes nočnou morou, pretože takmer na všetko boli použité hydraulické systémy. To často znamená nekonečné hľadanie originálnych dielov, pričom niektoré komponenty vedia opraviť len skúsení mechanici,“ vysvetľuje Buzelis.
Dôkaz o údržbe potvrdený dokumentmi je pre investorov kľúčový
Klasické autá môžu mať veľmi dlhú históriu servisných úkonov a niektoré z týchto záznamov možno nikdy neboli digitalizované. Takže jediným dostupným dôkazom dobrého stavu je servisná dokumentácia.
Kupci klasických áut by mali venovať osobitnú pozornosť dokumentom prislúchajúcim k vozidlu, pretože tie môžu byť sfalšované a vytvárať ilúziu, že auto nemá žiadne nedostatky. Niektoré historické záznamy už ale mohli byť zdigitalizované, takže je, samozrejme, vhodné overiť históriu vozidla online pomocou VIN čísla a zistiť, či sa informácie zhodujú.
Redakciu informovala Viktorija Armoniene, PR & Communications manager CarVertical