Bratislava 21. februára 2023 (HSP/Foto:TASR-Branislav Račko)
Aktualizované 21. februára 2023 15:27
Aj napriek tomu, že sa dočasne poverený minister obrany J. Naď snažil rozptýliť obavy slovenských občanov tvrdením, že Slovensko nie je jedinou krajinou NATO, ktorá poskytne Ukrajine útočné bojové zbrane vo forme stíhačiek, nateraz nie je známa žiadna krajina, ktorá by takúto vojenskú pomoc Ukrajine poskytla. Slovensko tak oficiálne i naďalej ostáva jedinou krajinou NATO, ktorá takúto pomoc prisľúbila počas ozbrojeného konfliktu dodať. Aj keď sa minister obrany zmienil o tom, že vraj stíhačky poskytli Ukrajine ďalšie krajiny, žiadnu z nich nepomenoval. Keďže sa k uvedeným tvrdeniam J. Naďa neprihlásila žiadna krajina, stále ostáva v platnosti verzia, že Slovensko ostáva jedinou krajinou, ktorá svoje bojové letectvo odovzdá Ukrajine
Odovzdanie slovenských bojových stíhačiek MiG-29 Ukrajine je po železnici či zvolení inej formy pozemnej dopravy príliš komplikované. Bojové stroje by sa totiž museli rozobrať a následne poskladať na Ukrajine, čo je ťažko prekonateľná technická i logistická obštrukcia. Jedným z možných variantov prepravy je priamy vzlet slovenských MiG-ov zo Sliača, ktoré by riadili už ukrajinskí piloti. Prípadný prelet slovenských stíhačiek by pravdepodobne prebiehal v nízkej letovej hladine ponad slovensko-ukrajinskú hranicu. Ešte pred odletom by však mali byť vymontované zbrojné systémy či štandardizované doplnky NATO.
Scenár prebratia slovenských lietadiel ukrajinskými pilotmi naznačil aj generál Macko: „Ideálne by bolo, ak by boli stíhačky uschopnené lietať na našom území a len by preleteli na Ukrajinu”.
Zaujímavú spojitosť s prípadným vzletom slovenských stíhačiek smerom na Ukrajinu, ktoré by riadili slovenskí, alebo ukrajinskí piloti nájdeme v ruskej vojenskej doktríne. Z ruskej vojenskej doktríny totiž vyplýva, že stíhačky NATO nesmú štartovať z krajín NATO do zóny súćasného ozbrojeného konfliktu. Letiská by sa tak mohli stať legitímnymi cieľmi úderov ruských raketových vojsk. Údery lietadlami akéhokoľvek typu proti Ruskej armáde pokladá ruská vojenská doktrína za tzv. diaľkové zbrane a práve preto sa môžu letiská, z ktorých lietadlá štartujú stať legitímnym cieľom odvetných úderov. Mohlo by sa tak udiať aj v prípade, kedy by lietadlá pilotovali iní piloti, než sú piloti druhej strany konfliktu. Ak by napríklad stíhačky riadené slovenskými pilotmi vzlietli zo Sliača a zapájali by sa do bojov nad Ukrajinou, pri dodržaní litery ruskej vojenskej doktríny by nasledoval odvetný raketový útok Ruskej federácie na územie SR aj napriek tomu, že by išlo o letisko v členskej krajine NATO. Iná situácia je v prípade dodávok tankov napríklad po železnici, ktoré sa takýmto spôsobom dopravia na územie konfliktu. Tam už táto axióma neplatí. Ku zničeniu vojenskej techniky dôjde až na území ukrajinsko-ruského frontu bez takých dôsledkov, ako je tomu pri lete stíhačiek.
Pravdepodobne aj z týchto dôvodov sa už teraz uvažuje o odstránení všetkých vojenských systémov ešte pred prípadným vzletom slovenských bojových stíhačiek smerom na Ukrajinu. Ako to v konečnom dôsledku pochopí ruská strana sa dozvedia Slováci ako prví, keďže dodávku lietadiel odmietlo USA a taktiež Nemecko a tak sa možno Slovensko stane prvou testovacou krajinou na reakciu Ruskej federácie.
Na dodávku slovenských MiG-29 Ukrajine, ako na bezpečnostné riziko upozorňuje aj slovenský expert na MiG- 29, ktorý sa ako odborník inžiniersko-leteckej služby na ministerstve obrany podieľal na budovaní novodobého slovenského vojenského letectva až do roku 2004.
„Musíme rátať s tým, že nás Rusko vyčlení ako cieľ veľkej dôležitosti. A pri teoretickom rozšírení konfliktu nám bude venovať špeciálnu pozornosť pre naše opravárenské kapacity vyčlenené pre opravy bojovej techniky Ukrajine. A pre dodávky útočných zbraní akou lietadlá určite sú”, uviedol pplk. Ing. v.v. Vladimír Koláček, ktorý je zároveň autorom knihy: „Obsluhoval som MiGy.
Ak by aj plánovaný prelet slovenských stíhačiek na Ukrajinu, Slovensko teoreticky prežilo bez následkov, stále sa ako nevyjasnenou otázkou javí, čo nastane v prípade, ak slovenská stíhačka rukami ukrajinského pilota zasiahne cieľ na území Ruskej federácie. Keď USA uvažovalo o dodávkach rakiet dlhšieho doletu na Ukrajinu, ktoré dokážu zasiahnuť ciele na území Ruska, Američania ešte pred rokovaním požadovali od Kyjeva garancie, že rakety nebudú použité na útoky na územie Ruska. USA sa totižto stále obáva rozpútania širšieho konfliktu.
Pri rokovaní niektorých členov slovenskej dočasnej vlády, ktoré sa uskutočnilo v Kyjeve nie je známe, aby takúto garanciu niekto od Ukrajiny požadoval. Mohlo by sa to vysvetliť aj tým, že sa na takú garanciu pozabudlo, avšak zo slov ministra J. Naďa vyplýva niečo úplne iné.
,,Pri vojenskej obrane je niekedy potrebné útočiť aj na miesta, ktoré sú na území agresora,” povedal minister obrany po príchode z Ukrajiny.
Na otázku či pri tejto militaristickej rétorike, ktorá sa udiala po rokovaniach o odovzdaní slovenských stíhačiek Ukrajine, nezaťahuje dočasne poverený minister J. Naď občanov Slovenskej republiky stále hlbšie do ozbrojeného konfliktu, si musí odpovedať každý sám. Prípad, kedy by sa slovenskému MiG-u podarilo zasiahnuť cieľ na území Ruskej federácie by možno dočasne poverený minister obrany oslávil šampanským v protiatómovom bunkri. Ostatní občania by mohli akurát tak naťahovať uši či nezapočujú let rakety Kinžal, voči ktorej neexistuje žiadna účinná protivzdušná obrana.