Bratislava 3. novembra 2021 (HSP/Foto: Screenshot RTVS/FB)
Očkovacia lotéria sa po takmer troch mesiacoch skončila. A hoci bol program Byť zdravý je výhra jedným z najsledovanejších televíznych relácií a stál nemalé peniaze, záujem o očkovanie to zjavne nezvýšilo. Pritom práve to bolo na začiatku prezentované ako pôvodný cieľ celej tejto šou
Počas víkendu Jednotka odvysielala poslednú epizódu program Byť zdravý je výhra a tým sa skončila televízna púť žrebovania očkovacej prémie. Celkové náklady sa vyšplhali až na 26 miliónov eur.
Kým na začiatku sa hovorilo, ako projekt pomôže v zvýšení zaočkovanosti, už v priebehu prvých týždňov sa ukázalo, že to tak nebude. Postupne sa začali meniť aj postoje propagátorov lotérie. Lotériu obhajoval minister financií Igor Matovič, ktorý po prvých kolách zrazu hovoril o tom, že prémia má slúžiť skôr ako poďakovanie zaočkovaným.
Portál RTVS uvádza, že od spustenia lotérie stúplo percento zaočkovaných ľudí na Slovensku len o päť percentuálnych bodov. Bývalý politik a televízny moderátor Karol Farkašovský v tejto súvislosti uvádza, že z lotérie sa stalo iba “bohapusté rozdávanie 26 miliónov eur”.
“Tak počítajme spolu – zaočkovanie jednej osoby stojí 40 eur. Za ten celý lotériový balík sa mohlo zaočkovať 650 tisíc slovenských občanov. Realita? Slovensko je aj s nezmyselne rozdanými miliónmi eur tretia najmenej zaočkovaná krajina EÚ. Za nami je ešte Bulharsko a Rumunsko,” komentuje Farkašovský.
Faktom je, že krivka zaočkovanosti nám od septembra neustále klesá. Aj napriek celej lotérii, ktorá tu bola posledných 12 týždňov.
“Víťazmi” projektu, ktorý mal pomôcť k dosiahnutiu kolektívnej imunity, sa stali iba zaočkovaní a televízia. “Dôvod pozerať ju mali prirodzene iba zaočkovaní. Niekoľkí z nich – dokonca aj takí, čo reláciu nepozerali, alebo v čase jej vysielania sedeli s kamošmi v krčme – aj vyhrali. Vyhrali aj dvaja moderátori. Prišli síce o profesionálny kredit, ale sú bohatší o tučné honoráre. Zhrabli po 34 tisíc. Vyhrala aj RTVS – dostala peniaze na reláciu, ktorú pripravovalo 100 ľudí,” konštatuje Farkašovský.
“A čo vyhral zdravý rozum? Nič. Akurát tretia vlna naberá silu. Na neschopnosť a mokré marketingové sny diletantov dopláca celé Slovensko,” dodáva na záver.