Bratislava 28. júna (TASR, HSP / Ilustrácia: HSP)
Predseda Národnej rady SR Pavol Paška (Smer-SD) nepodporuje úvahy o zrušení kvóra pre platnosť referenda. V súčasnosti je takéto hlasovanie platné iba v prípade, keď sa na ňom zúčastni minimálne 50 percent oprávnených voličov.
“Existujú možné negatívne dopady pri otázkach, ktoré by síce obišli ústavne vylúčené okruhy otázok, ale mohli by mať zásadný charakter vstupu do ľudských práv, do menšinových práv a tam by takýto inštitút výrazne ohrozil a rozbil celý ten náš systém… Takže ja som zásadne proti zmene kvóra,” povedal pre TASR.
Šéf parlamentu pripomenul, že Slovensko je z politického hľadiska zastupiteľskou parlamentnou demokraciou. Referendum ako nástroj priamej demokracie, by preto malo byť len doplnkovým mechanizmom. V opačnom prípade by totiž mohli vznikať situácie, keď by ľudia mohli hlasovať aj o citlivých témach, ktoré si vyžadujú odborné diskusie.
Čo Paška vie a čo nevie?
Predseda parlamentu to uviedol v kontexte petície iniciatívy za spravodlivé Slovensko. Tú dnes do Národnej rady SR priniesli aktivisti, ktorí požadujú sfunkčnenie inštitútu referenda. Približne 5000 signatárov sa v petícii vyslovilo za zrušenie kvóra a za zníženie počtu podpisov potrebných na vyhlásenie referenda zo súčasných 350.000 na 150.000. “Keď si prečítame spis Gorila, tak vidíme, že väčšinu ľudí v parlamente držia rôzne finančné skupiny a určujú, akým spôsobom to bude v tomto štáte fungovať. A práve referendum je ten jediný nástroj, ktorým si môžu občania spraviť zákony pre seba,” vysvetlil motiváciu jeden z aktivistov Marián Orávik.
Je paradoxné, že muž, ktorý z titulu svojho predsedníckeho postu má povinnosť ochraňovať práva zastupujúcich občanov, sa vyslovuje proti vytvoreniu podmienok za ľahšie uplatnenie priamej demokracie. Jeho slová sa dajú nazvať aj zavádzaním, keď sa odvoláva na možné porušenie ľudských či menšinových práv prostredníctvom referenda. Ako predseda NR SR by mal ovládať Ústavu Slovenskej republiky a tá jasne hovorí v čl. 93 ods. 3, že základné ľudské práva a slobody nemôžu byť predmetom referenda.
V konečnom dôsledku každé platné referendum nevstúpi v platnosť, kým ho podľa článku 98 nevyhlási Národná rada SR ako zákon.