Iránsky letecký úrad sa hneď ponáhľal s reakciou na katastrofu. Hneď vedel, že išlo technickú poruchu. To je veľmi podozrivá reakcia a absurdná. Úrad bez akéhokoľvek prešetrenia nehody vydá také nezmyselné vysvetlenie.
Taká príčina je samozrejme možná, ale zistiť ju možno až po dlhom a dôkladnom prešetrovaní trosiek lietadla. A išlo len o vyhlásenie, ale nenasledovalo žiadne zdôvodnenie. To sa takto nikdy nerobí!
Medzi pádom lietadla a raketami vystrelenými na americké základne v Iraku bol len minimálny časový odstup a preto je samozrejme legitimné vysloviť podozrenie, že jedna z rakiet kolidovala s lietadlom a spôsobila jeho pád.
Toto podozrenie umocňuje fakt, že trosky lietadla boli nespočetné a boli roztrúsené po neobyčajne veľkej ploche. A práve to sa stane s lietadlom, keď koliduje s raketou – výbuch ho roztrhá na množstvo kusov a tie sa rozletia po veľkej ploche.
Ak ale lietadlo padne v dôsledku technického defektu, tak na zemi ostane v podstate pohromade.
Neobvyklé je aj to, že vyhlásenie Iránskeho leteckého úradu prebrala aj vláda a je mimoriadne neobvyklé, aby nejaká vláda sama okamžite vyhlasovala príčinu nehody.
To sa prenecháva vždy len komisii expertov. Je to výlučne ich úloha a i povinnosť.
Podobne to vidí aj nemecký letecký expert J. Wirt:
„Kolíziu iránskej rakety s ukrajinským lietadlom nemožno v žiadnom prípade vylúčiť a určité aspekty tohto tragického nešťastia sa za to aj prihovárajú.“
V každom prípade možno povedať, že je viac paralel medzi touto katastrofou pri Teheráne a katastrofami lietadiel, ktoré v minulosti boli z oblohy stiahnuté raketou.
Až do okamihu katastrofy ukrajinský Boeing 737-800 nadobúdal normálne a rovnomerne výšku a postupne zvyšoval rýchlosť. Mal za sebou normálny štart a krivka jeho letu bola tiež normálna. Odrazu „z ničoho nič“ sa rútil k zemi ako veľká ohnivá guľa. Je to zadokumentované na snímkach náhodného svedka. Pád lietadla sa začal vo výške 2 400 metrov.
Aviation Herlad informuje, že posádka pred pádom nevyslala žiadny núdzový signál. Prečo asi? V prípade zostrelu raketou je jasné, prečo nie!
Ďalej sa uvádza, že pravdepodobnosť´ toho, že posádka urobila nejakú chybu, je absolútne minimálna. To uviedol Igor Sosnovski, viceprezident leteckej spoločnosti.
Ukrajinská strana vyslovene zdôraznila, že posádka bola vysokokvalifikovaná, maximálne skúsená a jej členovia patrili k najlepším v Ukrajine.
Podľa ďalších informácií bol tento Boeing v predošlých dňoch v Londýne, Paríži, Miláne. Všade po technickej stránke spoľahlivo fungoval. Okrem toho bolo lietadlo len pred krátkym časom na obvyklej technickej kontrole. Neboli zistené žiadne závady. To všetko je zadokumentované.
Roman Bednár