Bratislava 31. októbra 2024 (HSP/ Euronews/ Foto: TASR – Jakub Kotian)
Čaká európsky automobilový priemysel kríza ? Volkswagen zatvára tri závody v Nemecku a Audi zastavuje výrobu v Belgicku, čo vyvoláva obavy. Niektorí to však považujú za súčasť nevyhnutného prechodu na elektrickú energiu. Tému prináša Euronews
Nemecký automobilový priemysel sa pripravuje na veľké prepúšťanie zamestnancov v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá (EV).
Prognózy
Štúdia výskumného inštitútu Prognos s názvom “Perspektívy zamestnania v automobilovom priemysle“ ukazuje, aké zmeny v zamestnanosti v posledných rokoch nastali a aké predvídateľné zmeny na automobilový priemysel a jeho zamestnancov ešte len čakajú. Výskumníci Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA) hodnotili vývoj 700 povolaní v automobilovom priemysle.
Nedávna štúdia odhaduje, že v nasledujúcom desaťročí by mohlo v Nemecku zaniknúť 186 000 pracovných miest z dôvodu prechodu odvetvia na výrobu elektrických vozidiel, ktorá si vyžaduje menej zamestnancov ako tradičná výroba automobilov. Štúdia udáva, že 46 000 pracovných miest už zaniklo (teda štvrtina z 186 000). Očakáva sa, že do roku 2035 zanikne približne 140 000 ďalších pracovných miest.
Niektorí odborníci z odvetvia to však považujú za príležitosť na vytvorenie nových pracovných miest – teda za predpokladu, že sa odvetviu podarí zvýšiť svoju konkurencieschopnosť.
„Atraktivita oblastí pre nové investície a pre vytváranie pracovných miest bude v budúcnosti rozhodujúca,“ vyjadril sa Simon Schuetz, hovorca Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA).
Vysvetlil, že v súvislosti s rozvojom digitálnych technológií a elektrickej mobility vznikne mnoho nových pracovných miest, ale upozornil, že Nemecko a Európa musia zlepšiť svoju konkurencieschopnosť, aby investície prilákali.
Jedným z významných faktorov, ktoré ovplyvňujú priemysel, sú vysoké náklady na energiu v Európe. Podľa nemeckých výrobcov automobilov sú náklady na energiu v Európe štyrikrát vyššie ako v Číne a Spojených štátoch. VDA tiež vyjadrila obavy v súvislosti s novými colnými sadzbami, ktoré EÚ uvalila na elektromobily vyrobené v Číne. Naznačila tiež, že uvalené clá by mohli zvýšiť ceny a potenciálne vyvolať obchodné napätie.
Konkurencia z Číny
Mimovládna organizácia Clean Transport(Čistá doprava) považuje colné tarify z krátkodobého hľadiska za prospešné, pretože automobilovému sektoru EÚ poskytujú určitý priestor na “nadýchnutie sa“ počas prechodného obdobia. „Clá úplne nemenia dynamiku,“ povedala Julia Poliscanová, riaditeľka pre elektrické vozidlá a e-mobilitu v organizácii Transport and Environment.
Uviedla, že hoci možno očakávať počiatočné zvýšenie cien alebo obmedzenú dostupnosť vozidiel, clá by mohli povzbudiť čínskych výrobcov, aby zriadili výrobné závody v Európe – a to by mohlo podporiť miestny priemysel.
„Čínski výrobcovia automobilov majú dostatočné ziskové marže, takže táto zmena by mohla časom stabilizovať ceny,“ dodala.
Poliscanová predpokladá, že predaj elektrických vozidiel v Európe bude tento rok stagnovať, keďže výrobcovia sa sústredia na zisky. Predpokladá však, že v budúcom roku sa rast obnoví, nakoľko sa udržia regulačné opatrenia.
„Sme na dobrej ceste k splneniu našich klimatických cieľov za predpokladu, že regulačné orgány nezoslabia normy CO2 pre vozidlá,“ povedala.
Vzhľadom na posun v odvetví čelia tvorcovia politiky EÚ a Európska komisia tlaku na to, aby sa regulačné prostredie zjednodušilo a tým sa podporil ekologický priemysel.
Kľúčové bude aj povzbudenie verejnosti, aby si rýchlo osvojila ekologickejšie vozidlá. Predaj nových automobilov v Európe klesol v auguste o 18,3 % v porovnaní s minulým rokom, pričom predaj elektrických vozidiel v regióne zostal približne na rovnakej úrovni, zatiaľ čo vo svete zaznamenal nárast.
Prečítajte si tiež: