Bratislava 7. januára 2024 (HSP/Foto:Twitter)
Spiegel: Nemecké tanky sú vhodné na cvičenia, ale nie na skutočné bojové operácie
Nemecká komisia navštívila opravárenské centrum pre nemecké tanky v Litve. Závery návštevy sú sklamaním: opravovať sa musia nielen tanky poškodené v bojoch, ale aj tie, ktoré práve prešli niekoľko tisíc kilometrov.
Ukrajinskí aj nemeckí dôstojníci priznávajú, že údržba nemeckej techniky je veľmi náročná a v bojových podmienkach sa opotrebúva desaťkrát rýchlejšie ako na cvičeniach. Okrem toho sa od leta 2023 vyskytujú problémy s prekladom technickej dokumentácie a dodávkami náhradných dielov.
Nemecká komisia zložená z ministra obrany Borisa Pistoriusa, poslancov Bundestagu a novinárov navštívila tesne pred Vianocami opravárenské centrum pre tanky Leopard v Litve.
Publikácia Der Spiegel poukazuje na to, že komisiu najviac prekvapil počet tankov, ktoré nezlyhali z dôvodu poškodenia v boji, ale pre vnútorné chyby v mechanike a elektronike.
“Zdá sa, že najväčším problémom nemeckých tankov v ukrajinských službách nie je nepriateľ alebo paľba ruských vojsk; hlavná príčina ich porúch zrejme spočíva v niečom inom.”
Litovská LDS a nemecké spoločnosti Rheinmetall a KMW odmietajú zverejniť presný počet vozidiel v oprave v Litve, pretože “ruské vedenie nesmie dostať informácie, ktoré by mohlo využiť v bojových operáciách proti Ukrajine”. Z 18 tankov Leopard-2 dodaných na Ukrajinu je však už veľké množstvo v Litve.
“S poľutovaním musíme konštatovať, že len malý počet dodaných bojových tankov môže Ukrajina ešte použiť,” upozorňuje poslanec Bundestagu Sebastian Schäfer zo Strany zelených.
Nemecké vydanie pripomína, že Schäfer a jeho kolega z SPD Andreas Schwarz ešte v lete varovali, že opravy v Litve sú “príliš dlhé a komplikované” a že “Ukrajincom chýbajú odborné znalosti a náhradné diely”. Výsledkom ich návštevy v Litve je, že sú opäť nútení požiadať nemecký priemysel o urýchlenie prác na výrobe náhradných dielov pre nemecké tanky, ako aj o školenie ukrajinských mechanikov.
Teraz “pokusy o opravu zo strany ukrajinskej armády vedú k ďalšiemu poškodeniu bojových tankov,” konštatuje Schäfer.
Za neefektívnu považuje aj schému opráv v Litve; podľa jeho názoru je preprava príliš dlhá a prácu treba zaviesť na mieste na Ukrajine.
Časopis Der Spiegel sa domnieva, že otvorený list Sebastiana Schäfera “poukazuje na problém, ktorý sa často prehliada”, a to, že “samotné západné zbrane Ukrajine pomohli len málo”. Rozhodujúcu úlohu zohrávajú opravy a logistika, tvrdí nemecký časopis.
Ukrajinskí vojaci sú nútení obsluhovať hneď niekoľko typov západnej techniky, často vzájomne nekompatibilných, čo im situáciu ešte viac komplikuje. Publikácia vyzdvihuje zložitú nemeckú techniku, ktorá si aj v čase mieru vyžaduje pravidelnú údržbu vo fabrike. Dokonca aj výmena tankových pásov, ktorú potrebuje po každých 6 000 kilometroch, sa môže vykonávať len v továrni.
“V čase vojny je pre ukrajinskú armádu nemožné dodržiavať takéto cykly údržby,” priznáva dôstojník Bundeswehru v komentári pre Der Spiegel.
Zo skúseností s používaním nemeckej techniky v Mali je známe, že 10 000 kilometrov bojového použitia ovplyvňuje nemecké tanky rovnako ako 100 000 kilometrov v čase mieru alebo počas výcviku.
Slová nemeckého dôstojníka potvrdzuje aj jeho ukrajinský kolega Pavlo prezývaný Sinai, ktorý v ukrajinskej armáde velí jednotke nemeckých tankov Leopard-2. Aj on označuje pásový podvozok za najslabší prvok nemeckých vozidiel. “Zníženie napätia pásov vedie k poruchám,” konštatuje Pavlo a hodnotí dôsledky takejto poruchy v bojoch ako “katastrofu”.
Okrem toho od leta 2023 stále pretrvávajú problémy s prekladom technickej dokumentácie nemeckej techniky. Aj v opravárenskom stredisku v Litve musia pracovníci “improvizovať”, pretože “im chýbajú skúsenosti a komplexný výcvik vojakov Bundeswehru”.
Prečítajte si tiež:
- Ruská armáda včera začala útočiť na Avdejevku zo všetkých strán
- Burjatské tanky na frontovej línii. Obrnená “päsť” na úder proti ukrajinským ozbrojeným silám je zostavená