Kyjev 25. januára 2018 (HSP/Foto:Screenshot Facebook)
Ukrajina kúpila 50 vagónov električiek za 1,8 miliardy hrivien. Primátor Kyjeva ich objednal, aby prevážali cestujúcich v uliciach ukrajinskej metropoly. Zistilo sa však, že najnovšie najmodernejšie „európske“ električky sú ruskej výroby.
Niektoré ukrajinské médiá opozičné súčasnému prezidentovi a aj primátorovi Kyjeva poznamenali, že je to prípad presne v tom duchu, ako nákup zo strany ukrajinského Naftogazu „európskeho“ a „amerického“ plynu, ktorý mu predávajú sprostredkovatelia, ale je to ruský plyn. Podobne je to aj v prípade „amerického“ uhlia, ktorý Ukrajina za drahý peniaz nakupuje od sprostredkovateľov a ktorý sa cez tretie krajiny dováža z Donbasu…
Tak je to aj v prípade „európskych“ električiek, ktorý Kyjev nakúpil od poľskej spoločnosti Pesa. Ešte vlani v novembri sa primátor Kyjevu Vitalij Kličko pochválil, že ukrajinská metropola kúpila od Poliakov električky „piatej generácie“. Popisoval, aké sú komfortné a spoľahlivé, majú klimatizáciu, Wi-Fi a masu iných výhod. Vysvetlil, že Kyjev nakúpil poľské električky preto, že Ľvovský závod nestíha splniť všetky zákazky…
Zistilo sa však, že „európske“ električky vyrobili „u agresora“ – na Uralskom vagónovom závode. Tam funguje spoločný podnik poľskej spoločnosti Pesa a hlavného tankového závodu Ruska. Navyše, dané električky nemali smerovať na Ukrajinu. Moskovská vláda objednala 120 električiek, ale kúpila iba 70: ostatné nespĺňali prísne kritériá alebo dokonca mali defekty. A práve týchto 50 „problémových“ električiek poľská spoločnosť Pesa predala Kyjevu.
Tieto informácie ukrajinským médiám poskytol manažér spoločnosti „Transport Kieva“ („Doprava Kyjeva“) Sergej Duc. Kyjevskí novinári so sarkazmom popisujú, ako zamestnanci spoločnosti „Kyjevpasstrans“ (“Kyjevská dopravná spoločnosť“) zakrývajú farbou logá ruského výrobcu, aby si cestujúci v Kyjeve mysleli, že sa vozia v električkách, ktoré boli vyrobené v „bohatej a civilizovanej Európskej únii“…
Eugen Rusnák