Paríž 12. augusta 2024 (HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
Môže po tejto olympiáde ešte niekto brať Francúzov vážne?
Vyberám náhodný komentár z facebookového profilu istých novín: „Dobre, že končia (olympijské hry – pozn. red.) … Dúfajme, že takýto škandál sa nezopakuje!!!“ Na to prišla odozva od iného čitateľa: „už zasa sa ozvala slovenská, zaostalá lúza, čo by najradšej ešte upaľovala čarodejnice.“
A vraj „šport spája“…
Taký prezident MOV (Medzinárodný olympijský výbor) je však s parížskou šarádou spokojný: „Ďakujeme, že ste nám umožnili veriť v lepší svet pre všetkých. Vieme, že olympijské hry nemôžu vytvoriť mier, môžu však vytvoriť kultúru mieru, ktorá inšpiruje svet.“
Martin Bach chcel asi povedať „kultúru podporujúcu excesy, anomálie, provokáciu a ďalšie rozdeľovanie spoločnosti“…
Veď sa im to kopilo deň za dňom. Škandálny otvárací ceremoniál už sme rozoberali inde, ako aj účasť dvoch boxeriek s mužskou DNA v ženskej kategórii. Aj krvička sa pustila v ringu, skoro tak, ako keď sa bijú chlapi. A po plávaní v Seine išli športovci vypľuť nielen dušu, ale aj obsah svojich žalúdkov…
Akoby to nestačilo, zatvárací ceremoniál priniesol vlastnú kontroverziu: pripomínal v istej chvíli satanistický rituál. Zachytil som dokonca výrok v online priestore, že „Diabol si otvoril pobočku na Zemi…“
Niekto si možno nič nevšimol (alebo to zámerne prehliada), avšak uvážte: Divákom utkvela v hlavách temnota, dym, deformovaný anjel, mysticizmus, a desivá postava „zlatého cestovateľa“.
Debata o diabolskej symbolike pritom prúdi nielen skrz laických divákov na sociálnych sieťach – naopak, podivne temný charakter ceremoniálu si všímajú dokonca západné médiá ako The Mirror US či Times Now…
Isteže, oficiálna verzia MOV hovorí o pocte Grécku, jeho dejinám, a pôvodným olympijským hrám. Ale čo s tým má bezhlavý anjel s chýbajúcim krídlom, a pozlátená rohatá bytosť?
Organizátori majú na všetko zdôvodnenie: „anjel“ je v skutočnosti Niké Samotrácka, bohyňa víťazstva. Zlatého muža s ostňami malo inšpirovať viacero zdrojov, medzi nimi napr. socha Génie de la Bastille. Takže žiadne satanské rituály a symboly.
Až na to, že…
Až na to, že dávať horibilné čiastky na propagáciu modiel, pohanských bôžikov či slávností a iných výjavov z ich „života“ nie je v súlade s videním sveta a hodnotami, aké zastupujú tzv. abrahamovské monoteizmy (teda judaizmus, kresťanstvo a islam). Najmä ak premietnete temnú show v priamom prenose do celého sveta. A neštítite sa pritom ešte aj odohrať hymnu Apollónovi…
Na planéte žije spolu okolo štyri aj pol miliardy ľudí, ktorí veria v jediného Boha, Boha prorokov Abraháma, Mojžiša, či Šalamúna. Spoločnosť sa posunula morálne aj preto, že zavrhla uctievanie starých modiel ako napr. Dionýz, bôžik vína a roztopaše.
(Toho sme, mimochodom, mohli vidieť na otvorení OH stvárneného na štýl tatka Šmolku. V rovnakej scéne, kde sa parodovala Posledná večera – a je úplne jedno, že organizátori sa vyhovárajú, že to nebol ich zámer – väčšina ľudstva pri pohľade na tie zábery vidí zreteľný odkaz na Da Vinciho slávny obraz).
Promovať prvky pohanských náboženstiev, resp. životný štýl takých komunít, je vážny krok späť k dekadencii, ako aj urážka veriacich. Olympiáda má pôsobiť zjednocujúco, čo znamená, že nemá nikoho urážať – naopak, problémovým témam sa má vyhnúť. Iba tak môže vniesť trochu pozitivity, trochu svetla do tej temnej epochy, ktorú práve žijeme…
To je však Francúzom, zdá sa, úplne jedno.
Mimochodom, skúste, prosím, vyhľadať na webe videozáznam zo spomenutej časti predstavenia. Mne všetky odkazy vyhadzuje ako nefunkčné, alebo iným spôsobom nedostupné. Čím to asi tak bude…
Prečítajte si tiež:
- Komentátor STVR vyvolal kontroverzie počas záverečného ceremoniálu OH
- Bach ukončil hry v Paríži: “Vytvorili ste kultúru mieru”