Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v súčasnosti pripravuje súťaž na nový kompletný systém spoplatnenia cestnej infraštruktúry, vrátane výberu mýta. Pre štát nevýhodná zmluva NDS so súčasným prevádzkovateľom slovenského mýtneho systému, so spoločnosťou SkyToll, a. s., z roku 2009 uplynie koncom roku 2022. “Je to jedna z priorít vlády. Bude to iný biznis model. Pripravujeme novú súťaž na mýtny systém, ale predtým sme si dali vypracovať štúdiu, ktorá hovorí, čo bolo na starom zlé, ako sú na tom ostatné krajiny,” uviedol Doležal. Pripomenul, že v súčasnosti zhruba polovica z vybraného mýta ide na samotnú prevádzku a údržbu systému.
“Nový systém budeme nastavovať veľmi flexibilne a vo všeobecnosti nebudeme všetko dostávať ako službu. Samotné mýto rozdelíme na viacero celkov. Jeden celok je mýto, ktoré obstaráme ako dielo a budeme si ho prevádzkovať a administrovať sami,” priblížil minister dopravy. S Útvarom hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR podľa Doležala už majú o tom istú dohodu, pričom na túto tému rokovali v utorok.
Generálny riaditeľ NDS Juraj Tlapa informoval, že kolegovia v spoločnosti robia prieskum, ako funguje mýtny systém v Európe. “Pracujeme na niekoľkých variantoch. Ani jeden zo systémov v Európe nie je úplne dobrý. Skúsime vybrať najlepší z mýtnych systémov,” povedal šéf diaľničiarov. Podľa neho netreba vymýšľať to, čo je už vymyslené.
Ministerstvo dopravy zvažuje zaviesť výber mýta aj na regionálnych cestách druhej a tretej triedy, ktoré sú v súčasnosti spoplatnené nulovou sadzbou. Mýto sa reálne vyberá na diaľniciach, rýchlostných cestách a štátnych cestách prvej triedy. “Bude treba citlivo spracovať tieto témy, lebo okamžite budeme mať na stole: idete spoplatňovať cesty druhej a tretej triedy. Keď to pochopia aj dopravcovia, bude to aj v ich prospech. Musíme to tak nachystať, aby to bolo jasne zrozumiteľné,” tvrdí Tlapa.
Doležal potvrdil, že to bude jedna z prvých vecí, ktoré zmenia ešte v súčasnom mýtnom systéme. Zdôvodnil to nulovými výnosmi mýta na regionálnych cestách, pričom náklady na prevádzku systému rastú. Nákladné autá podľa ministra dopravy ničia nielen diaľnice a rýchlostné cesty, ale aj cesty nižšej kategórie. “Dokonca na trojkách nemajú čo robiť, s výnimkou, tie cesty nie sú prispôsobené na takú intenzitu dopravy. Viem, že je to politicky veľmi ťažko presaditeľné, ale budeme musieť k tomu pristúpiť, minimálne otvoriť diskusiu o spoplatnení,” poznamenal Doležal. Pilotne by sa to podľa neho mohlo vyskúšať najprv v Trnavskom samosprávnom kraji. “Spoplatnenie má zmysel najmä preto, že výber mýta skončí vo vyššom územnom celku, nie v NDS,” dodal minister dopravy. Podľa neho alikvótna časť z výberu mýta na spoplatnených úsekoch týchto ciest zostane kraju.