Dona Giovanniho napísal Mozart na objednávku štyri roky pred svojou smrťou a premiéru mala v októbri 1787 v Stavovskom divadle pod taktovkou samotného skladateľa. Odborníci zvyknú toto dielo označovať ako operu opier. Don Giovanni je výnimočný z viacerých dôvodov. Mozart, už ako zrelý skladateľský génius, dokázal so skvelej opery spracovať pomerne jednoduchý príbeh smilníka, ktorý možno v svojej podstate ani nemal predpoklady stať sa podkladom pre operu opier. Podľa charakteristiky opery Mozart v svojom diele v ničom nevybočuje z klasicistického kompozičného štýlu, hoci nijako nenarúša prísnu štýlovú „regulu”, predsa len dáva dielu jasný punc originality, využívajúc pritom všetky polohy hudobného jazyka ako prostriedok pre kresbu charakterov a vzťahov. „Autor akoby dôsledne premietal hudobný materiál na iné médium – na plochu sujetu – a každú spevácku ozdobu, každý súzvuk hlasov v ansámbloch, každú zmenu tempa odôvodňuje, napĺňa, necháva „nasiaknuť” dramatickým významom. A tak, hoci sme aj zvyknutí vykladať dejiny opery v ich chronologickej následnosti, Don Giovanni akoby sa dostával mimo čas a priestor – a fascinujúcou spätosťou hudby s mimo hudobnými významami smelo konkuruje najlepším hudobným drámam všetkých období a proveniencií,“ charakterizujú pripravovanú inscenáciu tvorcovia.
Vo vyše sedemdesiatročnej histórii Štátneho divadla Košice je pripravovaná premiéra štvrtou inscenáciou Dona Giovanniho. Prvýkrát ju divadlo uviedlo v roku 1956, naposledy v roku 2004. „Po stiahnutí Figarovej svadby z repertoáru opery som chcel vrátiť Mozarta späť na javisko Štátneho divadla, lebo si myslím, že jeho geniálna hudba by mala znieť čo najčastejšie nielen kvôli umeleckému rastu celého operného súboru, no aj kvôli jej sviežosti, hravosti a schopnosti dávať všetkým radosť a hlboký umelecký zážitok,“ zdôvodňuje riaditeľ opery Karol Kevický zaradenie Dona Giovanniho do repertoáru.
Režisérom nového operného titulu je známy slovenský filmový a divadelný režisér Juraj Nvota. Debutoval v roku1977 v trnavskom Divadle pre deti a mládež, od roku 1982 režíroval v Radošinskom naivnom divadle, pod jeho režisérskou taktovkou divadlo naštudovalo 21 hier. Ako režisér pôsobil na mnohých slovenských a českých divadelných scénach. Známy je aj ako režisér televíznych filmov a v oblasti filmového umenia je jeho azda najúspešnejším počinom je film Muzika z roku 2007, ktorý získal cenu Igric a 14 nominácií na slovenskú národnú filmovú cenu Slnko v sieti pretavil do dvoch ocenení – za najlepší film a za najlepšiu réžiu. Známy je aj ako divadelný a filmový herec a zároveň aj ako pedagóg na VŠMU v Bratislave.
Zaujímavú osobnosť sa podarilo košickej opere pritiahnuť aj za dirigentský pult. Hudobné naštudovanie Don Giovanniho má v rukách mladý 32-ročný brazílsky dirigent Vinicius Kattah žijúci v rakúskej Viedni. V roku 2011 sa stal víťazom súťaže Blue Danube International Opera Conducting Competition vo Viedni, v roku 2016 bol tretí na Medzinárodnej súťaži dirigentov Luigi Mancinelliho. Od svojho príchodu do Európy spolupracoval s niekoľkými orchestrami a opernými domami, okrem iného aj s Viedenskou štátnou operou. Je šéfdirigentom v Barenboim – Said Orchestra v Palestíne a šéfdirigentom spoločnosti Operavia vo Viedni. Mozart ako operný skladateľ je Kattahovou špecializáciou. V roku 2015 spustil projekt Tutti Mozart, v ktorom chce počas desiatich rokov predstaviť v chronologickom poradí a v autentickom nástrojovom obsadení hudbu Mozarta na internetovom portáli YouTube.
Scénu a kostýmy do nového naštudovania Dona Giovanniho pripravila Mona Hafsahl, o masky a vlásenky sa postará Juraj Steiner a o choreografie Jaroslav Moravčík. Okrem už spomínaných domácich sólistov v hlavnej postave Dona Giovanniho prinesie nová operná inscenácia aj viacero košických debutov. V postave Komtura budú alternovať hosťujúci Apostol Milenkov a István Rácz, v postave Leporella okrem domáceho Michala Onufera bude na javisku košického divadla debutovať Mihály Podkopajev. V ďalších postavách diváci uvidia domácich aj hosťujúcich sólistov, Michaelu Várady, Marianu Hochelovú, Maksyma Kutsenka, Pabla Cameselleho, Tatianu Paľovčíkovú, Janette Zsigovú, Adrianu Banásovú, Anetu Hollú, Csabu Kotlára a Romana Krška.
Redakciu informoval Svjatoslav Dohovič zo Štátneho divadla Košice.