Bratislava 22. decembra 2018 (HSP/Foto:Facebook-Chinye Ezie)
Spoločnosť Prada sa rozhodla, že prestane predávať figúrku opice po tom, ako ju ľudia v USA označili za karikatúru, ktorá sa historicky používala na dehumanizáciu čiernych ľudí. Informoval o tom portál iol.co.za
Opice sú súčasťou novej rady “Pradamalia” . Sú vyobrazené na kľúčenkách ako hračky s karikatúrami, dokonca hneď v niekoľkých farbách. Pričom čierne a hnedé verzie majú až nadmerne červené pery, tradičný charakteristický znak tzv. blackface.
Na sociálnych sietiach sa spustila okamžite vlna kritiky. Medzi prvými sa ozvala právnička Chinyere Ezieová, ktorá na svojom profile zverejnila status:
“Dnes po návrate do NYC po veľmi emocionálnej návšteve Smithsonianskeho Národného múzea afroamerickej histórie a kultúry vrátane exponátu o čiernej farbe som prechádzala okolo nákupného domu Prada po ulici Soho iba preto, aby som bola konfrontovaná s tým istým rasistickým a znevažujúcim #blackface obrazom.” Ezie požiadala ostatných, aby zdieľali fotografie pomocou hashtagov “#StopBlackface”, “#BoycottPrada” a “#EndRacismNow”.
Prada hneď reagovala vo vyhlásení: “Sú to fiktívne bytosti, ktoré nemajú žiadny odkaz na skutočný svet a určite nie sú čierne. Skupina Prada nikdy nemala v úmysle nikoho urážať a dištancujeme sa od všetkých foriem rasizmu a rasistických zobrazovaní. V tomto záujme stiahneme všetky uvedené znaky z obrazovky a obehu.”
Obvineniu z rasizmu čelil aj reťazec H&M
V aktuálnom roku nejde o ojedinelý prípad stiahnutia kolekcie kvôli podozreniu z rasizmu.
Švédsky odevný reťazec H&M sa ospravedlnil a stiahol kolekciu po tom, čo propagoval v reklame čierne dieťa s mikinou, na ktorej bol text “Najlepšia opica v džungli” (viac v článku).
Yo @HM you need to explain yourself. What the hell is this?https://t.co/YVAvjt0Nsd pic.twitter.com/jGGAPOLS6e
— alex medina (@mrmedina) 8. januára 2018
.