Bratislava 16. októbra 2019 (HSP/Foto:Screenshot:YouTube)
Nový videoklip Elánu dosiahol presne to, čo chcel: dať spravodlivú facku tým malicherným mediálnym dušičkám, ktoré si myslia, že beztrestne klamať a kradnúť ľuďom súkromie je ich sväté právo. A že tá facka bola šokujúca? Áno, bola. Presne to bol zámer. Presne o tom je facka
S reakciami na nový videoklip skupiny Elán k piesni „Bulvárne krysy“ sa roztrhlo vrece.
Klip si môžete pozrieť tu:
Malé potkanie dušičky, ktoré sa zvyknú v húfe odvážne vrhať na nepriateľa, aby mu odzadu nenápadne obhrýzali členky, tentoraz ostali v šoku: ten nepriateľ sa zrazu otočil a urobil na nich virtuálne HU! A to oni neodpúšťajú.
Portál Hudba.sk uviedol, že skupinu Elán bude bojkotovať a už nebude o nej písať. V aktualitách.sk píšu, že „náznaky fyzického útoku či mierenie zbrane na človeka môžu pôsobiť necitlivo, aj keby neboli zamerané voči príslušníkovi novinárskej profesie“. Zaujímavé, že im ani len na um nezišlo také niečo napísať, keď celý slovenský internet obletelo toto video, kde bankoví lupiči takisto mieria na ľudí samopalmi. Natočili ho noví politici z nastupujúcej generácie, ktorá vraj do tejtokrajiny po voľbách prinesie novú medziľudskú a politickú kultúru…
Viaceré médiá z nejakého dôvodu vidia v klipe Elánu odkaz na vraždu Kuciaka a vôbec im nedochádza, že pamiatku Jána Kuciaka najviac urážajú práve tým, že hľadajú paralelu medzi ním a bulvárnymi hyenami, o ktorých je klip.
K veci sa vyjadril aj istý Arpád Soltész. Tento pán, popri rôznych primitívnych urážkach, napísal aj takúto vetu, ku ktorej naozaj netreba nič dodávať: „Osobne si myslím, že keby to bolo na členoch kapely, novinárov by skôr naložili do vagóna a odviezli do gulagu, no zrejme mali v štábe niekoho mladšieho ako 60 rokov a ten im povedal, že dnes sa to už robí inak, že dnes novinárov strieľajú. Tak si dedkovia urobili radosť a zahrali sa na kočnerov.“ A na záver Soltész pripojil ešte otvorenú výzvu na blokovanie Elánu v médiách: „Ak majú kolegovia (nielen) v bulvárnych médiách 5 deka mozgu v hlave (to je zhruba toľko, čo mohlo zostať Rážovi po tej nehode), Elán už nikdy ani nespomenú. Ani v rádiách.“
Je po týchto vyjadreniach niekomu ešte nejasné, prečo elánisti ukázali prestitútkam prostredník?
Áno, starí páni, keď tú pesničku robili, boli zjavne naštvaní. Bezočiví prestitúti, ktorí beztrestne môžu v médiách klamať, ohovárať a klebetiť, ich vytočili, a oni preto urobili videoklip ako virtuálnu pomstu bulvárnym krysám. Klip je evidentná recesia, čo celý ten zástup kričiacich bulvárnych krýs, zrejme úplnou náhodou, prehliadol. Špeciálne pre nich preto pripomeňme, že pri nakrúcaní tohto klipu nebolo ublížené žiadnemu človeku ani zvieraťu.
Áno, starí páni to poňali tak natvrdo, po rokersky. Ale veľmi zreteľnou pointou celého klipu je túžba po spravodlivosti, ktorá v tejto spoločnosti nemôže byť naplnená. Keď sa to v reálnom živote nedá, tak potrestali bulvárne krysy aspoň v klipe, samozrejme, s poriadnou dávkou nadsádzky. Dej klipu nie je vlastne ničím iným, ako modernou alegóriou rozprávkového boja dobra so zlom, keď spravodlivosť, aspoň takto v rozprávke, vlastne v klipe, zvíťazí. Ale ani toto si slniečkoví kritici neráčili všimnúť, oni tam chcú vidieť niečo úplne iné: strašenie.
Áno, starí páni chceli v tom videu navodiť nepríjemnú, šokujúcu atmosféru, strach z mafiánskej popravy. Isteže, je to veľmi nepríjemný pocit. Lenže je tu aj iný nepríjemný pocit, ktorý elánisti, a nielen oni, dôverne poznajú: pocit, keď idete po ulici, každý vás pozná a každý sa už dopočul o bulvárnom klamstve, ktoré sa o vás šíri. Máte chuť kričať, že to nie je pravda, ale to nejde. Neviete kto vás kedy opľuje a za pätami máte svorku prestitútov, ktorí čakajú ako supy len na to, kedy sa zrútite.
Čo iné mohli proti tomu svinstvu robiť? Urobili to, čo vedeli: pesničku. Spustili tým krik, ktorý bolo počuť azda až do Patagónie.
A teraz si položme otázku: je toto lamentovanie pravdoláskarov úprimné? Je ten slniečkový redaktor, ktorý sa tak zavzdušňuje pri horekovaní, aký šokujúci je ten videoklip, naozaj úprimne vydesený a psychicky zdeptaný? Predstavme si ho, slniečkara. Sedí pri počítači v kúlovom čiernom tričku s nápisom ZOMRI, prípadne s iným satanistickým heslom, a hrá počítačovú hru, pri ktorej guľometom odstrelí nepriateľovi hlavu. Celá obrazovka je od krvi, pravdaže iba zvnútra. Potom napíše svoj status o tom, ako ho videoklip Elánu psychicky poznačil. A aby túto svoju frustráciu z toho strašného zážitku nejako strávil, ide sa odreagovať pri americkom filme, kde napočíta dvesto mŕtvol. No dobre, možno je to tričko inej farby, možno v hre odstrelí nepriateľa nie guľometom, ale bazukou, a aj tých filmových mŕtvol je iba 179. Ale že by dospelý človek žijúci v realite roku 2019 mohol byť takýmto videjkom skutočne šokovaný?
Človek dneška videl vo svojom živote na obrazovke už iné veci. Kto by azda mal chuť si pozrieť niektoré naozaj nechutné, satanistické, explicitne sadistické a morbídne videá, ktoré sú v našom „demokratickom“ západnom svete bez problému verejne dostupné, nech sa páči napríklad tu:
tu:
alebo tu:
V porovnaní s týmito „dielami“ vyzerá video Elánu s trochou mafiánskeho strachu, ktorý vystrieda úľava v podobe očistnej pointy so striekacími pištoľami, ako „baby-free“ verzia pre materské školy.
Nie, moji milí. Tie krokodílie slzy nie sú autentické. Tu ide o niečo iné. Nový videoklip slniečkové médiá využili ako zámienku pre to, aby Elán definitívne uvrhli do nemilosti, hoci ruku na srdce: odkedy Jožo ešte v 90. rokoch prvýkrát ukázal, že slniečkarom nie je a nikdy nebude, Elán v nemilosti už dávno je. Teraz však majú konečne aj formálnu zámienku.
Veci treba vidieť v širšom kontexte. Spoločnosť sa pomaly fašizuje, prebieha tu totalitný pokus zlikvidovať akúkoľvek reálnu názorovú opozíciu. Škandalizovaný je nový mediálny zákon za to, že už neumožňuje prestitútom beztrestne klamať a ohovárať, nositelia opozičných názorov sú diskriminovaní, nálepkovaní a hanobení, sú označovaní za hlupákov, bláznov, fašistov a kto sa s nimi vôbec baví, je za to šikanovaný.
Ibaže nie všetkých je možné tak jednoducho, šmahom ruky odpísať: sú tu totiž aj hviezdne celebrity, legendy, ktoré si dovolili mať vlastný názor. A tie predstavujú pre slniečkový demokratúrny valec problém: nedajú sa z médií úplne odstrániť, nie je možné otvorene proti nim vystupovať, pretože národ by to nestrpel. A tak sa z týchto médií ozýva iba nejasné zlostné šomranie, ktoré je vlastne dosť smiešne. Spomeňte si len, čo dokázali niektoré malicherné presstitútske nuly v krajine našich susedov cez zuby vycediť v súvislosti s Karlom Gottom, podobne to tam majú napríklad s Jaromírom Nohavicom, Františkom Ringo Čechom, či Jaromírom Jágrom. A u nás je to to také v prípade Tublatanky, Zóny A, atď.
V tomto svetle treba vidieť aj vzťah bratislavskej kaviarne k najväčšej legende slovenskej populárnej hudby. A preto, vzhľadom na vyššie uvedené, dovoľte mi pripojiť aj môj vztýčený prostredník k spoločnému odkazu Elánu a všetkých slušných ľudí bulvárnym krysám, pre ktoré je klamstvo a bezočivé kradnutie súkromia základnou pracovnou metódou. A spolu s nimi aj všetkým ďalším pokrytcom, ktorí by ani nepípli, keby podobný klip natočila niektorá z ich slniečkových ikon. Napríklad skupina Pussy Riot.
Ivan Lehotský