Košice 19. júna 2019 (HSP/Foto:archív)
Uvedením inscenácie dvoch opier uzavrie končiaci sa školský rok Operné štúdio pri Konzervatóriu Jozefa Adamoviča na Exnárovej ulici v Košiciach. Vo štvrtok 20. júna o 10:00 a 18:00 bude mať v divadelnej sále konzervatória premiéru spojenie časti opernej grotesky Manželské kontrapunkty českého skladateľa Jiřího Pauera a hry francúzsko-rumunského dramatika a básnika Eugéna Ionesca Plešatá speváčka. V jednotlivých postavách sa predstavia Eva Blašková, Stanislava Kozubíková, Pavol Cebák a Denis Zjatik
„Opera manželské kontrapunkty je groteskou, ktorá divákovi s humorom a ľahkosťou ponúka pohľad do zložitého sveta manželstva sebe vlastnou. V našej adaptácii zaznie jedna časť zo štyroch kontrapunktov a to konkrétne Tragédia s návštevou, v ktorej sa stretávajú na vzájomnej návšteve dva manželské páry. Hoci na stretnutie vôbec nemali chuť, svorne sa tvária, že sa na seba navzájom tešili a tak nie je o vtipné situácie núdza,“ hovorí režisérka predstavenia Vendelína Michna.
Podľa Lukáša Kozubíka, ktorý so študentami Pauerovu operu hudobne naštudoval, sa táto miniopera na text poľskej autorky Stephanie Grodzieńskej vyznačuje množstvom moderných kompozičnýchch postupov. „Predovšetkým ide o rozšírenú tonalitu, bitonalitu či punktualizmus. Pre študentov konzervatória je to náročná interpretačná výzva, ktorá rozširuje ich schopnosti do oblasti modernej súčasnej hudby,“ dodáva Kozubík.
Na opernú grotesku nadviaže hra Eugéna Ionesca Plešatá speváčka. Inšpiráciou pre jej napísanie bola učebnica angličtiny, ktorej nezmyselný text, absurdné rozhovory a nesúvisiace vety sú znakom tzv. tragédie reči. Herci v hre hovoria podľa tejto učebnice, a tak v nej chýba akákoľvek zmysluplná konverzácia. Hra býva uvádzaná ako komédia, občas i ako fraška, samotný autor však tvrdí, že pôvodný pocit, ktorý ho viedol k jej napísaniu, bol skôr tragický ako komický.