Bratislava 18. novembra 2024 (HSP/ Hungary Today/ Foto: Pixabay)
Maďarská vláda od nového roka sprísňuje zákon o reklame – zakáže zobrazovanie alkoholických nápojov vo výkladoch obchodov a zakazuje aj reklamy zobrazujúce sexualitu alebo “odchýlky od rodovej identity”
Maďarská vláda premiéra Viktora Orbána zavádza rozsiahle zmeny, od obmedzenia prístupu neplnoletých k online pornografii až po zákaz reklám na alkohol viditeľných z verejných priestranstiev. Cieľom tohto kroku je ochrana detí, zmeny a doplnenia však ponechávajú priestor na interpretáciu a vyvolávajú otázky o ich širších dôsledkoch.
Orbánova vláda oznámila, že sprísňuje zákon o reklame. Na zákon upozornil portál Hungary Today, s odvolaním na Economx, ktorý si novelu zákona všimol v najnovšom maďarskom vládnom vestníku. Podľa novely zákona nebude možné propagovať alkoholické nápoje v blízkosti zdravotníckych a vzdelávacích inštitúcií. Na zmeny budú musieť dbať aj maloobchodníci, keďže zákaz sa vzťahuje aj na výklady.
Portál Economx upozorňuje, že “reklama, ktorá môže poškodiť fyzický, duševný, emocionálny alebo morálny vývoj detí a mladistvých“, už bola v Maďarsku zakázaná aj predtým . V súčasnosti je tiež zakázané “sprístupňovať deťom mladším ako osemnásť rokov reklamu, ktorá zobrazuje sexualitu samotnú alebo propaguje či zobrazuje odchýlku od identity rodového pohlavia, zmenu pohlavia alebo homosexualitu“.
Novela
Do odseku, v ktorom sa podrobne uvádzajú tieto ustanovenia, bol pridaný nový bod: „Reklama určená deťom alebo mladistvým, ktorá prezentuje výrobky alebo ich používanie či užívanie spôsobom, ktorý je škodlivý alebo nebezpečný pre život, zdravie alebo telesnú integritu, je zakázaná.“
Maďarský vestník však poskytuje len obmedzené objasnenie toho, čo predstavuje poškodenie telesnej integrity, a ponecháva priestor na výklad.
Zmenil sa aj druhý odsek článku 18 o základných podmienkach a niektorých obmedzeniach komerčnej reklamy. Podľa novely zákona bude “zakázané uverejňovať reklamu na alkoholické nápoje na titulnej strane, vonkajšej strane alebo na obálke tlačového produktu alebo v prípade webovej stránky na úvodnej strane, tiež v divadle alebo kine pred 20.00 hod. či bezprostredne pred programom pre deti alebo mladistvých, počas neho a bezprostredne po ňom. Ďalej na výrobkoch a obaloch výrobkov, ktoré sú jednoznačne určené na hranie, alebo vo verejnom vzdelávacom alebo zdravotníckom zariadení a vo vzdialenosti do 200 metrov od akéhokoľvek vchodu do takéhoto zariadenia.
Zákon zakazuje zobrazovať alkoholické nápoje na vonkajších reklamných materiáloch (pútačoch), vo výklade obchodu alebo na iných miestach viditeľných z verejnej komunikácie alebo na verejnom mieste.“
Portál zdôrazňuje, že novela rozšírila zákon o reklamách práve o posledný bod. Podľa predchádzajúceho zákona sa zákaz vzťahoval na vonkajšiu reklamu vo verejných vzdelávacích a zdravotníckych zariadeniach a vo vzdialenosti do 200 metrov od vchodu do takýchto zariadení. Od nového roka v Maďarsku nebude možné umiestňovať reklamu na alkoholické nápoje vo výkladoch obchodov alebo na miestach viditeľných z verejných priestranstiev.
Zákon nadobudne účinnosť 1. januára 2025.
Prečítajte si tiež: