Bratislava 23. januára (TASR) – Dve vrcholné kultúrne inštitúcie Slovenské národné divadlo (SND) a Slovenská národná galéria (SNG) začali novú spoluprácu. Nazvali ju Galéria v divadle a týka sa výstavných aktivít po celý rok 2014. Prvé dve expozície, ktoré pripravili kurátorky SNG, otvorili v stredu (22. 1.) večer slávnostnou vernisážou v novej budove SND.
"Chceme sa navzájom inšpirovať, skvalitniť činnosť erbových inštitúcií slovenskej kultúry. Mesačne sem príde do divadla okolo 30.000 návštevníkov a výstavami im spestríme pobyt v týchto priestoroch pred predstaveniami," na vernisáži zdôvodnil generálny riaditeľ SND Marián Chudovský.
Potešenie z novej spolupráce vyjadrila aj zástupkyňa generálnej riaditeľky SNG Alexandra Homolová. A to nielen z dôvodu výrazne zmenšenej výstavnej činnosti v dôsledku pripravovanej rozsiahlej rekonštrukcie SNG. "Predstavíme tu časť našich zbierok, ale aj ďalšie umelecké artefakty z rôznych zdrojov. Tak je to aj teraz, keď okrem našich divadelných plagátov je druhá výstava z majetku autorov," povedala Homolová.
Výstavu divadelných plagátov z rozsiahlych zbierok SNG pod názvom Hra pre oko pripravila kurátorka Viera Kleinová. V expozícii na prvom poschodí sú diela z druhej polovice 20. storočia. Najstaršie plagáty sú z inscenácie Jánošík (1960) od Zdenka Chotěnovského a Striptease (1963), ktorý vytvoril Ivan Štěpán. Päť plagátov je od Čestmíra Pechra, ktorý je zakladateľská osobnosť slovenského divadelného plagátu a od roku 1955 pôsobil v SND. Dôležité miesto má silná generácia nastupujúca v 70-tych rokoch. Okrem divadelníka Tomáša Berku sa plagátom venovali aj grafickí dizajnéri Ľubomír Longauer, Vladislav Rostoka, Jozef Dóka ml., Svetozár Mydlo, Pavel Choma, Dušan Junek. Ich osobitý autorský rukopis bol dôležitým prvkom vizuálnej identity slovenských divadiel. Okrem nich polohu divadelného plagátu pred koncom 20. storočia reprezentuje Emil Drličiak z generácie absolventov grafického dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Jeho plagáty sú najnovšie, vytvoril ich k hrám Macbeth (1998) a Opis obrazu (1999). Výstava potrvá do 2. marca.
Rozsiahlejšiu druhú expozíciu Poetika periférie pripravila zo súčasného slovenského umenia Alexandra Tamásová. V jej výbere sú obrazy, fotografie a objekty štyroch autorov. Vytvorili ich Olja Triaška Stefanovič, Lucia Tallová, Dominik Hlinka a Rastislav Sedlačík.
"Témou je mestská alebo vidiecka periféria v širšom zmysle ako okrajové miesta, ktoré sú mimo centra spoločenského záujmu. Olja Triaška Stefanovič tu má paradoxne fotografie objektov z centra Bratislavy, ktoré stratili svoju funkčnosť, sú nevyužívané a chátrajú," uviedla pre TASR Tamásová.
Výstava na prvom a druhom poschodí SND potrvá do 30. marca
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam