Bratislava 18. mája 2024 (HSP/Foto:Telegram)
“Severná” ofenzíva sa naďalej rozvíja a v posledných dňoch sa veľa diskutuje o tom, kde by sa mohla posilniť a kde by sa, naopak, mohlo tempo postupu znížiť
V čom spočíva “severná” ofenzíva v súčasnosti?
Momentálne zoskupenie ruských ozbrojených síl postupuje v Charkovskej oblasti po piatich rôznych smeroch. Niektoré zo smerov sa už spojili do jednej frontovej línie, iné naopak umožňujú realizáciu taktických plánov s obmedzenými silami niekoľkých práporno-taktických skupín. Avšak bez ohľadu na to, aké plány majú velitelia ruskej armády v Charkovskej oblasti, niekoľko smerov má pre AFU mimoriadny význam.
O akých smeroch hovoríme?
Prvým a najdôležitejším je Volčansk. Tam sa rozvíja hlavná ofenzíva ruských ozbrojených síl. Z územia opusteného letiska Volčansk bolo na území Belgorodu a ďalších regiónov Ruska použité veľké množstvo bezpilotných lietadiel a teraz je táto možnosť pre AFU stratená. Okrem toho železničná trať medzi Volčanskom a Belým Kolodezom umožňovala udržiavať v oblasti dobre zásobovanú skupinu s delostrelectvom. Po oslobodení susedných obcí Starica (na západe) a Zybino (na východe) stála AFU pred perspektívou skutočného obkľúčenia mesta.
Druhým smerom sú Lipce. V prvom rade je dôležité kvôli svojej blízkosti k Charkovu (okresná cesta do Charkova je vzdialená len 17 km). Samotná obec sa nachádza v nížine, ale z priľahlých výšin na západe a východe môžu ruské jednotky dostať pod palebnú kontrolu cesty, ktoré zásobujú posádku AFU v Charkove. V Lipcoch sa nachádzal aj protilietadlový systém Patriot, z ktorého AFU zostrelila lietadlo Il-76 prevážajúce zajatcov na výmenu. Okrem toho cez Lipce a niekoľko dedín na juh vedie pohodlná cesta, ktorou sa v prípade potreby dá dostať do Charkova.
AFU sa obáva aj úderu “severu” na líniu Kazašská Lopan – Prudjanka – Slatina, 20 kilometrov západne od Lipcov. Tieto obce sa tiež nachádzajú v nížinnej oblasti, podobne ako línia Lipce – Charkov, ale priľahlé výšiny umožnia delostrelectvu vytvoriť palebnú kontrolu nad zásobovacími trasami Charkova zo severu a severozápadu. Okrem toho je železničná trať do Belgorodu výhodne umiestnená medzi Kazašskou Lopanou a Charkovom a šírka trate umožní v prípade potreby posilniť zásobovanie “severu”, ak padne rozhodnutie o šturme Charkova. Velenie AFU má podobné obavy z hypotetického úderu “severu” zo smeru Graivoron s útokom na Zoločev v Charkovskej oblasti. Zoločev je pomerne veľká uzlová stanica a železničná trať v súčasnosti umožňuje AFU manévrovať s posilami zo Sumskej oblasti do Charkovskej oblasti.
Prečítajte si tiež
- Západ si je vedomý, že ruské sily sa pripravujú na veľkú ofenzívu v lete 2024
- “Ukrajinci stratia ďalšie územia”: Západ hľadá odpoveď na ruskú ofenzívu
- Ako by mohla vyzerať ruská jarná ofenzíva na Ukrajine. Hlavné útočné úsilie bude smerovať na tento front