Bratislava 22. novembra 2024 (HSP/Foto:TASR-Daniel Stehlík)
Automobilový priemysel zažíva krízu nebývalých rozmerov. Veľké automobilky ohlasujú jedna za druhou masívne prepúšťanie zamestnancov v európskych automobilkách. O Slovensku je ticho. Je to ticho pred búrkou?
Nikoho dnes netreba presviedčať o tom, že je slovenská ekonomika automobilovým monolitom. A preto je pochopiteľné, že akákoľvek kríza automobilového priemyslu môže mať na ňu zdrvujúci dopad. V prípade, že začne veľké prepúšťanie v automobilkách v Nemecku, rúcajúce sa automobilové domino na nás skôr či neskôr padne.
Pod krízu automobilového priemyslu a s ňou spojené masívne prepúšťanie sa podpísali nezmyselné zelené politiky bruselských euroúradníkov, zvolených poslancov v Európskom parlamente, ale aj samotných vlád členských krajín EÚ, ktorí všetky zelené dohody v minulosti kvôli „vedeckému“ konsenzu odklepli.
Zákaz spaľovacích motorov do roku 2035, ale aj emisné povolenky na CO2, sankčná politika EÚ voči Rusku od roku 2014, ktorá sa po spustení ŠVO Ruskom na Ukrajine vo februári 2022 pretavila aj do oblastí energií, čím sa Európa (vrátane Slovenska) odrezala od najlacnejšieho zdroja energií a surovín, na ktorých stála, konkurencieschopná produkcia nielen automobilov v EÚ, podrezávajú žily nielen európskemu automobilovému priemyslu, aktuálne najviac v Nemecku. Problémy v Nemecku sme hlbšie analyzovali pred nedávnom (tu).
Aktuálne krízu prehĺbili nepriaznivé správy z ústredia automobilky Ford, ktorá plánuje v Európskych podnikoch prepustiť v priebehu 3 rokov 4 000 zamestnancov, z toho až 2 900 už v aj tak zatiaľ najviac zasiahnutom krízou Nemecku. Ďalších 800 pracovných miest zruší v Británii a zvyšných 300 v rôznych štátoch Európskej únie. Pričom dôvodom je skutočnosť, že „európske vlády nedokázali vytvoriť konzistentnú a jasnú agendu na podporu elektromobility”. Šéf nemeckej divízie Fordu Marcus Wassenberg povedal, že spoločnosť má naďalej záujem o udržanie si silnej pozície v Európe pre budúce generácie. „Musíme tak pristúpiť k ťažkým, avšak nevyhnutným opatreniam, aby si automobilka udržala konkurencieschopnosť na európskom trhu,” dodal Wassenberg.
Zlú situáciu vo Volkswagene, ktorej vedenie zrušilo niekoľko desaťročí platnú dohodu s odborovým zväzom o istote pracovných miest, pomáhajú riešiť aj samotní odborári. K zníženiu nákladov firmy prispeli návrhom na zníženie nákladov na prácu o približne 1,5 miliardy eur pred ďalším kolom rokovaní s vedením automobilky. Od vedenia požadujú vyvážiť tento ústretový zárukou istoty zamestnania v deviatich závodov skupiny Volkswagen v Nemecku. Otvorení sú aj flexibilnému pracovnému času.
Situácia na Slovensku
Slovensko už dlhodobo vyrába na hlavu najviac automobilov na svete. V roku 2023 to bolo 198 vozidiel na tisíc obyvateľov. Preto si krízu v tomto sektore ani nemôže dovoliť. Respektíve nám neostáva nič iné len prijímať také opatrenia, ktoré dokážu dopady európskej krízy v tomto odvetví eliminovať, prípadne minimalizovať. Rovnako sa od správcov štátu, ktorým sme zverili moc do rúk, že každé nariadenie a smernicu od zeleného stola bruselských úradníkov preštudujú aj trikrát, zanalyzujú všetky možné aj nemožné dopady, kým za niečo, čo môže diamant nášho priemyslu poškodiť, zdvihnú ruku, kým sa pod niečo podpíšu. Preto je nepochopiteľné, že naši zástupcovia v EP, v Rade EÚ za vlád Matoviča, Hegera dokázali odsúhlasiť zákaz spaľovacích motorov do roku 2035 bez toho, aby predtým predstúpili pred ľudí so súborom opatrení, ktoré dopad tohto kroku na slovenský automobilový priemysel eliminujú. Tak ako si pri niektorých zelených nariadeniach vedia vydupať výnimky Nemci, či Poliaci, mohli by aj naši, keby im na to záležalo.
Namiesto reálnych opatrení sme sa dočkali prezentácie vzdušného zámku, modelu auta na vodíkový pohon na Expo 2021 2022 v Dubaji vtedajším ministrom hospodárstva Richardom Sulíkom (SAS).
“Na Expo Dubaj máme ambíciu predstaviť sa globálnemu publiku ako krajina prirodzeného talentu a inovatívnych riešení, či už v oblasti mobility alebo udržateľnosti. S tým súvisia vodíkové technológie. Vodík je budúcnosť a my chceme byť na ňu pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií,” povedal vtedy Sulík.
Zväz automobilového priemyslu (ZAP) na Slovensku ocenil podporné opatrenie súčasnej vlády prechodu na elektromobilitu a síce zníženie dane z nepeňažného príjmu z hodnoty vozidla pre zamestnanca z 1 % na 0,5 % pre zamestnanca, ktorý užíva elektrické vozidlo, alebo plug-in hybridné vozidlo. Opatrenie považuje zväz za po dlhej dobe konečne prvým reálnym motivačným opatrením na podporu dekarbonizácie dopravy. Na druhej strane sa kriticky postavil k s nimi vládou nekonzultovaného konsolidačného balíčka. Z nevôľou prijali zvýšenie dane z príjmu pre právnické osoby ako i vyššie mýto, čo všetko znamená vyššie náklady a menej zdrojov na investície. „Za najhoršie opatrenie však považujeme Zákon o dani z finančných transakcií. “ uviedol Richard Hollý, predseda komisie finančného práva. Takáto konsolidácia prinesie v budúcom roku vyššiu infláciu.
Slovenské automobilky podľa prognózy ZAP zo začiatku roka vyrobia v roku 2024 1,13 milióna vozidiel, čo je medziročne viac o takmer 100 000 áut. A hoci to na prvý pohľad vyzerá dobre, prezident ZAP Alexander Matušek budúcnosť rúžovo nevidí.
Krízové obdobie spojené s nedostatkom čipov a ešte úplne nezotavených z Pandémie dodávateľských a logistických reťazcov prekonali aj vďaka „Kurzarbeite“, ktorý im umožnil podržať si zamestnancov. V roku 2023 tak pracovalo v sektore 170 tisíc ľudí. Pri započítaní aj ľudí pracujúcich v službách naviazaných na automotive (celý priemysel spojený s výrobou automobilov) je to bolo až 255 tisíc ľudí. Prepúšťanie v tomto sektore by sme pocítili veľmi rýchlo všetci.
Automobilky intenzívne investujú aj do transformácie na elektromobilitu. KIA do elektromobilov investuje v období piatich rokov 100 miliónov EUR. Elektromobily plánuje vyrábať do konca roku 2025 v ôsmich svojich závodoch. Elektromobily už dnes vychádzajú aj z výrobnej linky v závode KIA v Žiline.
V najrôznejších hybridných verziách sa rádovo desiatky percent áut na Slovensku vyrába už dnes. Produkciu elektromobilov vo veľkom objeme na Slovensku ZAP SR očakáva takto: Kia: roky 2025 a 2026, Volkswagen: rok 2026, Stellantis v Trnave už elektromobily vyrába, Jaguar Land Rover 2025 až 2030. Volvo má spustiť výrobu elektromobilov v roku 2027.
V súvislosti s prepúšťaním v sektore automotive hlavne v Nemecku môže pôsobiť paradoxne informácia, že slovenské automobilky zápasia s totálnym deficitom pracovných síl. Automobilkám akútne chýbajú odborníci kvalifikovaní vo výrobe automobilov.
Vlastných ľudí dokážeme vyučiť, vzdelať v danom obore, ale nedokážeme ich na Slovensku udržať, úniku mozgov nedokážeme zabrániť. Zo Slovenska odchádza 20 % študentov do zahraničia. A kým najkvalifikovanejší Slováci hľadajú uplatnenie v zahraničí, na Slovensku v roku 2023 pracovalo až 100 tisíc cudzincov. V slovenských automobilkách nepracujú len Slováci, Ukrajinci, či Srbi, ale už desiatky národností. Nezriedka hľadajú továrne zamestnancov v ďalekej Ázii.
Druhým faktorom, ktorý zhoršuje vyhliadky automobilového priemyslu na Slovensku je obchodná politika USA. V rámci zotavovania sa s pandémie zvýšili investičné stimuly aj do automotive a do elektromobility zvlášť, čo spôsobilo odliv množstva plánovaných projektov na produkciu batérií do elektromobilov v Európe za more. Ďalším motivačným impulzom na odchod z Európy sú už spomínané ceny energií, ktoré sú v USA, ktoré v súlade so svojimi národnými záujmami významnou mierov prispeli k vojne zmenám, občianskej vojne a následnej vojne s Ruskom na Ukrajine, výrazne nižšie ako v Európe.
Tretím činiteľom, ktorý zamotáva hlavy prognostikom krajších bezemisných zajtrajškov je samotný prepad trhu s elektromobilmi. O elektro autá jednoducho nie je v Európe záujem. Šéf ZAP SR to dokonca vníma tak, že príchod elektromobility na Slovensko doslova skolaboval. Slovensko, svetový superproducent automobilov sa v rámci EÚ, dostalo z pohľadu podielu predaných nových elektrických áut na chvost EÚ. Priemer v EÚ je 14,2 percenta trhu, na Slovensku iba 2,6 %.
Z toho vyplýva, že automobilky sa síce na nezmyselnú zelenú politiku EÚ pripravujú, ale Slováci elektro autá odmietajú. Aj na tomto sa ukazuje ako funguje trh EÚ. Niečo iné chcú bruselskí eurobyrokrati a po niečom inom túži pospolitý ľud. Po nábehu konsolidácie to určite nezačne byť na Slovensku lepšie. Dá sa očakávať motivácia trhu dotáciami napr. z Plánu obnovy, aj keď sa tým trh vlastne pokriví. Aj prípadné prepúšťanie v automotive na Slovensku by sa dotklo skôr cudzincov.
Prečítajte si tiež:
- Nemecký automobilový priemysel sa kvôli prechodu na elektrickú energiu pripravuje na prepúšťanie
- Poslanci Európskeho parlamentu rokovali o kríze, ktorej čelí európsky automobilový priemysel
- Za infláciu nemôže Rusko ani nenásytný priemysel, ale …