Po tom, čo sa v vlani v októbri zrútil krajný nosník na moste v Strážskom pri Krivošťanoch, Košický samosprávny kraj vykonal v novembri a decembri mimoriadne kontroly 54 mostov konštruovaných z nosníkov typu Vloššák, ktoré má v majetku. Podľa výsledkov pri 41 mostoch konštatovali zhoršenie stavebno-technického stavu. V najkritickejšom stave je päť z nich. Ide o most cez potok Čečanka za obcou Mokrance, most cez záchytný kanál pred obcou Záhor, most cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, most cez poľný kanál pred obcou Topoľany a most cez miestny potok v meste Sečovce. „Na každom z týchto mostov sme z dôvodu zaručenia bezpečnosti cestnej premávky vykonali dočasné opatrenia, akými sú presmerovanie dopravy do jedného jazdného pruhu a zníženie rýchlosti. Podoprieť ešte chceme poškodené nosníky. V súčasnosti sú tieto mosty zaradené do kategórie šesť, čo znamená veľmi zlý stav. Ich opravu preto chceme v tomto roku riešiť prioritne. Rekonštrukcie budú stáť približne 3,5 milióna eur. Nevyhnutná bude výmena nosníkov, hydroizolácie, výmena ložísk a následná oprava vozovky,“ informoval predseda KSK Rastislav Trnka.
Už na jar by sa mala začať oprava mosta cez potok Čierna voda za obcou Stretava. KSK ešte vlani začal v rámci projektu financovaného z Integrovaného regionálneho operačného programu s rekonštrukciou cesty medzi Michalovcami, Veľkými Kapušanmi a Kráľovským Chlmcom, ktorého súčasťou bola aj oprava tohto mosta. Projekt z roku 2016 počítal iba s výmenou 15 nosníkov z celkového počtu 30. Kontrolou sa však zistilo, že bude nevyhnutná výmena všetkých nosníkov. Košický kraj aktuálne prepracováva projektovú dokumentáciu tak, aby tento most prešiel opravou v plnom rozsahu.
Projektovú dokumentáciu pripravuje KSK aj na rekonštrukciu mosta cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, ktorý je tiež postavený z nosníkov typu Vloššák. „Aj tento most bol postavený v 60. rokoch 20. storočia a dnes je už na hranici svojej životnosti. Vodiči prechádzajúci týmto úsekom musia rátať so znížením rýchlosti a s presmerovaním dopravy do jedného jazdného pruhu,“ dodal Trnka.
Správa ciest KSK aktuálne na týchto mostoch v havarijnom stave určuje predpokladanú hodnotu zákazky na projektovú dokumentáciu. Následne musia byť krajským zastupiteľstvom schválené finančné prostriedky na obstaranie projektovej dokumentácie. Tú by chcel mať kraj vysúťaženú a dodanú najneskôr v lete.
V správe Košického samosprávneho kraja je 658 mostných objektov. Najzávažnejšia situácia je pri nosníkoch typu Vloššák, ktoré sú na konci svojej životnosti.