Washington 3. júna 2023 (HSP/The Economist/Foto:Twitter)
Ak ste bohabojný vlastenec, ktorý drží zbraň, konzervatívne spoločnosti túžia po vašich zákazkách, píše britský liberálny týždenník The Economist. Ak sa pre vás Google a YouTube stali príliš prebudenými, zvážte, či sa ich nezbavíte v prospech spoločností Tusk a Rumble
Skôr ako zaplatíte mesačný účet za služby AT&T, možno budete chcieť prejsť na Patriot Mobile, jedinú kresťanskú konzervatívnu bezdrôtovú sieť v krajine. Namiesto bezvýsledného hľadania kolegov pravičiarov na Hinge si teraz môžete vytvoriť profil na Right Stuff, zoznamovacej aplikácii, ktorá pomáha používateľom spoznať sa navzájom prostredníctvom odpovedí na výzvy typu “6. január bol” alebo “obľúbená liberálna lož”. Ak si chcete dať pražiť džavu podľa veteránov, zvážte popíjanie kávy Black Rifle Coffee “Silencer Smooth” (svetlá pražená), “AK-47” (stredná pražená) alebo “Murdered Out” (extra tmavá pražená). A na protest proti tomu, aby spoločnosť Hershey na medzinárodný deň žien uctila transrodového aktivistu, si môžete namiesto toho kúpiť čokoládu Jeremy’s Chocolate, kde tyčinka HeHim obsahuje orechy a SheHer je jednoznačne bez orechov.
Podľa The Economist, je to len začiatok. Na online trhu PublicSq sa nachádza 40 000 firiem, ktoré sa venujú slobode, rodinnej jednotke a ústave. Po kliknutí tu nájdete starostlivosť o pleť a remeselné sušené mäso, probiotiká, banky, vývojárov aplikácií a účtovníkov. Uvedené podniky dúfajú, že sa im podarí získať srdcia a peňaženky až 100 miliónov vlastencov, ktorí podľa Michaela Seiferta, zakladateľa PublicSq, spolu tvoria “tretiu najväčšiu ekonomiku na svete podľa hrubého domáceho produktu”. Jej šéfovia, predajcovia a najhorlivejší zákazníci snívajú o paralelnej ekonomike, v ktorej konzervatívci nikdy nebudú musieť nakupovať od liberálov. Je takáto vízia uskutočniteľná?
Podľa The Economist, dnešní populistickí republikáni sa zriekli mnohých klasických konzervatívnych hodnôt, ale ich odklon od desaťročia trvajúceho spojenectva s americkými korporáciami je jednou z najvýraznejších vzbúr. “Staromódny korporátny republikanizmus nebude fungovať vo svete, kde ľavica uniesla veľký biznis,” napísal nedávno Ron DeSantis, floridský guvernér. Odozva prišla po tom, čo spoločnosť Disney odsúdila floridský zákon o takzvanom “Nehovorte homosexuálom”, Google zastavil strednodobé dary od kandidátov, ktorí odmietli potvrdiť víťazstvo Joea Bidena v roku 2020, a spoločnosti Delta, Coca-Cola a Microsoft odsúdili nové volebné zákony v republikánskych štátoch. Niektorí tvrdia, že tieto verejné prejavy liberálnych hodnôt presahujú ekonomické záujmy. Keď výskumníci z Chicagskej univerzity analyzovali každý tweet spoločnosti S&P 500 od roku 2011, zistili, že postupom času zneli vyhlásenia spoločností a demokratických politikov čoraz viac podobne.
Podľa The Economist, keďže veľké podniky sa ocitli na republikánskych hitparádach, podnikatelia videli príležitosť. Paralelná ekonomika má dve hlavné príťažlivosti.
Spotrebiteľom ponúka možnosť nakupovať od firiem, ktoré odrážajú ich hodnoty. Prieskumy ukazujú, že Američania chcú, aby sa značky angažovali v politike, a niekedy by dokonca za výrobky zaplatili vyššiu cenu, ak by sa tak stalo. Pre firmy slúžia politicky orientovaní dodávatelia ako poistka. Podniky sa môžu popáliť, keď firmy, na ktoré sa spoliehajú, vycúvajú kvôli politike. Krajne pravicová sociálna sieť Parler bola paralyzovaná, keď Amazon stiahol svoje webhostingové služby a Apple a Google ju po 6. januári 2021 vyradili zo svojich obchodov s aplikáciami. Stiahnutie prišlo práve v čase, keď Twitter zmrazil účet Donalda Trumpa a jeho armáda apoštolov bažila po novej platforme. Politicky spriaznené backendové firmy by sa postarali o to, aby obchodné príležitosti neboli premrhané.
Podľa The Economist, spoločnosti sa rýchlo učia, že vytvoriť životaschopné alternatívy k bežným produktom – a získať mecenášov od veľkých firiem – je ťažké. Napísanie a udržiavanie kódu pre Google a YouTube je také nákladné, že žiadny malý startup nemôže dúfať, že bude môcť konkurovať. V prípade služieb ako Facebook a Tinder sa hodnota výrazne zvyšuje s väčším počtom účastníkov. Z týchto dôvodov mnohé z konzervatívnych technologických firiem zanikajú. Tusk a Rumble majú mimo krajne pravicových kruhov len malé až žiadne meno. Počet stiahnutí Truth Social, sociálno-mediálnej stránky Donalda Trumpa, sa zmenšuje; cena jej akcií od minulého roka prudko klesla. The Right Stuff zachytila za dva mesiace po svojom debute vyše 50 000 nádejných singlistov, ale odvtedy sotva prilákala viac (chýbajú najmä ženy). V lete sa skončí čerpanie počiatočného kapitálu od Petra Thiela, libertariánskeho miliardára.
Iné dúfajú, že zákazníkov nalákajú nielen prísľubom oddanosti konzervatívnym hodnotám, ale aj tým, že si skutočne zašpinia ruky. Na jar minulého roka bezdrôtová sieť Patriot Mobile našla a financovala 11 kandidátov do školských rád na predmestiach Fort Worthu. Ich 600 000 dolárov ich priviedlo k víťazstvu a k zmene štyroch rád, z ktorých jedna odvtedy stiahla z regálov knižníc “Denník Anny Frankovej” a romány s LGBTQ tematikou. Ale patróni, ktorí si prišli po telefonické služby, sú frustrovaní z nevšímavosti voči nim, v recenziách hovoria, že slabý zákaznícky servis firmy “nie je to, čo by urobil Ježiš!” a tvrdia, že vedenie je také zlé, “že to riadi ako Biden”.
Zakladateľ spoločnosti MyPillow Mike Lindell, ktorý je podľa The Economist zástancom konšpiračných teórií, tiež uprednostnil politiku pred produktom. Po tom, čo ho spoločnosť Dominion, výrobca volebných strojov, zažalovala za šírenie nepravdivých tvrdení o falšovaní volieb, spoločnosti Costco, Bed Bath & Beyond, Wayfair a viac ako tucet ďalších obchodov prestali jeho vankúše predávať. Spoločnosť kvôli tomu prišla o 65 miliónov dolárov, tvrdí pán Lindell.
Tretí druh firmy, ktorá pracuje na posilnení konzervatívnych ohnísk, môže byť väčším hitom, pokračuje The Economist. Podľa jej generálneho riaditeľa spoločnosť Conservative Move, sprostredkovateľ nehnuteľností, ktorý pomáha klientom predať dom v demokratickom štáte a kúpiť v republikánskom, presťahoval od roku 2016 “desaťtisíce” ľudí do nových štvrtí. Príjmy RedBalloon, nástenky s pracovnými ponukami, ktorá pomáha pracovníkom uniknúť z “prebudených” firiem a zamestnať sa v pravicovo orientovaných, ktoré napríklad rešpektujú právo zamestnancov na neočkovanie, vzrástli v prvom štvrťroku 2023 o 90 %. (Zakladateľ spoločnosti kúpil doménu RedBalloon.work, pretože .com “znelo príliš komunisticky”).
Podľa The Economist, toto nie je prvý pokus Američanov o paralelnú ekonomiku. Čierni ľudia, ktorí boli počas éry Jima Crowa vytlačení z miestnych obchodov, vybudovali nezávislé obchodné štvrte. Vedúci predstavitelia komunity hovorili o využívaní “dvojitého dolára” v obchodoch vlastnených černochmi na súčasný nákup tovaru a podporu vlastného. Neskôr, v 70. rokoch 20. storočia, sa skupina lesbičiek pokúsila stiahnuť z “mužskej ekonomiky” s utopickým cieľom vytvoriť pracovný trh bez manželov.
Oddelene, ale spolu
Podľa The Economist, ani jedna skupina nedosiahla vysnívanú sebestačnosť. Na Juhu bolo málo peňazí a diskriminácia nebola: čierni podnikatelia predávali múku a šaty, ale nemali prostriedky a konexie na otvorenie predajní áut alebo bánk. Niektoré feministické firmy boli spočiatku lukratívne – na čele s nahrávacou spoločnosťou a tlačiarňou -, ale časom predaj utrpel, energia priekopníkov ochabla a peniaze vyschli. Dnešné konzervatívky majú lepší prístup ku kapitálu ako separatistky v minulosti a môže ich byť viac. Hnutie však používa staré stratégie, ktoré v minulosti zlyhali, hovorí Lizabeth Cohenová, historička z Harvardovej univerzity.
Nie je to tak dávno, čo Brave Books, vydavateľstvo detských kníh proti prebudeniu, vydalo knihu “Slony nie sú vtáky”, rozprávku o slonovi, ktorý sa pod vplyvom supa Kultúra túži stať vtákom. Kultúra mu nasadí zobák a pripevní krídla, ale po demoralizujúcom pokuse o lietanie slon zistí, že to, kým je, neurčujú jeho pocity, ale jeho telo. Deti, ktoré budú čítať túto knihu, možno žijú v republikánskych štátoch, ktoré zakazujú transrodovým športovcom športovať v škole, zakazujú potraty a povoľujú ich rodičom nosiť pištole bez licencie. Ale keď otec dočíta príbeh, možno práve naskočí do svojho džípu, aby vyzdvihol večeru zo Shake Shack. Keď sa vráti domov s jedlom, všetci sa uvelebia na gauči Ikea a pozrú si film z Netflixu. Mama si pravdepodobne otvorí pivo svojho obľúbeného Ben & Jerry’s. Aj keď sa zdá, že všetko ostatné sa polarizuje, zatiaľ sú Američania stále viazaní tým, čo kupujú, uzatvára The Economist.