Bratislava 28. júna 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa, Pixabay)
Aktualizované 28. júna 2024 16:23
Koncoročné vysvedčenie dostane v piatok 489.187 žiakov základných škôl a 212.272 žiakov stredných škôl. Rovnako aj 25.235 žiakov špeciálnych základných škôl a 5884 žiakov špeciálnych stredných škôl. Od soboty (29. 6.) sa pre školákov začínajú letné prázdniny. TASR o tom informovali z Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR
Po prvýkrát si domov odnesie vysvedčenie aj 64.124 prváčikov. Práve toto obdobie môže podľa rezortu školstva priniesť deťom množstvo emócií – radosť z nadchádzajúceho leta, ale aj stres zo záverečných skúšok a hodnotení.
“Deti potrebujú cítiť, že majú podporu svojich rodičov, a že je v poriadku, ak sa im niečo nepodarí na prvý pokus. Je dôležité, aby vedeli, že ich hodnota nespočíva iba v známkach a školských úspechoch,” uviedlo ministerstvo.
Od soboty sa pre školákov začínajú letné prázdniny, ktoré potrvajú do 1. septembra. Vyučovanie v školskom roku 2024/2025 sa začne v pondelok 2. septembra tohto roka. Oddych čaká aj takmer 40.000 učiteľov základných škôl a viac ako 19.000 pedagógov stredných škôl.
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) vyjadril všetkým učiteľom a žiakom vďaku a obdiv za ich úsilie a odhodlanie.
“Tento rok priniesol mnoho výziev, no vďaka vašej vytrvalosti a spolupráci sme ich úspešne prekonali. Žiaci, vaša snaha a túžba po poznaní nás všetkých napĺňa nádejou do budúcnosti. Učitelia, vaša obetavosť a oddanosť sú neoceniteľné a tvoria pevný základ nášho vzdelávacieho systému,” skonštatoval.
Vysvedčenia si prevzalo aj 17.240 žiakov ZŠ v pôsobnosti mesta Košice
Do ZŠ chodilo v končiacom sa školskom roku zhruba o jedno percento viac detí ako v predchádzajúcom. Zhruba tri stovky žiakov boli deti odídencov z Ukrajiny, čo je medziročne porovnateľné číslo. Na piatich základných umeleckých školách rozvíjalo talent 4172 žiakov a jazykové školy učili 1185 poslucháčov. V oboch prípadoch ide o mierny nárast.
Mesto v budúcom školskom roku očakáva nárast počtu žiakov v košických školách. Začiatkom septembra by do nich malo nastúpiť 2050 prvákov. “Z pohľadu záujmu sú momentálne najvychytenejšie ZŠ Park Angelinum, Hroncova, Masarykova, L. Novomeského a Staničná,” uvádza.
Čo sa týka materských škôl (MŠ), tie v školskom roku 2023/2024 navštevovalo 5600 detí. Magistrát pripomína, že Košice sú jednou z mála samospráv na Slovensku, ktorá má dostatok miest vo svojich predškolských zariadeniach. Spresňuje, že v uplynulých piatich rokoch pribudla zásluhou investícií mesta z vlastných zdrojov a eurofondov možnosť výchovno-vzdelávacieho procesu pre 312 detí. Zatiaľ poslednou veľkou investíciou bolo rozšírenie MŠ na Oštepovej ulici o dve triedy pre 44 žiakov.
Podobne ako po uplynulé roky je aj tentoraz možné do mestských MŠ umiestniť všetky deti, ktorých rodičia si podali prihlášku. Vyhovejú aj väčšine žiadostí rodičov detí, ktoré tretí rok ešte nedovŕšili.
“Najväčší záujem o škôlky tradične registrujeme v mestských častiach Sever, Západ a Sídlisko KVP. V každej veľkej mestskej časti máme aj po tohtoročnom zápise voľné miesta v škôlkach. Najviac by sme ich našli v mestskej časti Sídlisko Ťahanovce alebo Nad jazerom. Aj naďalej plánujeme rozširovať kapacity škôlok. Takéto projekty máme spracované pre novú MŠ na Pereši a na elokovanom pracovisku MŠ Húskova na Sídlisku KVP,” doplnila vedúca oddelenia školstva košického magistrátu Beáta Lopušniaková.
V Prešove si vysvedčenia prevzalo viac ako 7500 žiakov základných škôl
Vysvedčenia si v Prešove z rúk triednych učiteľov a učiteliek v piatok prevzalo viac ako 7500 školákov základných škôl a s učiteľkami sa na dva mesiace rozlúčilo vyše 2500 škôlkarov. TASR o tom informovala tlačová referentka Mestského úradu v Prešove Lenka Šitárová.
Ako povedala, školský rok 2023/2024 bol pre žiakov v Prešove plný nových výziev, vedomostí, ale aj talentových súťaží, na ktorých úspešne reprezentovali svoje školy aj mesto Prešov. “Testovanie 9 zas preverilo vedomosti viac ako 700 najstarších žiakov, našich deviatakov,” uviedla Šitárová.
Počas uplynulého školského roka boli podľa jej slov zrekonštruované viaceré školy v meste. “Vo februári tohto roka sa podarilo zrekonštruovať pavilón ZŠ Bajkalskej. Rekonštrukciou prešla poškodená krytina a izolácia strechy, v interiéri bola vo vybraných častiach opravená podkladová konštrukcia podláh. Nanovo boli natiahnuté vnútorné vápenné omietky stropov, vymaľované boli steny, sokel i strop,” priblížila Šitárová.
Na ZŠ Važeckej slávnostne otvorili Alej zajtrajška – priestor, ktorý je k dispozícii aj širokej verejnosti. Táto alej je jedným zo symbolov spolupráce medzi mestom Prešov a UNICEF, na podporu žiakom z Ukrajiny, ktorí svoj dočasný domov našli v Prešove.
ABC Centrum voľného času Prešov ponúka pre deti počas letných prázdnin päť turnusov prímestských táborov s dennou dochádzkou. Tábory sú určené pre deti od sedem do 11 rokov. Viac informácií je zverejnených na webstránke centra voľného času.
Pri príležitosti konca školského roka netreba zabúdať na duševné zdravie
Pri príležitosti konca školského roka netreba zabúdať na duševné zdravie. Toto obdobie je stresujúce pre žiakov, študentov, ale aj učiteľov a rodičov. Všetci často čelia zvýšenému tlaku na výkon. Deti a rodičia môžu prežívať stres zo známok, učitelia zo všetkých úloh spojených s ukončením školského roka. Okrem toho na všetkých vplývajú aj vysoké teploty a externé faktory, ktoré môžu prispieť k zvýšenej vyčerpanosti a psychickej záťaži. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR
Preto je podľa rezortu obzvlášť dôležité dbať na svoju psychickú pohodu. V prípade starostlivosti o duševné zdravie detí pomáha, keď sa rodičia i učitelia pri komunikácii s dieťaťom sústredia na to, čo sa dieťa naučilo, kde sa posunulo, čo ho baví a oslavujú úspechy spolu s ním bez ohľadu na to, aká je výsledná známka na vysvedčení, alebo ako ju osobne vnímajú. Na druhej strane, ak sa dieťa cíti smutné, je dôležité jeho pocitom venovať pozornosť a vyjadriť im pochopenie. Nasledovať by však mala podpora.
“Dieťa by za zlé známky na vysvedčení nemalo byť trestané rodičom. Pre dieťa je často samotná zlá známka dostatočným trestom. Negatívny vplyv môže mať aj to, že vidí na rodičoch ich sklamanie. Fakt, že sklamalo svojich rodičov, dieťa vždy trápi. Malo by vedieť a cítiť, že rodičia ho majú stále radi a nehnevajú sa na neho, aj keď prinesie domov vysvedčenie s horšími známkami ako jednotkami alebo dvojkami,” uviedla psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Ľubica Kövérová.
Najlepší spôsob, akým môže dieťa dosiahnuť zlepšenie známok je podpora zo strany rodičov. Dôležité je, aby si rodičia našli dostatok času a prešli si spolu s dieťaťom v pokojnej atmosfére bez kriku a vyhrážok všetky známky na vysvedčení.
“Spolu by sa mali dohodnúť, ako sa dajú zlepšiť horšie známky v budúcom školskom roku. Dieťa však musí pochopiť, že sa učí kvôli sebe. Rozhovor by mali rodičia ukončiť slovami, že dieťaťu dôverujú a veria mu, že si známky opraví. Ak dieťa cíti, že mu rodič dôveruje, snaží sa ho nesklamať,” dodala Kövérová.
Tresty za zlé známky nefungujú, deti potrebujú vnútornú motiváciu
Tresty za zlé známky nefungujú. Na to, aby si deti a mladí ľudia v ďalšom školskom roku počínali lepšie, potrebujú vnútornú motiváciu. Tá je hnacím motorom pre lepšie výsledky a usilovnú prácu. TASR o tom informovali z občianskeho združenia IPčko v súvislosti s piatkovým koncoročným vysvedčením. Poukázali aj na niekoľko spôsobov, ako u detí motiváciu podporiť
“Trestaním sa nedosahujú pozitívne a užitočné zmeny. Ak aj zaberú, tak len krátkodobo a ničia rodičom vzťahy s ich deťmi. Najdôležitejšie však je, že nijako neposilnia motiváciu detí, práve naopak, podkopávajú akúkoľvek chuť zlepšiť si známky,” vysvetlil riaditeľ IPčka Marek Madro.
Je tiež podľa neho potrebné uvedomiť si, že vysvedčenie vždy neodráža reálne schopnosti detí a hlavne nedefinuje ich hodnotu ako ľudí.
Ako odporučili z IPčka, dospelí by nemali hľadať vinníka zlých známok, neposudzovať a nevyvodzovať unáhlené závery. Mali by si vypočuť dieťa a jeho vysvetlenie. Pokiaľ rodičom záleží na dobrých známkach, mali by podľa psychológov vysvetliť prečo. Tiež zapojiť dieťa do riešenia situácie a prostredníctvom rozhovoru sa spoločne zamyslieť nad ďalším postupom.
Odporúčajú naplánovať si spoločne konkrétne kroky, ktoré môže dieťa alebo mladý človek zrealizovať, aby sa v budúcnosti známky zlepšili. Rovnako dôležité je podľa nich poskytnúť deťom podporu a prejaviť hrdosť. A napokon, neporovnávať ich výsledky s inými a uvedomiť si, že je v poriadku nevynikať v každom jednom predmete.