Bratislava 22. júla 2022 (HSP/Foto:Pixabay)
Facebook, Instagram, Twitter a ďalšie spoločnosti dokážu sledovať až 52 percent stránok, ktoré používatelia internetu navštívia. K tomu nahrávajú trackery cez tlačidlá „Páči sa mi to“, „Zdieľať“ alebo „Prihlásiť sa“, vyhodnocujú surfovacie správanie svojich používateľov a vyvodzujú tak závery aj o ľuďoch, ktorí tam sami nie sú zaregistrovaní. K tomuto záveru dospeli štúdie Nemeckého inštitútu pre ekonomický výskum (DIW Berlin) a univerzít v Zürichu, Lausanne a Yale
Pre štúdiu ekonómovia vypočítali, aké údaje by mohol Facebook teoreticky uchovávať, na základe používateľských údajov od takmer 5.000 ľudí. Ich výsledok: približne 40 percent času, ktorý používatelia strávia na internete, je možné sledovať pomocou technických možností platformy.
„Pretože spoločnosti neposkytujú takmer žiadne informácie o tom, aké algoritmy používajú, nikto nemôže s istotou povedať, aké údaje sú skutočne uložené a používané,“ vysvetľuje Hannes Ulrich, výskumník z DIW Berlin.
“Náš výskum však ukazuje, že technický základ na monitorovanie väčšiny internetovej aktivity je dostupný pre online platformy.”