Bratislava 11. júla 2021 (SITA/HSP/Foto:Facebook-M.Š.)
Návrh školskej reformy prináša kvetnaté frázy, ale minimum konkrétnych riešení na zlepšenie kvality vzdelávania. Uvádza to mimoparlamentné Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) v stanovisku, ktoré zaslala jeho hovorkyňa Lenka Halamová
Rezort by mal podľa hnutia riešiť veci krok za krokom a motivovať učiteľov, ktorí sú základom pre akékoľvek zmeny v tejto oblasti.
KDH zdôrazňuje, že ministerský materiál hovorí o chaose pri tvorbe vzdelávacích programov. Tie sú podľa neho neharmonizované, bez ucelenej línie, a to v réžii predmetových komisií, ktoré nespolupracujú.
„Ak je teda neporiadok pri tvorbe obsahu vzdelávania v našich školách, najprv si treba upratať na ministerstve a nie strašiť učiteľov ďalšou reformou,” upozorňuje odborník na školstvo a člen Predsedníctva KDH Martin Šmilňák.
.
Namiesto reformy považuje za nevyhnutné vypracovať čo najkvalitnejšie štátne vzdelávacie programy, ktoré budú „logicky usporiadané”. „Nevymýšľajme teplú vodu, inšpirujme sa úspešnými. Pre skvalitnenie výučby pomôže adaptovať vzdelávacie programy z krajín, kde kultúra nie je vzdialená našej a majú omnoho lepšie vzdelávacie výsledky,“ navrhuje Šmilňák. Príkladom podľa neho môže byť Poľsko, Estónsko či Veľká Británia.
Do tvorby vzdelávacích programov sa podľa návrhu reformy okrem štátnych inštitúcií a samotných škôl majú zapojiť aj takzvané nové regionálne štruktúry. Podľa Šmilňáka je vytváranie nových štruktúr na úrovni regiónov zbytočné. „Úplne postačia kvalitné, moderné štátne vzdelávacie programy, ktorých obsah bude primerane zredukovaný. Školy nech dostanú väčšiu voľnosť pri ich aplikovaní a prispôsobovaní konkrétnym podmienkam danej školy,“ priblížil.
Šmilňák tiež poukázala na to, že nie je možné zabúdať na učiteľov. Práve tí sú podľa neho nositeľmi zmien v školstve, ktorí môžu docieliť potrebné zmeny. „Tí slovenskí sú však vyčerpaní, frustrovaní, nedocenení a zle finančne ohodnotení. Ak má minister odvahu vysloviť slovo reforma, je potrebné zabezpečiť pre slovenské školstvo rovnaké percento prostriedkov z HDP, ako doň dávajú krajiny s úspešne sa rozvíjajúcim školstvom,“ uzatvára Šmilňák.