Topoľčany 9. mája 2019 (HSP/Foto: ZŠ sv. Ladislava)
Štátna školská inšpekcia ohlásila na cirkevnej ZŠ sv. Ladislava v Topoľčanoch tematickú inšpekciu. Nebolo by to nič neobvyklé, ak by inšpekcia prvotne neodmietla konkretizovať samotnú tému. Po ozrejmení témy však inšpekcia odmieta zriaďovateľovi poskytnúť dotazník týkajúci sa podľa tvrdenia inšpekcie ľudských práv. Kompetentní z inšpekcie zároveň nedali rodičom vyjadriť sa, či súhlasia, aby sa ich dieťa vypĺňania uvedeného dotazníka a osobného pohovoru zúčastnilo
Plánovaná inšpekcia na cirkevnej ZŠ sv. Ladislava v Topoľčanoch, ktorej zriaďovateľom je Biskupský úrad v Nitre, bola ohlásená riaditeľke školy. Následne však došlo k prvému prekvapujúcemu konaniu zo strany inšpekcie.
Téma inšpekcie – Vzdelávanie k demokratickému občianstvu a k ľudským právam – však bola konkretizovaná až po tom, ako riaditeľka školy Dominika Balková oboznámila inšpektorku o požiadavke zriaďovateľa byť prítomný na inšpekcii. Zriaďovateľ bol následne upovedomený riaditeľkou školy o ohlásenej inšpekcii.
„Tému sme sa dozvedeli až potom, čo riaditeľka školy naliehala na inšpekciu, aby prezradila tému,“ vysvetlil nám Peter Buranský, riaditeľ diecézneho školského úradu v Nitre.
Dve časti inšpekcie
„Inšpektorka sa po príchode do školy riadne preukázala preukazom ŠŠI a predložila poverenie na vykonanie tematickej inšpekcie. Inšpekcia pozostáva z dvoch častí, online dotazníka a osobných rozhovorov vychádzajúcich z vyhodnotenia spomínaného dotazníka. Prvú časť sa v pondelok inšpekcii nepodarilo zrealizovať, pretože webové sídlo www.ssiba.sk, na ktorom je online dotazník, malo v tento deň výpadok,“ vysvetlila riaditeľka.
Podľa našich prvotných informácií inšpekcia mala prebiehať v 8. ročníku. Riaditeľka školy i zriaďovateľ ozrejmili, že inšpekcia má prebiehať v jednej triede 2. stupňa, konkrétny ročník však nešpecifikovali.
S formou inšpekcie bola oboznámená riaditeľka školy. Zriaďovateľovi boli tieto informácie poskytnuté inšpekciou až potom, ako ich sám kontaktoval.
V triede počas vypĺňania dotazníka má byť prítomná inšpektorka a pedagogický zamestnanec školy, ktorý má však na starosti len technické zabezpečenie počítačovej učebne. Tu nastáva ďalší problém. Do dotazníka, ktorý majú žiaci vyplniť, však nebolo umožnené, ani po viacnásobnom vznesení požiadavky, zriaďovateľovi nahliadnuť.
„Text má právo vidieť zriaďovateľ nie preto, aby ovplyvňoval výsledok, ale preto, že je zodpovedný pred rodičmi za to, čo sa deje v škole. Rodičia dali zriaďovateľovi i škole mandát starostlivosti a zodpovednosti,“ vysvetlil Buranský.
„V ďalšej časti inšpekčnej práce, ktorá má pozostávať z pohovorov podľa pokynov inšpekcie, nemajú byť prítomní ani zamestnanci školy ani zriaďovateľ,“ upozornila riaditeľka.
V súvislosti s uvedenými skutočnosťami riaditeľka školy preto zdôraznila, že „osobné pohovory so žiakmi za týchto podmienok zriaďovateľ bez súhlasu zákonného zástupcu neumožní.“
„Inšpekcia doposiaľ nežiadala zákonných zástupcov dotknutých detí o písomný súhlas,“ dodala.
Školská inšpekcia „Bez komentára“
O stanovisko k uvedenému postupu sme požiadali Školské inšpekčné centrum (ŠIC) v Nitre a hlavnú školskú inšpektorku Vieru Kalmarovú.
„Podľa interného predpisu Štátnej školskej inšpekcie Bratislava, kontakt s médiami má len hlavná školská inšpektorka PaedDr. Viera Kalmárová, na ktorú ste sa obrátili,“ odpovedala na nám Zdenka Farkasová, riaditeľka ŠIC Nitra.
Hlavná školská inšpektorka nateraz na naše otázky týkajúce sa utajenia znenia dotazníka neodpovedala. Verejne sa však prezentuje ako zástankyňa liberálnej demokracie: „To, čo tvorí kostru liberálnej demokracie, teda základné práva a slobody, nie sú prirodzenou hodnotovou výbavou mladých ľudí a zrejme od toho sa odvíjajú aj postoje k demokracii,“ uviedla v roku 2017 Kalmarová pre náš portál (viac TU).
Práve mnohé „práva a slobody“, ktoré sa snaží presadzovať liberálna demokracia sú v prudkom rozpore s kresťanskom morálkou. Príkladom sú potraty, umelé oplodnenie, eutanázia – fyzická smrť, gender – morálna smrť – požiadavky LGBTI komunity na registrované partnerstvá, manželstvo, adopciu detí či požiadavky na možnosť využívať toalety a šatne transgender osôb či „právo“ vybrať si rod napriek biologickému pohlaviu.
Je prirodzené a najmä dôvodné, že škola ako aj jej zriaďovateľ sa domáhajú najprv poznať obsah dotazníka, ktorý bude predložený ich študentom, za ktorých nesú zodpovednosť. Rodičia, ktorí zverujú žiakov katolíckej škole majú totiž nejakú predstavu o tom, k akým hodnotám a v akom duchu majú byť ich deti vychovávané.
Odmietnutie zverejniť obsah dotazníka je veľmi čudným signálom. Čo chce inšpekcia na katolíckej škole merať, že to nemôže byť zriaďovateľovi a vedeniu školy známe? Budú sa merať parametre, ktoré sa neskôr namieria proti cirkevnému školstvu? Budú ľudia, ktorí na takýchto školách študujú a ich rodičia nejako diferencovaní? Možno zbytočne, ale možno nie, vznikajú rôzne otázky.
Gabriela Smreková