Brno 25. mája 2018 (HSP/lidovky/Foto: Screenshot divadelnisvet.cz)
České Lidovky informujú, že pred súdmi v Brne sa “zvádza boj o uvedenie divadelnej hry “Naše násilí a vaše násilí”, ktorého súčasťou je aj zobrazenie Ježiša znásilňujúceho moslimku. Advokát Ronald Němec, ktorý je katolíkom, chce tomuto predstaveniu zabrániť žalobou spolu so žiadosťou o vydanie predbežného opatrenia, upozorňujúc aj na hrozbu útoku kvôli urážke moslimov
Ide o inscenáciu bosniacko-chorvátskeho režiséra Olivera Frljiča v rámci festivalu “Divadelní svět Brno 2018”, v podaní slovinského súboru Mladinsko Gledališče. Témou je stret rôznych kultúr na pozadí európskej migračnej krízy, no výrazne provokujúcou pasážou je scéna Ježiša a moslimky.
Advokát Ronald Němec vo svojej žalobe poukazuje na to, že jej extrémne podanie priamo obmedzuje jeho právo na náboženské vyznanie a inscenácia kvôli tejto scéne “hanobí kresťanov” a môže byť tiež príčinou náboženského konfliktu s násilným stretom a s obeťami na životoch. Poukazuje pritom na možnosť “teroristického útoku” a “je otázka času, čo bude tou rozbuškou”. Pripomína teroristický útok z januára 2015 na redakciu satirického magazínu Charlie Hebdo v Paríži kvôli karikatúram proroka Mohameda. Němec práve upozorňuje na “citlivosť moslimov na akékoľvek neúctivé zobrazenie týkajúce sa ich viery.”
Podľa zastupujúcej tlačovej hovorkyne brnenského mestského súdu Simony Peškovej, “žaloba na ochranu osobnosti a návrh na vydanie predbežného opatrenia už boli podané, súd o ňom rozhodol a bolo podané odvolanie s presunom celej záležitosti na Krajský súd v Brne”.
Němcovo podanie súd odmietol prerokovať kvôli formálnej chybe, že neskoro uhradil náklady procesu, takže nie je jasné, kedy a či o tom súd rozhodne. Ale Němec je pripravený trvať na svojej žalobe, aj keby inscenácia v sobotu v rámci festivalu prebehla.
“Pôjdem až k Ústavnému súdu, ide o principiálnu otázku. Jedine Ústavný súd môže posúdiť, čo je ešte umelecká tvorba a čo už je zásah do osobnostných práv a ohrozenie bezpečnosti štátu,” povedal Němec. Keby sa inscenácia odohrala, advokát si nárokuje ospravedlnenie, ktoré má do 180 dní na webe zverejniť Centrum experimentálneho divadla, pod ktoré patrí Divadlo Husa na Provázku, kde sa inscenácia odohrá.
Okrem Němca sa na Krajský súd v Brne obrátil už aj kresťanský spolok Stredonius, ktorý v návrhu žiadal úplný zákaz hry. Tým ale urobil chybu. Predbežné opatrenie slúži ako dočasný nástroj. Hovorkyňa súdu Eva Sigmundová vravela, že “žaloba ešte nebola prerokovaná a predbežné opatrenie bolo zamietnuté”.
Inscenácia už bola odohraná v niekoľkých krajinách, ale v Česku vyvolala ostré reakcie ešte pred jej uvedením.
Umelecký šéf Divadla Husa na provázku Miroslav Oščatka vie, že problémom je práve scéna Ježiša znásilňujúceho moslimku. Podotýka, že “inscenácia ani v najmenšom nie je namierená proti kresťanstvu, nepodnecuje k nenávisti, ani nehovorí o Ježišovi Kristovi ako o postave, je to len znak a celé predstavenie má slúžiť k zamysleniu, odkiaľ sa berie násilie v dnešnom svete vrátane teroristických útokov”.
Podľa riaditeľa Centra experimentálneho divadla Petra Oslzlého “hra skrátka len odráža okolitý svet” a ide niekedy aj o “drsnú reakciu na súčasný často dosť drsný svet, ktorý aj provokuje, pohoršuje, či vnútorne zraňuje”.
Zástupca brnenského primátora Petr Hladík (lidovec) bol proti odohratiu inscenácie a proti hre už vystúpila aj Česká biskupská konferencia na čele s kardinálom Dominikom Dukom.
Európa sa podľa Duku dostala do úplného chaosu. Nedá sa podľa neho hovoriť o tom, že my sme tí, ktorí znásilňujú islamskú civilizáciu, keď od roku 1453, kedy bol dobytý Konštantinopol, tak kto bol znásilnený? “Celý Bálkán, Uhorksko, teda i Slovensko bolo okupované islamom až do začiatku 19. storočia. Kde sme teda my nejakým spôsobom zodpovedný za to, aby tu vystupoval islam v podobe znásilneného dievčaťa a kresťanská kultúra, civilizácia, ten, ktorý mal zásadný princíp dát život za druhých je vyobrazený ako násilník.”
Ľudia, ktorí prezentujú túto hru by mali byť preto podľa Duku stíhaní, pretože porušujú zákon (viac TU).
“Toto si netrúfol ani nacistický režim, ani komunistický režim a to boli totalitné režimy. Čiže my sa tu dostávame skutočne do totality, ktorú vytvárajú určité menšiny, ktoré presadzujú svoj bezbrehý úplne nemorálny, nehumánny a nedemokratický prístup k druhým.”