Bratislava 20. novembra 2024 (HSP/Foto:TASR-Roman Hanc)
Dňa 25. 10. 2024 Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zverejnil šokujúcu správu z kontroly Ministerstva obrany SR (MOSR), kde v plnej miere potvrdil všetky podozrenia, na ktoré Hlavné správy upozornili už 16. januára 2024 v článku o tunelovaní rozpočtu rezortu obrany a nehospodárnom nakladaní s majetkom štátu
V predmetnom článku sme detailne opísali skutočnosti, ktoré dokumentovali modus operandi, akým rezort obrany za ministrovania Jaroslava Naďa protiprávne nakupoval muníciu pre vojenskú techniku, ktorá však z Ozbrojených síl SR bola už roky vyradená, len preto, aby ju mohli darovať Ukrajine. Táto munícia bola nakupovaná od súkromných spoločností bez sprievodnej dokumentácie, kodifikácie a bez potrebných overení kvality a spoľahlivosti, teda bola pre manipuláciu životu nebezpečná. Vojaci od týchto spoločností prevzali predmetnú muníciu len fiktívne, nikdy ju fyzicky neprijali do skladových zásob a priamo zo skladov súkromných firiem putovala ako dar na Ukrajinu. Celá transakcia týchto „obchodov“ od zakúpenia munície rezortom obrany, zaplatenia kúpnej ceny až po jej dodanie na Ukrajinu trvala neuveriteľné 2 dni.
NKÚ konštatoval v prípade nákupov munície a jej následného darovania množstvo pochybení a porušenie finančnej disciplíny rezortom obrany v objeme cca 8,9 milióna eur.
NKÚ však vo svojej správe nešpecifikuje, či ich kontrolné orgány v štruktúrach MOSR zisťovali aj mieru zavinenia konkrétnych funkcionárov rezortu. Či sa zamerali na otázky, že kto vydával vojakom pokyn/rozkaz, aby v rozpore so zákonmi žiadali o nákup desiatky rokov starej munície, na ktorú nemali zbrane? Akým spôsobom sa efektivita takejto akvizície zdôvodnila Náčelníkovi generálneho štábu? Kto vydal pokyn na fiktívne vystavenie preúčtovacích dokladov skladovým hospodárom, aby podpísali dokumenty, že muníciu fyzicky prevzali a prijali do skladov, pritom ju v skutočnosti ani nevideli? Kto a na základe čoho realizoval prevoz munície zo skladov súkromných spoločností do Čiernej nad Tisou? Pár jednoduchých otázok položených správnym ľuďom a hneď by bolo vo veci jasno.
Kto si takto flagrantne dovolil zneužiť vojakov nato, aby pomohol súkromným spoločnostiam zbaviť sa starej munície bez dokladov a technického posúdenia? Naviac na takto nakúpenú pechotnú muníciu zo strany Ukrajiny ani neexistovala požiadavka, čo len akceleruje podozrenie, že tu išlo o špinavý biznis pod ušľachtilým rúškom pomoci.
Hlavné správy dopodrobna opísali uvedený prípad už v januári 2024. Tu vyvstáva otázka, prečo sa predmetnej protiprávnej činnosti nevenovali orgány činné v trestnom konaní. Prečo vec nepreverili vnútorné kontrolné orgány rezortu obrany a nevyvodili náležité personálne opatrenia, nepodali trestné oznámenia? Za takmer rok by už takáto jednoznačná vec musela byť pred súdom, teda aspoň v nedávnej minulosti tomu tak bývalo.
NKÚ sa na rezorte obrany ďalej venoval aj kontrole darovania stíhačiek MIG 29 a systému KUB v hodnote 502,4 milióna eur.Kontrolóri potvrdili skutočnosť, že bývalým ministrom Naďom deklarovaná analýza, ktorá umožňovala darovanie uvedenej výzbroje vláde s obmedzeným mandátom, neexistuje. V tomto prípade je zrejmé, že pán Naď po páde vlády Eduarda Hegera presadil vo vláde darovanie majetku Slovenskej republiky za pol miliardy eur na základe analýzy, ktorá v podmienkach rezortu neexistuje a ktorej existenciu spochybnil v minulosti aj samotný Eduard Heger.
Pri darovaní systému PVO S-300 v hodnote 68,9 milióna eur NKÚ zistil, že MO SR predložilo pri schvaľovaní darovania vláde SR dokument, ktorý konštatoval, že Slovenskej republike bude za S-300 poskytnutá náhrada na základe rokovaní s USA. Kontrolou NKÚ však bolo zistené, že vtedajší minister obrany Naď k tomuto nepredložil žiadny materiál, ktorý by uvedené potvrdil.
Taktiež NKÚ skonštatovalo, že odovzdaním technickej dokumentácie k systému S-300 Ukrajine, rezort obrany porušil medzinárodnú dohodu o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností, čo v budúcnosti môže mať za následok medzinárodný súdny spor s Ruskou federáciou.
Slovenská republika si žiada od Európskeho mierového nástroja (EPF) kompenzáciu za pomoc poskytnutú Ukrajine vo výške 671 miliónov eur. Pri kontrole NKÚ boli zistené nedostatky aj v tejto oblasti. Do EPF bolo možné nahlasovať hodnotu darovanej munície a techniky buď v účtovných cenách alebo v trhových cenách. MO SR nahlasovalo materiál v účtovných cenách, čo znamená, že hlavne pri vojenskej technike a zbraňových systémoch nevyužilo možnosť na základe znaleckých posudkov žiadať kompenzáciu v trhových cenách, ktoré sú obvykle omnoho výhodnejšie. Taktiež MOSR nespracovalo ani analýzu posudzovania princípov oceňovania. NKÚ ďalej konštatoval, že jednotlivé súčasti MO SR im pri kontrole predkladali rozporné dokumenty k darovanému materiálu, čo demonštrovalo nedostatočnú spoluprácu subjektov MO SR, ktoré sú zodpovedné za zabezpečenie darovacieho procesu a následného preplatenia cez EPF.
Ďalej NKÚ porovnal celkovú sumu schválenú uzneseniami vlády SR určenú ako dar pre Ukrajinu so sumou skutočne darovaného vojenského materiálu a zistil zarážajúcu skutočnosť, a to, že vojenský materiál v hodnote takmer 32 miliónov eur bol darovaný nad rámec schválených vládnych uznesení, takže bol darovaný rezortom obrany svojvoľne.
NKÚ na jednej strane zadefinoval množstvo pochybení pri darovaní vojenského materiálu, ktoré hraničia s možným porušením trestného zákona, na strane druhej sa však nevenoval skutočnosti, či žiadanie EPF o kompenzáciu/preplatenie napríklad munície, ktorá bola účelovo, protizákonne zakúpená rezortom obrany a následne darovaná, nie je v rozpore so štatútom EPF a medzinárodným právom. V tomto prípade sa nadbytočnej munície nezbavoval štát, ale súkromné spoločnosti. Bola to skôr pomoc štátu súkromným firmám, ktorú prepláca EPF a štát tu zohral úlohu len akéhosi dvojdňového priekupníka.
V minulosti sa Naďovi nochsledi na rezorte obrany miesto toho, aby dokumentovania zabránili bezbrehému nehospodárnemu nakladaniu s majetkom štátu venovali napríklad vyrábaniu účelových informácií, na základe ktorých boli vypínané alternatívne médiá. Dnes by však občan očakával, že obdobné prípady ako boli uvedené v našom článku, budú odhaľovať práve kontrolné orgány MO SR s omnoho väčšou iniciatívou a razanciou. Samozrejme vyvstáva otázka, či by vyšetrovaním Naďových prešľapov neohrozili aj samých seba.
Prečítajte si tiež:
- Naď reaguje na zarážajúcu správa NKÚ o darovanom vojenskom materiáli Ukrajine
- Nečudujem sa, že sa im nespáva dobre, že sa budia zo snov…