Národný vlakový dopravca o tom informoval v piatok s tým, že IC vlaky vlani prepravili spolu takmer 818-tisíc cestujúcich. Ich počet medziročne vzrástol o 3,3 %, alebo o 26,3-tisíca. Bezplatnú prepravu v nich využilo vyše 127-tisíc ľudí. Záujem o využívanie týchto vlakov rastie pravidelne od obnovenia ich prevádzky koncom roka 2016 – v roku 2017 previezli skoro 706-tisíc a v roku 2018 necelých 792-tisíc pasažierov. Priemerná vyťaženosť icečiek v minulom roku bola v priemere 75,9 % a meškanie dosiahlo 3,34 minúty. Uplynulý rok tieto vlaky najazdili spolu 1,319 milióna kilometrov.
“Vlaky InterCity si cestujúci obľúbili a ukazujú, že železničná doprava má na Slovensku, tam, kde sú dobré trate, aj komerčný potenciál. Som rád, že aj štátom vlastnená spoločnosť vie v tomto náročnom segmente podnikať so ziskom,” povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Dopravca vedie IC vlaky v účtovníctve osobitne v tzv. komerčnom režime, ich financovanie je pod drobnohľadom viacerých inštitúcií i konkurencie. Spoločnosť na základe predbežných neauditovaných hospodárskych výsledkov za rok 2019 potvrdila, že svoje sľuby o zmysluplnosti znovuzavedenia icečiek plní a ich celkový zisk potvrdil analýzy a očakávania predstavenstva ZSSK.
“Ministerstvu dopravy a výstavby SR, nášmu jedinému akcionárovi, i verejnosti sme sa v decembri 2016 zaviazali, že IC vlaky dosiahnu veľmi rýchlo čierne čísla,” uviedol Hlubocký s tým, že rok 2019 bol pre nich, ako očakávali, prelomový. “Dokázali sme vytvoriť taký atraktívny produkt, ktorý obstojí aj bez dotácií z verejných prostriedkov,” podotkol šéf ZSSK. Výsledky IC vlakov podľa neho potvrdili očakávania. “Pripravujeme zavedenie ďalších komerčných produktov, teda vlakov, ktoré nebudú dotované zo štátneho rozpočtu, ale musia si na svoju prevádzku zarobiť,” dodal Hlubocký.
Denne jazdia štyri páry IC vlakov, teda osem spojov – tri vnútroštátne páry premávajú medzi Bratislavou a Košicami a jeden medzinárodný medzi Viedňou a Košicami. Najrýchlejší jazdný čas na linke Bratislava – Košice (445 kilometrov) sú 4 hodiny 36 minút. IC vlaky prvýkrát uviedli do prevádzky v roku 1993. ZSSK po svojom vzniku v roku 2005 pokračovala v ich prevádzke až do januára 2016 a po kratšej odmlke ich obnovila v decembri 2016. Súkromný dopravca RegioJet prevádzkoval svoje IC vlaky na trati Bratislava – Košice od decembra 2014 do januára 2017.