Piešťany 14. augusta 2017 (HSP/Foto:facebook)
Cez víkend sa skončil na piešťanskom letisku ôsmy ročník hudobného festivalu Grape, ktorého hlavným mediálnym partnerom bol denník SME. Rovnako ako na festivale Pohoda nechýbali ideologické besedy, či priame vstupy v správach RTVS. Viac tu
Medzi hudobnými vystúpeniami sa na festivale diskutovalo o nenávistných prejavoch na internete. Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová a jej zástupca Jakub Filo, prečítali niekoľko vulgárnych e-mailov, ktoré novinári bežne dostávajú. “Čitatelia často argumentujú tým, že ide o ich názor. Ale ak o niekom poviete, že je špinavá presstitutka, tak to nie je názor,” uviedla šéfredaktorka SME počas diskusie o hatespeech (nenávistné prejavy) na festivale Grape v Piešťanoch.
Grape je síce apolitický festival, no reaguje na nenávistné prúdy, ktoré sa šíria v spoločnosti.
Na ne poukázala umelecká inštalácia Fatal Error výtvarníka Aleša Vojtáška. Na festivale si tak návštevníci mohli pozrieť napríklad dobytčie vozne, v akých počas druhej svetovej vojny nacisti deportovali ľudí do koncentračných táborov. Podľa Vojtáška sa nedokážeme zmieriť so strachom z cudzincov a inakosti.
„Keď čítam správy na internete a prezerám si názory ľudí v diskusiách, zostávam zhrozený. Pred rokom boli xenofóbne, rasistické vyjadrenia v menšine, dnes sú bežnou vecou a šíria ich často mladí ľudia,“ hovorí Vojtášek.
Pre dospievajúcich návštevníkov Grapu preto pripravil zážitok, ktorý mal byť zhrnutím najväčších chýb ľudstva. Nazval to príznačne Fatal Error – Smrteľná chyba. Jej základom sú dva vlakové vozne v akých sa prepravoval dobytok a židia. V jednom vozni sa na stene premietajú desivé zábery Ku Ku Klux klanu, v druhom vozni sa na kusy plachty zas premietajú zábery Hlinkovej gardy. Vojtášek tým chcel upozorniť na najhoršie chyby v dejinách ľudstva.
Jeden zo zakladateľov festivalu Ján Trstenský priblížil pre denník SME, aký boj musel festival zvádzať vo svojich začiatkoch s Ivanom Lexom: „Chceli sme ho mať pri vinohradoch, podľa toho sme ho aj nazvali Grape. Priestor pri Pezinku sa nám veľmi páčil, výhodné bolo, že bol blízko Bratislavy, ale nie zas úplne v meste. Dohodli sme sa vtedy s jazdeckým areálom Rozálka, mali sme to vymyslené tak, aby sme ľudí príliš nerušili, pódiá sme otočili opačným smerom. Povolenie sme najprv aj dostali, ale majiteľ Ivan Lexa to nakoniec neschválil. Nám to dosť sťažilo situáciu, stalo sa to krátko pred festivalom, v apríli. Mali sme už uzavreté zmluvy s umelcami. Nikto s nami nediskutoval, dokonca sme sa to nedozvedeli ani priamo od Lexu, iba cez sprostredkovateľa“, posťažoval sa zakladateľ festivalu, ktorý si nesúhlas Ivana Lexu, aby mu pod oknami prebiehal hudobný festival, vysvetlil ako útok na naše prozápadne smerovanie.
V skutočnosti konanie festivalu zastavilo mesto Pezinok, na pozemku ktorého sa mal festival konať, práve z ohľadom na obavy riaditeľa stajní Rozálka, že hluk z podujatia by rušil 120 koní ustajnených v tomto zariadení.
Na festivale vystúpil aj český raper Vladimír Brož, podľa ktorého „náckovia“ možno zmizli z ulíc, ale dostali sa do hláv celej spoločnosti. Znepokojuje ho aj devalvácia pohľadu na prezidenta Havla. „Zrazu som si uvedomil, že ak sa niekto hlási k Havlovi, začnú ho označovať za pravdoláskara a berie sa to ako urážka“.
„Nežná revolúcia sa reinterpretovala cez spiklenecké teórie, že to samozrejme zorganizovali ľudia, ktorí z toho majú finančný prospech, a že to všetko bolo dávno dohodnuté. Že Havel bol, samozrejme, napojený na Rusko alebo na CIA“, s čím raper Vladimír nesúhlasí.
Súčasný prezident Miloš Zeman je podľa neho zlým prezidentom, lebo uráža pražskú kaviareň a mobilizuje ľudí z dedín proti utečencom.
Na festivale vystúpili ešte skupiny Two Door Cinema Club (GB), Moderat (DE), Tom Odell (UK), The Naked And Famous (NZ), Metronomy (UK) a ďalší zahraniční interpreti, ktorí zrejme netušia že poslúžili ako podmaz pre ideologickú indoktrináciu mládeže.