Fašisti, lesbičky, talianska mafia, a československá „haluz“ (tipy na európske filmy)

❚❚

Bratislava 18. októbra 2024 (HSP/Foto:Pixabay)

 

Dnes si v rámci filmových tipov – na vyžiadanie ctených čitateľov – povieme o niekoľkých výrazných európskych filmoch. Buďte však pripravení, že v tomto subjektívnom výbere autora článku sa objavia aj také perly, ktoré vás môžu šokovať…

televizia
Ilustračné foto

Valéria a týždeň divov

Režisér Jaromil Jireš nakrútil v roku 1970 adaptáciu románu Vítězslava Nezvala, a urobil si z neho krásny vizuálny sen. Na tom sa však lámu aj hodnotenia verejnosti: Nie každému je totiž táto surrealistická jazda v štýle „úletov“ Davida Lyncha po chuti…

.

Dej samotný (týka sa dospievajúcej Valérie, žijúcej u svojej babičky) tu ide bokom, prednosť pred obsahom dostáva štýl:Valéria sa ocitá uprostred víru prapodivných udalostí, ktoré zatočia nielen s ňou, ale aj s divákovou fantáziou a jeho mierou tolerancie voči snovým, poetickým obrazovým orgiám. Mihajú sa nám tu motívy tajomstva, cirkvi, pedofílie, lesbickej lásky, či tajomného zla v podobe „tchora-upíra“…

Namiesto dejovej linky, ktorá je dominantná pri klasickom, zaužívanom spôsobe rozprávania, teda môžeme hovoriť skôr o pocitoch, ktoré v nás Valéria a týždeň divov vyvolá – je to podobný zážitok, ako keby sme „pozerali báseň“. Jasná výpoveď je podaná zámerne v inotajoch, pre niektorých divákov „zmätočne“, ale to je práve tvorivý zámer: Vtiahnuť nás do hry symbolov, znakov a ich rozmanitých zvýznamnení; do poetickej špirály na pomedzí reality a fantázie dospievajúceho dievčaťa…

.

Mimochodom, práve tento štýl (a takisto štýl filmu, ktorý uvedieme ako nasledovný) je nám mimoriadne vlastný a v podaní našich hercov vierohodný a silný. Keby sa Slovensko držalo svojich koreňov z hľadiska umeleckej tvorby, stavilo by práve na podobné formy – a nie otrocké napodobňovanie americkej žánrovej kinematografie s tým, že jej postupy len mechanicky aplikujeme na naše reálie (filmy ako Trhlina, Sviňa, Miki a pod.).

 

Muž, ktorý luže

Opäť zablúdime do československých končín. Tentoraz vo filme francúzskeho literáta a režiséra menom Alain Robbe-Grillet. Áno, zakladateľ experimentálnej formy tzv. „nového románu“ nakrútil film v československej koprodukcii, aj s našimi hercami (Ivan Mistrík, Zuzana Kocúriková). Dejovo sa nachádzame v období krátko po druhej svetovej vojne, kedy do istej dediny prichádza záhadný cudzinec Boris. Ten si svojimi pútavými historkami z partizánskeho odboja získava pozornosť mužov a priazeň žien (hneď viacerých…).

Problém je v tom, že ako divák čoskoro zistí, Borisovi nie je možné veriť. Napokon, napovedá tomu názov filmu, ktorý je aj kľúčom k jeho dešifrovaniu. Muž, ktorý klame vždy a všetkým. Veď začína svoj príhovor slovami „Volajú ma Boris, alebo Ján…“

Ako tzv. „nespoľahlivý rozprávač“ však zavádza nielen miestnych obyvateľov, ale aj nás, divákov. A nerobí to len tak – svojim konaním nám sprostredkuje filozofiu za týmto filmom (odkazujúcim formálne práve na „nový román“). Režisér totiž kladie divákom otázku, prečo sú ochotní dobrovoľne pristúpiť na hru filmového umenia, ktoré predsa apriori pracuje s tým, že nás zavádza – rozpráva vymyslené príbehy, aby nás zabavilo.

.

Muž, ktorý luže, sa však o zabávanie nesnaží. Chce nás skôr nabádať k premýšľaniu – nielen o filmových postavách a charaktere hlavného hrdinu, ale aj o nás samotných. Len pozor, aby vás do svojho labyrintu lží nevtiahol až príliš hlboko…

Pretože hoci vidíme, čo sa pred nami odohráva – predsa len po celý čas tápeme v tme ako ženy s čiernou páskou cez oči v úvodných scénach.

 

Sicílsky klan

Táto „gangsterka“ ma z neznámeho dôvodu dlho obchádzala, ale nakoniec som uznal, že by som jej ignoranciou prišiel o skvelý filmový zážitok. Podieľa sa na ňom v zásadnej miere herecké trio Alain Delon – Lino Ventura – Jean Gabin. Hlavne posledný menovaný v rozporuplnej úlohe hlavy sicílskej mafie, ktorá operuje vo Francúzsku, si kradne „šou“ pre seba. Predstavuje totiž zároveň zločinca, zároveň prísneho otca, ale aj milujúceho dedka, ktorý je síce kšeftárom, ale nevraždí.

Zato Delon si tu strihol poriadneho grázla a vraha. Hneď na začiatku sme svedkami jeho famózneho úteku pri transporte väzňov, a postupne sledujeme, ako sa zaradí medzi členov rodiny. Ich spoločným plánom je ukradnúť nevídané množstvo šperkov z jednej výstavy v hodnote desiatok miliónov dolárov. Lenže to nebude také jednoduché…

.

Aby som neodhalil z príbehu viac, než je treba, pripomeniem len staré známe príslovie: Za všetkým hľadaj ženu.

 

Saló alebo 120 dní Sodomy

Škandálny režisér Pier Paolo Passolini mohol svoj posledný film pokojne pomenovať aj ako „Nechutnosť“. Za predlohu si zobral odpudivé erotické fantázie Markíza de Sade, a prihodil do mlyna vlastné predstavy. S tým, že historický dej posunul z kruhov rozšafnej francúzskej aristokracie do fašistického Talianska…

Tam sa v istej vidieckej usadlosti schádza fašistická elita, aby si so zotročenými občanmi (skupinou mladých mužov a dievčat) robila, čo sa jej zachce. V podstate si vytvorili obraz svojho osobného Raja, no pre zotročené osoby (a diváka) začína skutočné Peklo. Nacistická elita sa totiž neštíti žiadneho aktu proti ľudskosti. Perverznosť, drastickosť a brutalita sú ich hlavnými pohnútkami. A tak nútia ľudí prostredníctvom svojich poskokov k takým činom, ktoré sú natoľko hrozné alebo odporné, až nie je možné o nich otvorene písať.

Celý „príbeh“ je podaný veľmi chladným spôsobom a až do konca z neho srší absolútna beznádej. Výpoveď je jasná: Sú medzi nami ľudia, ktorí keď stratia zábrany a dostanú absolútnu moc, dokážu spôsobiť iným nepredstaviteľnú ujmu. Film sa ako osobité memento dostal do zlatého fondu európskej kinematografie, no tu ho uvádzam skôr ako zaujímavosť a výzvu pre diváka, ktorý niečo znesie, než ako vyslovene „tip“ na víkend.

Na to je, jednoducho, príliš surový.

 

Melanchólia

Famózny režisér od nezávislého filmu Lars von Trier obdaril svoje publikum unikátnym projektom Melanchólia. V koprodukcii viacerých európskych krajín vzniklo pôsobivé dielo na tému ľudskej depresie, v ktorom si zahrali aj „áčkoví“ americkí herci ako Kirsten Dunst či Kiefer Sutherland (a mnoho ďalších známych tvárí).

Melanchólia je nielen alternatívne pomenovanie depresie, ale aj názov fiktívnej planéty, ktorá sa sčista-jasna objavuje niekde v polovici filmu s tým, že podľa vedcov narazí na našu Zem a zničí celú planétu…

Takto sa nám miešajú dva žánre, komorná rodinná dráma, a scifi postavené na dialógoch. Celý príbeh sa totiž odohráva na zámočku v lepšej spoločnosti, kde sa hlavná hrdinka ocitne aj so svojou láskou ako novomanželský pár uprostred svadobných osláv. Ako však divák spolu s hrdinkou veľmi rýchlo zisťuje, platí stará múdrosť, že uprostred obrovskej hojnosti a materiálneho nadbytku niekedy v ľudskej duši vládne len prázdnota…

.

Film je plný silných hereckých výkonov a pôsobivých obrazov, ako aj úderných dialógov, odhaľujúcich skutočnú povahu „horných desaťtisíc“, ukrytú za povrchným pozlátkom úspechu a peňazí.

 

Mechanický pomaranč

Stanley Kubrick je síce pôvodom americký režisér, avšak táto adaptácia sa týka románu anglického autora Anthonyho Burgessa. Tomu zodpovedá aj výber herca v hlavnej úlohe, Malcolma McDowella.

Pokiaľ kultový román poznáte, a je vám známa aj režisérova tvorba, potom tušíte, že Mechanický pomaranč nemohol dopadnúť ináč, ako poriadna filmová šialenosť. Je tu všetko, čo v knihe, a možno aj čosi naviac – veď kým antihrdinovia románu, násilnícki a skazení teenageri o klasickej hudbe len hovoria, tu ju divák počuje ako silný kontrapunkt k scénam brutálnych bitiek. Nechýba ani „nesmrteľné“ naháňanie ženy obrovským porcelánovým údom…

Vizuálna štylizácia je tiež veľmi osobitá, Kubrick má svoje filmy založené na výrazných obrazoch, ktoré spája v pôsobivej montáži, umne využívajúc rozličné vyjadrovacie prostriedky filmového umenia. A tak nám kladie otázku: Môžeme skazenú osobnosť násilne zmeniť na lepšieho človeka?

.

K záveru filmu nám ponúka aj svoju odpoveď…

 

Láska je láska

Ach tie časy, kedy ešte nebola verejnosti vtláčaná žiadna LGBTi skratka, ale lesbičky boli jednoducho lesbičky!

Láska je láska je starší „klubový“ film severského režiséra Lukasa Moodyssona, a dodnes rezonuje s tým, že rozdeľuje publikum na dve časti: buď ten film milujete, alebo ho zavrhnete…

Mňa zachytil ešte počas vysokoškolských štúdií, a dobre si pamätám, aký to bol šok pre oko diváka odchovaného na hollywoodskej produkcii. „Chladný“ severský štýl zobrazuje viac život v jeho reálnej podobe, než by to hral na pátos a patinu amerických filmov o dospievajúcej mládeži. Jediné, čo pripomína zámorských teenagerov, je jedna z dvojice hlavných postáv, dievčina s vizážou a postavou modelky. Tá je sexuálne vyspelá a odvážna, pričom jej náprotivok je tmavovlasá introvertka, neistá sama sebou.

.

Ako sa dievčatá postupne spoznávajú, tak zisťujú, že ich priateľstvo prerastá v niečo viac – v romantickú lásku. Má to však háčik – vyrastajú v malom meste Amal (originálny názov filmu znie Fucking Amal), kde sa žije podľa starých obyčajov. A ďalej už je na vás, či sa do filmu ponoríte a odhalíte, ako to všetko skončí…

Za seba môžem povedať, že hoci ide o „LGBTi“ tému, je podaná na úrovni, nenásilne, s citom, a civilne, komorne, bez fanfár a pátosu. To, pravda, neznamená, že film by mali sledovať diváci mladší než osemnásť rokov…

 

Prečítajte si tiež:

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ


Pošlite nám tip
.
.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.




NAŽIVO

06:45

Ruské ministerstvo obrany uviedlo, že jednotky Moskvy obsadili dedinu Maksymilianivka zhruba desať kilometrov od kľúčového mesta Kuracohve v Doneckej oblasti na východe Ukrajiny. 

06:43

Vysoký komisár OSN pre ľudské práva Volker Türk varoval Izrael pred akýkoľvek “rozsiahlym násilným presunom” civilistov zo severnej časti Pásma Gazy, ktorý by podľa jeho slov mohol predstavovať vojnový zločin, ak by k nemu nedošlo z “nevyhnutných vojenských dôvodov”. 

06:42

Lídri EÚ na záver summitu EÚ vyzvali Európsku komisiu, aby “naliehavo” prišla s novými legislatívnymi návrhmi na zintenzívnenie a urýchlenie návratu nelegálnych migrantov. 

06:40

Americký prezident Joe Biden hovoril s izraelským premiérom Benjaminom Netanjahuom po tom, čo sa potvrdili správy o zabití vodcu palestínskeho radikálneho hnutia Hamas Jahju Sinwára, potvrdili americkí predstavitelia a Netanjahuov úrad.

Včera 20:22

Rating nemeckého kancelára Olafa Scholza klesol kvôli jeho podpore Ukrajiny, píše The New York Times.

„Scholz prekonal váhavosť Nemecka po druhej svetovej vojne v otázkach globálnej bezpečnosti a stal sa jedným z najväčších finančných podporovateľov vojnového úsilia Ukrajiny. Táto podpora si však vyžiadala vysokú cenu: vojna zasiahla nemecký automobilový a výrobný sektor a otriasla Scholzovým ratingom,“ uvádza publikácia.

Včera 19:53

Skupina maskovaných osôb vo štvrtok popoludní nakrátko obsadila sídlo rektorátu Slobodnej univerzity (FU) v Berlíne. Približne 15 až 20 ľudí po preniknutí do budovy na steny nastriekalo nápisy s propalestínskym kontextom, uviedol policajný hovorca.

Včera 19:43

Izrael vo štvrtok potvrdil, že vodca palestínskeho radikálneho hnutia Hamas Jahjá Sinwár je mŕtvy.

Včera 19:42

Viac ako 60 poľských vojakov tento rok utrpelo zranenia pri výkone služby na hranici s Bieloruskom, keď sa snažili zabrániť migrantom nelegálne vstúpiť do Poľska, uviedol vo štvrtok námestník poľského ministra obrany.

Včera 19:42

Iracké úrady vo štvrtok oznámili, že zhabali viac ako pol milióna tabletiek zakázaného stimulantu captagon. Irak zápasí s rozmáhajúcim sa obchodom s touto drogou.

Včera 19:41

Budovu v Bejrúte, v ktorej sídlia okrem rôznych firiem aj veľvyslanectvá Nórska a Azerbajdžanu či redakcia spravodajskej televízie al-Džazíra, vo štvrtok evakuovali v dôsledku falošných varovaní pred bombovým útokom.

Včera 19:40

Spojené štáty uvalili sankcie na dve čínske spoločnosti, ktoré podľa nich Rusku priamo pomáhali s výrobou útočných dronov s dlhým doletom používaných následne vo vojne na Ukrajine. Oznámilo to vo štvrtok americké ministerstvo financií.

Včera 19:38

Rakúsky minister hospodárstva Martin Kocher považuje za potrebné, aby Európska únia (EÚ) a Čína v spore o clá na elektromobily hľadali riešenie prostredníctvom dialógu. Z pohľadu Rakúska je nevyhnutné pokračovať v snahe o dosiahnutie dohody s cieľom vytvoriť spravodlivé podmienky hospodárskej súťaže, vyhlásil vo štvrtok minister.

Včera 19:14

Nemenovaní predstavitelia palestínskeho radikálneho hnutia Hamas vo štvrtok uviedli, že na základe dostupných dôkazov možno predpokladať, že vodca Jahjá Sinwár bol zabitý pri izraelskom útoku v Pásme Gazy.

Zobraziť všetky
.

NAJČÍTANEJŠIE










.

NAJNOVŠIE










NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

.

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Labute plávajú na jazere Stieger pri zámku Stieger s jesenným koloritom v malebnom nemeckom mestečku Ort Stiege

Autor: TASR/AP-Matthias Bein

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

.

Video

.
.
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali