Bratislava 17. februára (TASR) – Za dokonalé umelecké dielo označil Pucciniho Bohému v Slovenskom národnom divadle dirigent a hudobný riaditeľ Opery SND Friedrich Haider. Krásny a smutný príbeh o štvorici mladíkov bez peňazí vznikol vo výnimočnom inscenačnom kolektíve pod vedením Petra Konwitschného, jedného z najuznávanejších a súčasne najkontroverznejších operných režisérov. Spoluprácu s legendárnym nemeckým umelcom, ktorý rozpráva Bohému bez sentimentality a presvedčivo, označil za viac ako motivujúcu.
“On nás doslova vytiahol do vysokej sféry divadelného umenia, kde sa aktivovali naše vlastné duše, naše životné skúsenosti,” vyznal sa Friedrich Haider. Na margo ďalšieho titulu, ktorý Konwitschny naštudoval v Bratislave po predchádzajúcich inscenáciách Eugen Onegin a Madame Butterfly, poznamenal, že takú mieru intenzity a pravdivosti v divadle zažil len málokedy.
“Už 32 rokov dirigujem, ale prvýkrát sa mi stalo, že sa s režisérom môžem rozprávať o harmonických procesoch v hudbe, keďže je školený hudobník. V jeho režisérskej práci sú všetky myšlienky vydestilované z hudby, nič nie je vsadené zvonku, všetko pochádza z hudby,” vrátil sa k skúšobnému procesu s inšpiratívnym režisérom Friedrich Haider. Operných priaznivcov zvlášť upozornil na druhý obraz novej Bohémy, v ktorom má hudba aj dramatické dianie mnoho vrstiev a úrovní. “Prvýkrát som ako hudobník, aj ako poslucháč, zistil, že tieto úrovne sú absolútne precízne synchronizované a inscenované skladateľom. Všetky nuansy si všimne asi až ten, kto tú inscenáciu videl dva, trikrát.”
Remenár označil stretnutie s Konwitschným za osudové
Stretnutie s Petrom Konwitschným označil sa osudové operný sólista Pavol Remenár, ktorý v ansámblovej Bohéme stvárňuje výraznú postavu maliara Marcella. “Mám tú česť spolupracovať s ním už na piatej inscenácii. Pre mňa je to obrovské šťastie, lebo je to vysoká škola umenia. On pracuje s vašou dušou, netvorí len postavu na javisku, ale úplne vás pretvára vnútorne, vciťuje vás do postavy,” povedal pre TASR Pavol Remenár o spolupráci s nemeckým režisérom, s ktorým sa barytonista stretol už pri titule Eugen Onegin. “Už je to osem rokov, čo ho tu hráme. Ja mám stále v hlave jeho úžasné poznámky, ktoré mi dal, keď sme to skúšali. Tú úžasnú atmosféru si stále obnovujem. Peter Konwitschny je režisér, ktorý vás donúti rozmýšľať nad postavou.”
Vedenie Opery SND oznámilo, že sa s Petrom Konwitschným dohodli aj na ďalšej produkcii. “Veľký muž súčasnej opernej réžie” sa do Bratislavy vráti v roku 2015, aby naštudoval v poradí štvrtú inscenáciu. Fanúšikovia sa môžu tešiť na jeho verziu menej hrávanej Janáčkovej opery Věc Makropulos. Aktuálnu Bohému v štyroch obrazoch v talianskom jazyku si môžu najbližšie vychutnať v novej budove SND, v Sále opery a baletu, v utorok 18. februára.