Evanjelická cirkev zverejnila na svojej stránke stanovisko biskupov k témam súvisiacim so sexuálnou etikou. Zbor biskupov Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku sa takto vyjadril hlavne kvôli niektorým mediálne prezentovaným témam v súvislosti so sexuálnou etikou. Narážajú v ňom na vyjadrenia farárky Anny Polckovej.
Padlá evanjelická „farárka“ Anna Polcková už viackrát prejavila svoje kontroverzné názory, ktorými kriví skutočné kresťanstvo a pretvára ho podľa obrazu liberálov. Na vianočnej kázni v bratislavskom kostole napríklad podporila homosexuálne zväzky. Viac tu
Polcková poskytla aj rozhovor pre liberálny portál Aktuality.sk kde vyhlásila, že homosexualitu treba rozvíjať, Ježiša označila za gaya, potrat je podľa nej právo ženy a katolíckeho farára Mariana Kuffu nazvala bohorúhačom. Viac sa dočítate tu
Takéto nehanebné konanie farárky pobúrilo nielen veriacich. Najnovšie sa už ozvali aj evanjelickí biskupi. Konkrétne sa pod stanovisko pospísali Ivan Eľko, generálny biskup ECAV, Ján Hroboň, biskup Západného dištriktu ECAV a Peter Mihoč, biskup Východného dištriktu ECAV.
Biskupi na najprv v stanovisku venujú samotnej homosexualite. Podľa nich sa tejto menšine dostáva v médiách a v spoločnosti až príliš veľa pozornosti na úkor iných skutočne znevýhodnených ľudí.
“Odmietame, ak sa ľudská sexualita a homosexuálna orientácia prezentuje verejným, vyzývavým, až hranicu perverzie atakujúcim spôsobom, napríklad v podobe tzv. Dúhových pochodov. Odmietame, ak sa zo sexuality stáva politikum, zdroj ideologického nátlaku a politického lobbyzmu.”
Evanjelickí biskupi ďalej skritizovali tzv. “progresívne kresťanstvo”. Takáto definícia im totiž pripomína časy minulé, totalitné:
“Za ostražitú pozornosť stojí fakt, že naša cirkev má už jednu bolestivú historickú skúsenosť s prívlastkom „progresívny“, v minulosti znejúcim ako „pokrokový“. Išlo o servilné pritakávanie komunistickej ideológii, ktorej sa prispôsobila a ktorej nekriticky slúžila aj teológia a prax cirkvi. Tento prívlastok nebol niečím, čo vzniklo prirodzene v prostredí cirkvi. Bolo to niečo cirkvi vnútené zvonku politickým tlakom.”
V stanovisku sa tiež uvádza, že od veriacich dennodenne prichádzajú sťažnosti na niektorých kazateľov, že vo svojich kázňach sa až priveľmi venujú LGBTI agende.
“Vyzývame kazateľov, ktorí zastávajú liberálne názory v otázke homosexuality, aby sa vystríhali toho, aby v ich kázňovej tvorbe práve táto téma získala primát pred všetkými ostatnými témami a bola zmieňovaná akoby pri všetkých mysliteľných príležitostiach, aj tam, kde je jej použitie očividne silené a neprirodzené.”
Evanjelickí biskupi v stanovisku taktiež ozrejmujú aké je skutočné učenie cirkvi o homosexualite. A liberálov to príliš nepoteší:
“Za najdôležitejšie považujeme, aby človek pochopil, aký je Boží pohľad na homosexuálne správanie. Ono je hriechom.”
Podľa biskupov by homosexuáli mali žiť v dobrovoľnom celibáte:
“Za dôležité rozpoznanie považujeme to, aby homosexualitu praktizujúci človek bol privedený k vedomému rozhodnutiu zanechať homosexuálnu prax, svoj život prežil v sexuálnej abstinencii, v dobrovoľnom celibáte. Aby bol v tomto všemožne podporovaný radami, povzbudeniami, modlitbami a prajným, akceptujúcim spoločenstvom.”
Na záver sa biskupi vyjadrili priamo k liberálnej farárke Anne Polckovej, ktorá pôsobí v zbore Bratislava Staré mesto. Jej vyjadrenie o Ježišovi podľa nich hraničí s rúhaním:
“Absolútne sa dištancujeme od jej výroku, že „Ježiš by sa vrátil ako gay“. Tento výrok je samoúčelná ideologická štylizácia. Trúfalo zasahuje do nedotknuteľných kompetencií, ktoré patria jedine Bohu. Takéto vyjadrenie neobstojí ani ako literárna skratka a hraničí s rúhaním sa. Aj radový kresťan by mal chápať nezmyselnosť takéhoto výroku, nieto ešte teológ a kazateľ Božieho Slova.”
Slovenská evanjelická cirkev sa tiež dištancuje od praktík sesterskej cirkvi vo Švédsku, ktorú však Polcková naopak podporila:
“Rovnako chceme odmietnuť tvrdenie sestry Anny Polckovej, že fakt, že biskupka Švédskej evanjelickej cirkvi žije v lesbickom manželstve, je v poriadku. Nie je to v poriadku. My tento fakt vnímame s veľkými rozpakmi a bolí nás, že naša sesterská cirkev vo Švédsku prijala takúto prax. Švédsku evanjelickú cirkev žiaľ opustilo množstvo členov práve kvôli tomuto.”
Biskupi nesúhlasia s Polckovou ani v otázke homosexuálnych zväzkov. Evanjelická cirkev oficiálne odmieta registrované partnerstvá a tiež manželstvá pre homosexuálov.
Dištancujú sa aj od výrokov, že cirkev je “homofóbna a xenofóbna”. Takéto vyjadrenia sú podľa nich : ” čierno-biele, paušalizujúce a extrémistické. Urážajú množstvo kresťanov, ktorí vôbec nie sú homofóbni a xenofóbni. Nemôže predsa platiť, že ak je niekto napríklad proti konceptu registrovaných partnerstiev, tak automaticky nenávidí ľudí s homosexuálnou orientáciou! Principiálnym postojom kresťana, ktorým sa sami riadime a ktorý dávame iným do pozornosti, je oddeliť „vec“ a „osobu“. K veci, napríklad k otázke registrovaných partnerstiev, môže mať kresťan odmietavý postoj – ale k osobe, homosexuálovi, cíti kresťan, ako sám milovaný Kristom, lásku.”
Biskupom sa tiež nepáči dvojtvárnosť tejto farárky : ” Odmietame spôsob, akým sestra farárka Anna Polcková zo svojich názorov na homosexualitu robí mediálny produkt s bulvárnou príchuťou. Jej intenzita verejného zdieľania svojich názorov a jej sebaprezentujúce tvrdenia na sociálnych sieťach ostro kontrastujú s jej stručnými, vyhýbavými, schématickými odpoveďami v ňou mediálne skritizovanom rozhovore so Zborom biskupov.”
Evanjelickí biskupi ju preto vyzývajú, aby zvážila, či so svojimi kontroverznými a učeniu Krista odporujúcimi aktivitami hodlá naďalej pôsobiť v cirkvi:
“Ak má sestra Anna Polcková ako farárka evanjelickej cirkvi problém vtesnať sa do rámca jej učenia a názorov, ak vnútorne cíti rozpor s učením cirkvi a vieroučne sa v spomínaných otázkach posunula mimo jej učenie, ak cíti potrebu súčasnú prax cirkvi neustále komentovať a kritizovať smerom na verejnosť, jej poctivou možnosťou stále zostáva urobiť vážne, zodpovedné rozhodnutie voči sebe, vlastnému ordinačnému sľubu i vlastnej cirkvi a zvážiť svoje ďalšie pôsobenie v duchovnej službe. Bolo by to z jej strany dôsledné a hodné rešpektu. V opačnom prípade sa svojim počínaním spreneveruje ordinačnému sľubu, vierouke a postoju cirkvi, čo je vnímané podľa platných cirkevnoprávnych predpisov ECAV ako disciplinárne previnenie,”píše sa na záver v stanovisku Zboráu biskupov Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku.
Evanjelická cirkev sa teda nakoniec odhodlala k pomerne ostrému a trefnému stanovisku k vzniknutej situácii. Nielen Polcková, ale napríklad aj Ondrej Prostredník, ktorý kandidoval za stranu progresívne Slovensko, robia evanjelickej cirkvi zlé meno a nečudo, že tak mnohí veriaci z cirkvi odchádzajú.
Príklad by si mohla zobrať aj katolícka cirkev. Posvietiť by si mala hlavne na emeritného arcibiskupa Róberta Bezáka, ktorý aj keď nie tak priamo, no taktiež inklinuje k liberalizmu, ktorý je v rozpore s kresťanským učením a jeho vyjadrenia o tom, ako kresťan nemôže byť ministrom zdravotníctva sú už za čiarou.
Celé stanovisko Evanjelickej cirkvi si môžete prečítať tu.
Samuel Gdovin